به گزارش جامع نیوز به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در آغاز نطق پیش از دستور امروز خود با اشاره به سالگرد قیام مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز شهدای قم، گفت: به ساحت مردم آذربایجان که با بصیرت و غیرت خود همواره پاسدار اسلام و ایران بوده‌اند، آفرین می‌گوییم. […]

به گزارش جامع نیوز به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی در آغاز نطق پیش از دستور امروز خود با اشاره به سالگرد قیام مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز شهدای قم، گفت: به ساحت مردم آذربایجان که با بصیرت و غیرت خود همواره پاسدار اسلام و ایران بوده‌اند، آفرین می‌گوییم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری در ابعاد مختلف روشنگر و فصل‌الخطاب ما بوده است، به مطرح شدن موضوع مذاکره با آمریکا اشاره کرد و گفت: شگرد آمریکا در طرح مساله مذاکره بار دیگر با موضع قاطع روبرو شد. تحلیل رهبری مبنای این مساله را روشن‌تر کرد. چرا آمریکا موضوع مذاکره را از تریبون‌های مختلف مطرح می‌کند؟

وی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب با یکسری تحلیل‌های سطحی مواجه بودیم که پیشنهاد مذاکره با آمریکا را حمل بر صحت آن کرده‌اند، گفت: عده‌ای آن را فرصت دانستند اما این مساله هیچ وقت منجر به تغییر رفتار آمریکا نشده است بلکه حتی باعث شد که رییس‌جمهور قبلی آمریکا در جریان حمله به افغانستان، ایران را محور شرارت بنامد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه دقت نظر در علل پیدایش تاکتیک‌ها اهمیت دارد، اظهار کرد: آمریکا که همواره تحریم‌هایی را علیه ایران انجام داده است می‌خواهد چنین به بدنه جامعه القا کند که با مذاکره، فشارها برداشته می‌شود اما اینطور نیست.

رییس قوه مقننه با اشاره به مساله مذاکره با ۱+۵، اظهار کرد: در این مذاکرات بیشترین کارشکنی‌ها از سوی آمریکا صورت گرفته است. آمریکا همواره به دنبال این بوده است که با ایجاد سستی و رخوت، شلاق استعمار خود را حرکت دهد اما بیداری ملت و حضور پرشور آنان در راهپیمایی ۲۲ بهمن شوک جدی به آنها وارد کرده است. روشنگری رهبری به آنها نشان داد که راهبری امت در دست کشتی‌بانی است که همه تحرکات آنان را با دقت زیر نظر دارد و همه توان ملی را در دفاع از حقوق ملت به کار خواهد بست.

وی در ادامه اظهار کرد: بهتر است آمریکا دست از ناشی‌گری‌های خود بردارد. آنها با ملتی یکپارچه مواجه‌اند و شگردهای عملیات روانی آنها ملت را مصمم‌تر می‌کند که با مکر آنان پیچیده‌تر عمل کند.

لاریجانی با بیان اینکه اختلاف آرای ناشی از دموکراسی در کشور وجود دارد، گفت: با این وجود همه با رهبری هم‌صدا هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکرات رهبری به قوای سه‌گانه، گفت: این تذکرات خیرخواهانه و مشفقانه است؛ ما نقد رهبری را عامل اصلاح امور می‌دانیم و در مورد آنچه که به ما مربوط است عذرخواهی می‌کنیم. رهبری ولی امر و نور چشم ما هستند و با جان و دل نظر حضرتش را در قانونگذاری می‌پذیریم و مجدانه تلاش می‌کنیم که مشکلات معیشتی مردم را برطرف کنیم. امیدواریم با همدلی و کوشش در تصویب بودجه زمینه رونق تولید داخل را فراهم کنیم. ضمن سپاسگزاری از انتقادات رهبری، راهکار را در تسهیل فضای کسب و کار و رونق تولید داخل می‌دانیم. ساماندهی این امر می‌تواند در اصلاح رفتار خصمانه خارجی تاثیرگذار باشد.

وی با تاکید بر اینکه مجلس در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم تلاش می‌کند، اظهار کرد: تلاش مجلس این خواهد بود که وضعیت را به شکل ریشه‌ای اصلاح کند، همچنین از مرکز پژوهش‌ها می‌خواهم راهکارهایی برای برخورد با اخلال‌گران اقتصادی ارائه کنند.

لاریجانی با اشاره به نزدیک شدن به مذاکرات بر سر پرونده هسته‌یی ایران، گفت: مجلس از مذاکرات هسته‌یی حمایت می‌کند. ملت در صیانت از حق هسته‌یی خود ایستادگی خواهد کرد و مذاکره تنها در چارچوب ان‌.پی‌.تی و آژانس قابل قبول خواهد بود.