جامع نیوز:مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در آخرین نشستی خبری عملکرد سال ۹۱ شرکت بورس را تشریح و برنامه‌های سال آینده را اعلام کرد. به گزارش جامع نیوز حسن قالیباف اصل در این نشست به عملکرد بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: ارزش بازار سرمایه نسبت به ابتدای سال ۳۳ درصد رشد داشته و […]

جامع نیوز:مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در آخرین نشستی خبری عملکرد سال ۹۱ شرکت بورس را تشریح و برنامه‌های سال آینده را اعلام کرد.

به گزارش جامع نیوز حسن قالیباف اصل در این نشست به عملکرد بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: ارزش بازار سرمایه نسبت به ابتدای سال ۳۳ درصد رشد داشته و از ۱۲۸ هزار میلیارد تومان به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: شاخص بورس نیز از ابتدای سال تاکنون بازدهی ۴۳ درصدی را نصیب سرمایه گذاران کرده و از عدد ۲۵ هزار و ۹۰۰ واحد به ۳۷ هزار واحد رسیده است.

قالیباف‌اصل ادامه داد: البته بازدهی ۴۳ درصدی بورس تماما مربوط به رشد قیمت نبوده و ۱۵ درصد آن مربوط به سود نقدی شرکت‌ها و ۲۸ درصد آن رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه بوده است.

وی با اشاره به این‌که معاملات خرد و بلوک از ۱۶ هزار میلیارد تومان به ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است خاطرنشان کرد: میزان معاملات خرد و بلوک نشان دهنده مشارکت سهامداران در بازار سرمایه است و شاخص مطلوبی برای گردش و نقدشوندگی سهام است که نسبت به دوره گذشته رشد ۲۲ درصدی را نشان می‌دهد.

قالیباف‌اصل به میزان معاملات بر خط اشاره کرد و افزود: میزان معاملات برخط رقم قابل توجهی است که نشان دهنده پیشرفت و بهبود این حوزه است. به طوری که معاملات بر خط نسبت به سال گذشته ۹۳ درصد رشد داشته و از ۲۷۰۰ میلیارد تومان به ۵۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران همچنین به تعداد دفعات معاملات اشاره کرد و افزود: تعداد دفعات معاملات در سال جاری ۱۵ درصد رشد داشته و از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دفعه در سال گذشته به پنج میلیون دفعه در سال جاری رسیده است.

وی به میزان سود اعلامی شرکت ها اشاره کرد و گفت: در سال گذشته شرکت‌های بورسی ۲۲ هزار میلیارد تومان بودجه به بازار اعلام کردند که در سال جاری این عدد به ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی سودآوری شرکت‌ها نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد رشد داشته است.

قالیباف‌اصل در ادامه به میزان شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران اشاره کرد وگفت: در سال ۹۱ سهام سه شرکت شامل پالایشگاه بندرعباس، بیمه ملت در بورس تهران عرضه شد و شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی از بازار فرابورس به بورس انتقال پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران یادآور شد: همچنین برخی شرکت‌ها همچون هلدینگ خلیج فارس در بورس تهران پذیرش شدند ولی هنوز سهام آن‌ها در بورس عرضه نشده است.

وی در مورد زمان عرضه هلدینگ خلیج فارس در بورس تهران گفت: طبق دستورالعمل افشا هلدینگ خلیج فارس باید صورت‌های مالی تلفیقی و بودجه حسابرسی شده خود را به بورس ارائه کند تا امکان عرضه سهام آن در بورس فراهم شود.این درحالی است که سازمان خصوصی سازی وشرکت بورس در حال پیگیری است تا سهام این شرکت تا پایان سال عرضه شود.

قالیباف اصل در ادامه به پذیرش سهام همراه اول در بورس تهران اشاره کرد وگفت: همراه اول در سال جاری از فرابورس به بورس منتقل و سهام آن در بورس تهران پذیرفته شد.

به گفته مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، برای عرضه سهام همراه اول در بورس تهران این شرکت باید سهام شناور آزاد خود را افزایش داده و طبق دستورالعمل گزارش شش ماهه و ۹ ماهه حسابرسی شده خود را ارائه دهد به طوری که هر زمان اطلاعات لازم را ارائه کرد سهام آن قابلیت معامله در بورس تهران را خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: بورس تهران در حال حاضر دارای ۹۲۰ ایستگاه معاملاتی است که مجوز ۱۳۰ ایستگاه در سال جاری صادر شده است به طوری که کارگزاران می توانند معاملات خود را از این طریق به سیستم معاملات بفرستند که این ایستگاه‌ها شامل آنلاین نیست.

قالیباف اصل به عملکرد حوزه آموزش شرکت‌ بورس اشاره کرد و گفت: آموزش ناشران و اعضا و دوره تخصصی آموزش سرمایه‌گذاران در سال جاری به ۱۵۲ هزار نفر ساعت رسید.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به عملکرد حوزه ناشران اشاره کرد و در ادامه گفت: در حوزه ناشران طبقه بندی شرکت‌های بورسی پیگیری شد که این کار امسال در دو مرحله انجام شد و تاکنون ۲۰ شرکت به طور قطعی در بورس تهران لغو پذیرش شده و شش شرکت در حال کسب رای نهایی است ولی هنوز رای قطعی برای آن‌ها صادر نشده است.

وی با بیان این‌که در سال جاری طبقه بندی شرکت‌ها مکانیزه شد و شرایط شرکت‌ها با دستورالعمل پذیرش تطبیق داده شد به راه اندازی ابزارهای جدید در بورس تهران اشاره کرد و گفت: در سال جاری اوراق اختیار فروش تبعی به بازار سرمایه معرفی شد که برای دوران رکود بازار پیش بینی شده بود که خوشبختانه چندان مورد نیاز قرار نگرفت.

قالیباف اصل یادآور شد: در سال جاری تنها پنج فقره از این اوراق منتشر شد ولی با توجه به این که ضرورتی نداشت عرضه‌ای صورت نگرفت.

مدیرعامل شرکت بورس در ادامه از راه‌اندازی اوراق آتی سهام در اوایل سال آینده خبر داد و گفت: سه شرکت نرم افزاری نرم افزار اوراق آتی سهام را آماده کرده اند و قرار است در اوایل سال آینده اوراق سهام به نرم افزار معاملاتی جدید متصل شود. همچنین اوراق اختیار فروش سهام نیز روی این نرم افزار فعالیت خود را آغاز می کند.

وی از پروژه‌های مهم شرکت بورس به پروژه ساختمان جدید اشاره کرد و در مورد آخرین وضعیت آن گفت: سند زمین این پروژه به صورت کامل به بورس تهران منتقل شد و گودبرداری و انتخاب پیمانکار به پایان رسید که امیدواریم در شش ماه اول سال ۹۲ اسکلت این ساختمان به اتمام برسد.

قالیباف اصل در ادامه برنامه‌های سال آینده شرکت بورس را مورد توجه قرار داد و از پذیرش ۱۰ شرکت خبر داد و گفت: در حوزه پذیرش قصد داریم ۱۰ شرکت را پذیرش کرده و شرکت‌ها از خارج از بورس یا فرابورس به بورس تهران منتقل کنیم.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان این‌که در سال آینده قرار است پنج فقره اوراق مشارکت در بورس تهران پذیرفته شود افزود: در سال جاری پروژه مطالعاتی اوراق مشارکت مورد بررسی قرار گرفت تا جذابیت اوراق مشارکت افزایش پیدا کرده و ویژگی متفاوتی به آن بدهد که به این ترتیب در سال آینده به دنبال این هستیم که اوراق مشارکت در بازار سرمایه بتواند ویژگی متفاوتی داشته و برای سرمایه گذار جذابیت داشته باشد تا به تامین مالی در بازار کمک کند.

وی با بیان این‌که در سال جاری چهار میز صنعت در بورس تهران برگزار شد، خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ نیز قرار است چهار میز صنعت در حوزه ناشران منتشر شده و نتایج آن‌ها به مسوولان صنعت ابلاغ شود.

قالیباف اصل به دیگر برنامه‌های حوزه ناشران در سال آینده اشاره کرد و افزود: در حوزه ناشران برنامه ایجاد راهبری شرکت‌ را در دستور کار قرار داریم که آیین نامه آن تدوین شده و به سازمان بورس ارسال شده است که امیدواریم در سال آینده به قانون تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پیگیر پروانه‌های شاخص راهبری شرکتی هستیم تا شرکت‌هایی که کیفیت بالایی از لحاظ راهبری شرکتی دارند در این شاخص حضور یابند.

قالیباف اصل خاطرنشان کرد: پروژه دیگری که در سال جاری شروع شد همان جزو برنامه‌های سال آینده است و ارزیابی ناشران است به طوری که صنایع مختلف را مطالعه کرده و به ناشران منتقل کنیم تا به بهبود وضعیت ناشران در بازار سرمایه کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران بازنگری دستورالعمل پذیرش و معاملات را از برنامه‌های سال آینده دانست و درمورد پیش بینی سود شرکت گفت: امسال شرکت بورس به پیش بینی سود اعلامی خود رسید و ۴۷۶ ریال سود خود را محقق کرد.

وی با بیان این‌که شرکت بورس برای سال آینده ۵۰۹ ریال سود پیش بینی کرده است، ادامه داد: شرکت بورس در سال آینده قصد دارد افزایش سرمایه خود را از محل سود انباشته و سهام جایزه در دو مرحله افزایش دهد.

قالیباف اصل با بیان این‌که طرح توجیهی افزایش سرمایه آماده شده و در هیات مدیره به تصویب رسیده است خاطرنشان کرد: افزایش سرمایه شرکت بورس در دو مرحله بوده که در مرحله اول و در سال آینده سرمایه شرکت از ۳۰ میلیارد تومان به ۴۵ میلیارد تومان می رسد و مرحله بعدی در سال ۹۳ اجرایی می‌شود.

وی در مورد تعداد کم پذیرش شرکت‌ها در بورس تهران در سال جاری گفت: امسال بیش از ۳۰ شرکت برای پذیرش در بورس تهران مورد بررسی قرار گرفتند و حدود هفت شرکت شرایط پذیرش را احراز کردند.

وی در مورد علت نوسان‌های زیاد بورس در چند هفته اخیر توضیح داد: تصویب لایحه بودجه در موضوع هدفمندی‌ که هنوز نهایی نشده است باعث این نوسانات شد زیرا بازار باید براساس واقعیت‌ها برنامه ریزی کرده و همه موارد نهایی شود تا بازار بتواند راحت‌تر تصمیم گیری کند در این صورت نوسانات هم کاهش پیدا می‌کند.

قالیباف اصل در مورد آخرین وضعیت عضویت بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌ها گفت: هنوز اتفاق جدیدی در فدراسیون جهانی بورس‌ها نیفتاده و همان موارد گذشته وجود دارد این درحالی است که موضوع عضویت نهادهای ناظر که توسط فدراسیون مطرح شده است باید برطرف شود.

وی در خاتمه درباره محاسبه ارزش بازار سرمایه به دلار گفت: بعد از افزایش نرخ دلار باید دید دلار با چه نرخی استفاده می‌شود که اگر با دلار ۱۲۲۶ تومان استفاده کنیم ارزش بازار سرمایه ۱۵۰ میلیارد دلار بوده و اگر با دلار ۲۵۰۰ تومان محاسبه شود ارزش بازار نزدیک ۷۰ میلیارد دلار است به این ترتیب باید نرخ دلار در سال آینده در بودجه مشخص شود.این درحالی است که در حوزه صنعت برخی شرکت‌ها با دلار ۱۲۲۶ تومانی و برخی با دلار ۲۵۰۰ تومانی و برخی نیز با نرخ آزاد مورد محاسبه قرار می گیرند.