جامع نیوز:فعالیت ۱۰۰ هزار بازرس نامحسوس در طرح نوروزی به گزارش خبرنگار جامع نیوز،رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به راه‌اندازی گشت‌های ویژه پلیس راه گفت: در طرح نوروزی، ۱۰۰ هزار بازرس نامحسوس فعالیت می‌کنند. سردار اسکندر مومنی در نشست خبری امروز، از سال ۹۱ به عنوان کم حادثه‌ترین سال در تصادفات رانندگی نام برد […]

جامع نیوز:فعالیت ۱۰۰ هزار بازرس نامحسوس در طرح نوروزی

به گزارش خبرنگار جامع نیوز،رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به راه‌اندازی گشت‌های ویژه پلیس راه گفت: در طرح نوروزی، ۱۰۰ هزار بازرس نامحسوس فعالیت می‌کنند.

سردار اسکندر مومنی در نشست خبری امروز، از سال ۹۱ به عنوان کم حادثه‌ترین سال در تصادفات رانندگی نام برد و گفت: در ۱۱ ماهه امسال ۸۰۰ هزار خودروی داخلی شماره‌گذاری شدند که این میزان نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داشته است.

افزایش ۲ درصدی شماره‌گذاری خودروهای وارداتی

وی به افزایش ۲ درصدی شماره‌گذاری خودروهای وارداتی طی این مدت اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون ۳۶ هزار خودرو وارداتی شماره‌گذاری شده است.

مومنی کاهش ۳۰ درصدی اسقاط خودروهای فرسوده، کاهش ۴۹ درصدی شماره‌گذاری موتورسیکلت و افزایش ۶ درصدی صدور گواهینامه در ۱۱ ماهه امسال را یادآور شد.

مومنی از کاهش ۷ درصدی سوانح و حوادث رانندگی در سال جاری خبر داد و افزود: در سال جاری یک هزار و ۲۰۰ نفر کمتر کشته شدند که این حاکی از همکاری و تعامل دستگاه‌های دخیل در امر ترافیک و حضور پررنگ رسانه‌ها و مشارکت مردم است که پیش‌بینی می‌شود تعداد کشته‌ها به کمتر از ۱۹ هزار نفر برسد.

وی استان‌های فارس، خراسان رضوی، خوزستان، کردستان و اصفهان را به عنوان استان‌هایی که بیشترین کاهش تلفات را نسبت به سال گذشته داشته‌اند نام برد و خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی با ۲۵۱ نفر کشته و ۱۷٫۵ درصد کاهش تلفات در صدر استان‌های سراسر کشور قرار دارد.

به گفته مومنی بشترین افزایش تصادفات در سال گذشته مربوط به استان‌های مازندران، گیلان، قزوین، لرستان و سیستان و بلوچستان بود.

وی یادآور شد: استان‌های آذربایجان غربی، کرمان، مرکزی، خراسان شمالی و چهارمحال بختیاری بیشترین افزایش تلفات را نسبت به سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

مومنی با تاکید بر اینکه باید تحولی اساسی در راهبردهای خود در امر ترافیک ایجاد کنیم، گفت: در دهه ۸۰ با اقدامات عملیاتی، مشارکت مردم، تغییر قانون و اقدامات کنترلی، فعالیت‌های خوبی در مسیر کاهش سوانح رانندگی انجام گرفت اما برای داشتن چشم‌اندازی روشن در دهه ۹۰ باید راهبردهای خود را تغییر دهیم زیرا با رویکردهای دهه گذشته نمی‌توان آن را اداره کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: باید با اجرای رویکردهای نوین در دهه ۹۰، کاهش سوانح و حوادث را پشت سر گذاریم که این امر منوط به پای کار آمدن دستگاه‌های فرهنگ‌ساز و دخیل در امر ترافیک است.

وی خاطرنشان کرد: براساس قانون جدید، سهم دستگاه‌ها در تصادفات رانندگی مشخص شده است که تاکنون ۲ هزار و ۲۳ دستگاه‌ها در تصادفات رانندگی مقصر شناخته شده و به محاکم قضایی معرفی شدند.

محرومیت بیش از ۶ هزار نفر راننده در سال ۹۱

مومنی از محرومیت ۶ هزار و ۷۹۲ راننده به علت اخذ ۳۰ نمره منفی خبر داد و گفت: همچنین ۱۸ هزار و ۶۵۰ نفر راننده در آستانه محرومیت قرار دارند.

وی به رانندگان به خصوص رانندگانی که در آستانه محرومیت هستند، توصیه کرد: بهنگام رانندگی قانون را رعایت کرده و مرتکب تخلف نشوند. براساس قانون جدید در صورتی که راننده‌ای ۶ ماه تخلف نکند، نمره منفی وی حذف خواهد شد.

رئیس پلیس راهور ناجا از سرعت و سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ و عدم توجه به جلو به عنوان بیشترین عامل تصادفات نام برد و تصریح کرد: عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در نوروز سال گذشته ۳۰درصد تصادفات رانندگی در ساعت ۱۶ الی ۲۰ رخ داده است.

راه‌اندازی گشت‌های ویژه پلیس راه

مومنی از راه‌اندازی گشت‌های ویژه پلیس راه خبر داد و افزود: گشت‌های ویژه با هدف کنترل ترافیک، برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و رانندگان پرخطر، گره‌های ترافیکی و حوادث جاده‌ای خاص در معابر جدید و برون شهری خصوصا بزرگراه‌ها و آزاد راه‌ها مستقر می‌شوند.

به گفته وی گشت‌های مزبور دارای اختیاراتی خاص از جمله توقیف خودرو یا انتقال آن به پارکینگ براساس قانون هستند.

وی خاطرنشان کرد: این گشت‌ها در نوروز ۹۲ در بیش از نیمی از استان‌های کشور مستقر و ساماندهی شدند اما در نیمه اول سال آینده شاهد استقرار آن در کل کشور خواهیم بود. اجازه نمی‌دهیم سلامت بیش از ۹۵ درصد رانندگان که صحیح رانندگی می‌کنند از سوی ۵ درصد از متخلفان، به خطر بیفتد.

تخصیص خودروهای تست سلامت رانندگان به استان‌های کشور

وی از تخصیص خودروهای تست سلامت رانندگان به استان‌های کشور خبر داد و به حضور خودروهای مزبور در رزمایش طرح نوروزی ۹۲ نیز اشاره کرد.

به گفته مومنی طرح نوروزی ۹۲ از فردا ۲۴ اسفند آغاز و تا ۱۷ فروردین ادامه دارد؛ در این طرح نیم میلیون نفر با پلیس مشارکت خواهند داشت.

نداشتن معاینه فنی و تخلفات حادثه‌ساز؛ خط قرمزهای پلیس

مومنی از نداشتن معاینه فنی و تخلفات حادثه‌ساز به عنوان خط قرمزهای پلیس نام برد و افزود: تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ سه تخلف پرخطر در رانندگی به حساب می آیند؛ خودروهای رانندگانی که مرتکب تخلف حادثه‌ساز می‌شوند، به مدت ۷۲ ساعت توقیف و از سفر باز می‌مانند.

وی با بیان اینکه رانندگان خودروهای حمل و نقل مسافر در تصادفات منجر به جرح و فوت نیز دفترچه‌های آنان باطل می‌شوند، گفت: همچنین رانندگان این ناوگان در صورت تصادف به دلیل تخلف حادثه‌ساز دفترچه آنان اخذ و باید برای دریافت مجدد دفترچه‌ها اقدام به گذراندن دوره‌های بازآموزی کنند.

بکارگیری ۱۰۰ هزار نفر بازرس نامحسوس در نوروز ۹۲

به گفته مومنی در نوروز ۹۲، یکصد هزار بازرس نامحسوس به پلیس کمک می‌کنند؛ در حال حاضر ۴۰ درصد جاده‌های اصلی کشور تحت پوشش دوربین قرار دارند؛ جاده چالوس نیز به زودی به سیستم هوشمند تجهیز می‌شود. هم اکنون بیش از ۹۵ درصد این کار انجام شده است.

مومنی با اشاره به اینکه فرماندهی نیروی انتظامی نگاهی ویژه به ماموریت‌های پلیس راهور دارد، اظهار داشت: در طرح نوروزی ۹۲ پلیس راهور از تمام ظرفیت‌های نیروی انتظامی استفاده می‌کند، بگونه‌ای که در این طرح بیش از یک هزار تیم گشتی و همچنین بیش از ۵ هزار نفر نیرو از دیگر رده‌های ناجا به پلیس راهنمایی و رانندگی کمک می‌کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا از شهروندان خواست هنگام سفر به پیش‌بینی شرایط جوی توجه کرده و با آمادگی کامل و تجهیزات لازم به سفر بروند.