جامع نبوز:مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: با توافقات انجام شده برای تامین منابع مالی موردنیاز طرح توسعه پالایشگاه آبادان با فاینانسور چینی، عملیات اجرایی این طرح ظرف چند ماه آینده کلید خواهد خورد. فرهاد احمدی در نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه های خبری در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی […]

جامع نبوز:مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: با توافقات انجام شده برای تامین منابع مالی موردنیاز طرح توسعه پالایشگاه آبادان با فاینانسور چینی، عملیات اجرایی این طرح ظرف چند ماه آینده کلید خواهد خورد.

فرهاد احمدی در نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه های خبری در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی برگزار شد، گفت: ۴ پروژه مهم در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران آماده بهره برداری است که به زودی افتتاح رسمی خواهد شد.
وی افزود: پروژه احداث مخازن تعادلی ساری – مغانک، احداث دی کلینیک اراک، احداث خط لوله میعانات گازی فراشبند – شیراز و احداث خط لوله ری – کن از جمله پروژه های آماده بهره برداری این شرکت است.
وی افزود: در سال ٩٢، ٨ پروژه به ارزش ٧٠ هزار و ٧٣٣ میلیارد ریال در این شرکت در دست اجراست که دو مورد آن از جمله پروژه های مهر ماندگار دولت دهم است.
وی همچنین از اجرای ٣٣ پروژه به ارزش ١١ هزار و ٢۶٠ میلیارد ریال در این شرکت در سال ٩٠ خبر داد.
وی افزود: در سال ٩١ نیز ٩ پروژه به ارزش ۵٢ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید که دو پروژه از این تعداد از جمله پروژه های مهر ماندگار دولت بوده است.
احمدی با اشاره به اینکه شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران ۴ طرح مهر ماندگار صنعت پالایش کشور را بر عهده دارد گفت: دو طرح از این تعداد در سال گذشته به بهره برداری رسید و طرح های بنزین سازی بندرعباس و بندر صادراتی ماهشهر نیز به سال جدید موکول شده است که این دو پروژه با تامین منابع مالی تا آخر امسال به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران با اشاره به سرمایه گذاری حدود ١۴٠ هزار میلیارد ریالی در اجرای پروژه های جدید این شرکت گفت:۴ پروژه جدید پالایشگاهی از جمله طرح توسعه پالایشگاه آبادان به ظرفیت ٢١٠ هزار بشکه، احداث پالایشگاه جدید آناهیتا به ظرفیت ١۵٠ هزار بشکه، احداث پالایشگاه جدید میعانات گازی پارس به ظرفیت ١٢٠ هزار بشکه و احداث پالایشگاه شهریار به ظرفیت ١۵٠ هزار بشکه طرح های جدید این شرکت خواهد بود.
فرهاد احمدی افزود: با راه اندازی این پالایشگاه های جدید تولید بنزین کشور از روزانه ٧٠ به ١۴۴ میلیون لیتر می رسد.
وی درباره سرمایه گذاری موردنیاز پالایشگاه جدید تمام ایرانی پارس گفت: این پروژه که طرح اولیه آن در بازدید مقام معظم رهبری از پژوهشگاه صنعت نفت در سال ٩٠ مطرح شد، به ١,٣ میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز دارد که منابع موردنیاز آن از طریق فاینانس جذب خواهد شد و دولت نیز حمایت مالی لازم از این پروژه را به عمل خواهد آورد.
احمدی تاکید کرد: این پروژه در صورت کلید خوردن ٣ سال به طول خواهد انجامید و حداقل نقدینگی موردنیاز برای شروع آن حدود ۵٠٠ میلیون یورو است.
وی احداث خط لوله تبریز – خوی – ارومیه و تلمبه خانه های ماهشهر – آبادان و خط لوله تنگ فنی – کرمانشاه را از دیگر برنامه های آتی این شرکت نام برد که در صورت تامین فاینانس موردنیاز پروژه ها به زودی کلید خواهد خورد.
احمدی درباره تامین منابع مالی موردنیاز طرح های بندر صادراتی ماهشهر و طرح بنزین سازی بندرعباس گفت: ساز و کار نهایی برای تعیین تکلیف منابع مالی موردنیاز این دو پروژه انجام نشده است و علاوه بر آن حدود ٣٠ درصد پروژه اضافی به طرح بندرعباس و ٢٨ درصد پروژه اضافی نیز به طرح توسعه بندر صادراتی ماهشهر تحمیل شده است.
وی با ابراز امیدواری برای بهره برداری از این دو پروژه با تامین منابع مالی موردنیاز آن گفت: طرح بنزین سازی بندرعباس حدود ١۵٠ میلیون یورو نقدینگی نیاز دارد و تامین حدود ٢٠ درصد از کالاهای موردنیاز این پروژه باقی مانده است.
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران درباره افزایش توان داخلی در ساخت پروژه های پالایشگاهی گفت: هم اکنون در بخش کالا حدود ٧٠ درصد، مهندسی بیش از ٩٠ درصد و در ساخت و اجرا به ١٠٠ درصد توان داخلی دست یافته ایم.