جامع نیوز:فناوری پیشرفته تولید کربوکسی متیل سلولز (CMC) در گریدهای صنعتی و خوراکی با حمایت و سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بومی شده و هم اکنون طرح تولید روزانه یک تن از این ماده در دست راه اندازی است. به گزارش جامع نیوزدکتر “افضل کریمی” مجری این طرح با اعلام این خبر افزود: […]

جامع نیوز:فناوری پیشرفته تولید کربوکسی متیل سلولز (CMC) در گریدهای صنعتی و خوراکی با حمایت و سرمایه‌گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بومی شده و هم اکنون طرح تولید روزانه یک تن از این ماده در دست راه اندازی است.
به گزارش جامع نیوزدکتر “افضل کریمی” مجری این طرح با اعلام این خبر افزود: ماده CMC مصرف بالایی در صنایع مختلف کشور داشته و کاملا وارداتی است که اکنون با تولید این ماده در داخل کشور و با فناوری کاملا بومی شده، نیاز کشور برطرف خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز ادامه داد: قرارداد سرمایه گذاری در این طرح که به حوزه بیوتکنولوژی مربوط می شود با معاونت پژوهشی دانشگاه تبریز منعقد شد و به نتیجه رسید.
به گفته کریمی سالانه حدود ۶ هزار تن کربوکسی متیل سلولز گرید خوراکی و ۴ هزار تن گرید صنعتی وارد کشور می شود که بسته به ویسکوزیته و خلوص، قیمت گرید خوراکی آن تا هرتن ۱۵ هزار دلار و گرید صنعتی آن تا هر تن ۵ هزار دلار به دست مصرف کننده ایرانی می رسد.
ماده CMC در انواع صنایع غذایی، تولید خمیردندان، رنگ و رزین، نساجی، کاشی و سرامیک، سفال و چینی، فرش و موکت، کاغذ و مقوا، چرم مصنوعی و حفاری چاه نفت کاربرد دارد.

کربوکسی متیل سلولز چیست؟
کربوکسی متیل سلولز یا CMC عبارت است از یک گرد سفید رنگ، بی بو، بدون رنگ، قابل تعلیق در آب و تحت شرایط نرمال غیر قابل تخمیر می‌ باشد. از نظر خواص شیمیایی و فیزیکی مورد لزوم در محیط استفاده معمولاً از آن به جای نشاسته و مواد طبیعی محلول در آب که نسبتاً گران ‌قیمت هستند مانند آلژینات سدیم و ژلاتین استفاده می‌ گردد.
CMC به دلیل جهات اقتصادی آن در سال های اخیر مورد توجه خاص قرار گرفته است و پیشرفت‌ های عمده ‌ای در تکنولوژی و کیفیت و کاربری این محصول صورت گرفته است. این پیشرفت‌ ها امکاناتی را فراهم آورده تا بتوان از کربوکسی متیل سلولز در کاربردهای بسیاری نظیر خوراکی، دارویی، شوینده، رنگ و رزین و رونمای ساختمان، چسب‌ ها، نساجی، چاپ و تکمیل پارچه، کاشی و سرامیک، سفال و چینی، کاغذ، الکترودجوشکاری، فرش و موکت، گل حفاری چاه‌ های نفت، تخته‌‌های چندلایه، چرم مصنوعی، مواد‌آرایشی، خمیردندان و سموم و آفت کش ها استفاده کرد.
علاوه بر غلظت بخشی، چسبندگی و ایجاد استحکام، عامل انتشار، عامل نگهدارنده آب، حفظ حالت کلوییدی، تثبیت کننده، عامل تعلیق‌ساز، امولسیون ‌ساز و عامل تشکیل لایه است. به دلیل ویژگی های متنوع، CMC در طیف گسترده‌ ای استفاده می‌ شود.
این ماده به سرعت در آب سرد و گرم حل می‌ شود و اساساً در مواردی که کنترل ویسکوزیته هدف ‌باشد از این ماده استفاده می‌گردد زیرا CMC حتی در حضور یون کلسیم نیز ژل تشکیل نمی‌ دهد. این که این ماده عامل کنترل ویسکوزیته است باعث شده تا از آن به عنوان غلظت‌ دهنده، تثبیت‌کننده، امولسیون ‌ساز (مانند پروتئین شیر) و عامل تعلیق ساز بهره جست.