به گزارش جامع نیوز مظفر پوررنجبر در نشستی خبری درآستانه روزارتباطات وروابط عمومی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و برنامه‌های سال جاری شرکت مخابرات را تشریح کرد. پوررنجبرگفت: در سال ۹۱ از نظر تلفن ثابت ۲۴۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی وجود داشته که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از این درآمد مربوط به سرویس دیتا بوده است […]

به گزارش جامع نیوز مظفر پوررنجبر در نشستی خبری درآستانه روزارتباطات وروابط عمومی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و برنامه‌های سال جاری شرکت مخابرات را تشریح کرد.
پوررنجبرگفت: در سال ۹۱ از نظر تلفن ثابت ۲۴۰۰ میلیارد تومان درآمدزایی وجود داشته که حدود ۴۰۰ میلیارد تومان از این درآمد مربوط به سرویس دیتا بوده است که در مجموع سود خالص مخابرات ایران در سال ۹۱ را ۲۱۸۷ میلیارد تومان دانست.
پوررنجبر در ارتباط با وضعیت اینترنت نیز خاطرنشان کرد: واقعیت این است که تعداد متقاضیان ADSL رشد بالایی داشته و در سال ۹۲ ما تلاش داریم که حداقل مشتریان را در ارائه این سرویس معطل نکنیم.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در در ارتباط با معضلات مختلفی که شرکت‌های PAP با مخابرات دارند اظهارداشت: ما اختلافی با PAPها نداریم اما شرکت‌های PAP دارای پروانه خاص خود هستند و ما هم پروانه دیگری داریم و شاید مشکل از تفاسیری که در این پروانه‌ها صورت می گیرد باشد.
وی ادامه داد: در حوزه خدمات متاسفانه ما به بلوغ نرسیده‌ایم اما در عین حال در زمینه مدیریت هم در بخش‌های مختلف کشور و در شرکت‌های متعدد مدیریت بالغی وجود ندارد از سوی دیگر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ما هم سازمان جدیدی است که اگر قوانین آن را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که گاه در آن‌ها مسائلی وجود دارد.
پوررنجبر یادآور شد: همان طور که گفتم این پروانه‌ها تکمیل نیست و می توان از آن‌ها تفسیرهای مختلف داشت از سوی دیگر ما باید خدماتی را به شرکت‌های PAP ارائه کنیم اما به نظر ما توقع این شرکت‌ها کمی بالا است و می‌خواهند بیشترین خدمات را با کمترین قیمت دریافت کنند که البته این شرکت‌ها هم حق دارند اما ما تلاش می کنیم مطابق پروانه‌ای که در اختیار داریم به وظایف خود عمل کنیم.
وی در ارتباط با تمدید دوره انحصار اپراتور سوم همراه گفت: تمدید انحصار دیتا دو قشر را بسیار محروم کرد همین طوری هم در پهنای باند با عدد منحوس ۱۲۸ مشکل داریم و شرمنده مردم هستیم که بحث انحصار و تمدید آن مشکل مردم را بیشتر کرد و به این ترتیب مردم از سرویس‌های دیتا محروم و ما مجبور شدیم برنامه‌ریزی‌های خود را به هم بریزیم.
وی ادامه داد: البته ممکن است در این میان عده‌ای بگویند مگر سرویس‌های دیتا بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد بر درآمدزایی شرکت مخابرات تاثیر دارند اما واقعیت این است همین ۲۰ تا ۳۰ درصد عدد بزرگی محسوب می‌شود و در سرویس‌های آتی مخابرات نقش بسزایی دارد چرا که دیتا کلا پایه محسوب می‌شود. من در حال حاضر عدد و رقم در دست نداریم اما در نهایت به دلیل تمدید این دوره انحصار ما بسیار متضرر شدیم.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران افزود: سال گذشته شرکت ارتباطات سیار شش هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان درآمدزایی داشته که این درآمد‌ در وهله‌ی اول به مکالمات موبایلی و در وهله‌ی بعد به پیامک‌ها و دیتا مربوط می‌شود.
وی گفت: با توجه به ماموریت‌های سازمان مجبور شده‌ایم که بخش جدیدی به نام شرکت ارتباطات ثابت را نیز راه‌اندازی کنیم، چرا که برای رسیدن به هدف ما که کسب رتبه‌ی سرآمدی در منطقه است لازم است حتما تغییراتی در مخابرات صورت بگیرد.
وی با بیان این‌که در حال حاضر تلفن ثابت متولی ندارد، یادآور شد: ما مدتی است ساختار خود هلدینگ را تغییر داده‌ایم و قرار است برخی معاونت‌ها تغییر کرده و معاونت‌های جدیدی نیز به مجموعه افزوده شود.
پوررنجبر خاطر نشان کرد: مخابرات چه بخواهد و چه نخواهد باید وارد این حوزه شود و اگر این راه طی نشود، این شرکت نه تنها نمی‌تواند به سرمنزل مقصود برسد بلکه کوچک‌ترین تغییری در آن ایجاد نخواهد شد، چرا که درغیر این صورت مرگ مخابرات قطعی خواهد بود.
پوررنجبر در ادامه به هم‌کدسازی استان‌ها اشاره کرد و گفت: این طرح وظیفه‌ای است که دولت برعهده ما گذاشته و اگر ما آن را انجام دهیم، هزینه‌های مردم به مراتب کاهش خواهد یافت و حتی شاید در هر استان ما حدود چهار میلیارد تومان کاهش درآمد داشته باشیم که اگر بخواهیم مجموع کشور را در نظر بگیریم این رقم به بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان می‌رسد.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران تصریح کرد: در حال حاضر استان‌های کشور درآمد خیلی بالایی دارند اما با این وجود ما طرح همکد سازی را شروع کرده‌ایم اما البته هنوز این طرح را اجرایی نکرده‌ایم و تنها در برخی استان‌ها و به شکل آزمایشی این موضوع عملیاتی شده است.
وی ادامه داد: در سال ۹۱ افزایش قیمت‌ها مستقیما بر عملکرد شرکت‌ها تاثیر داشت و در این میان ما نیز مانند سایر شرکت‌ها مجبور هستیم با حاشیه سود مناسب حرکت کنیم به همین دلیل لازم است قطعا طرح‌های ما توجیه اقتصادی داشته باشد. به همین دلیل ما قصد بهینه‌سازی قیمت‌ها را مطرح کردیم که این موضوع صرفا به معنای افزایش قیمت نیست.
پوررنجبر در این نشست اظهار کرد: شرکت مخابرات ایران مدتی است در حال بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بانک‌ها است که علاوه بر این مورد موارد دیگری نیز برای سرمایه‌گذاری مطرح شده است که از جمله‌ی آنها سرمایه‌گذاری در خارج از کشور است.
وی یادآور شد: اگرچه ممکن است در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری خارجی نرخ سود خیلی بالا نباشد اما به هر حال با این شیوه ارزش پول حفظ خواهد شد و ما نیز حق داریم که زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری را بررسی کنیم. در حال حاضر هم در مواردی اقدام به سرمایه‌گذاری خارجی کرده‌ایم که به دلیل موضوعات بین‌المللی موفق به انجام این کار نشده‌ایم.
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در ادامه‌ی این نشست در پاسخ به سوالی که درباره‌ی روی‌کار آمدن اپراتور چهارم مطرح شده بود توضیح داد: اکنون اطلاعات رسمی از این اپراتور ندارم و نمی‌دانم طرح‌های اقتصادی آن به چه شکل است، اما به هر صورت ما با توجه به اطلاعات موجود در بازار آمادگی داریم امکانات خود را در اختیار این اپراتور قرار دهیم تا مردم بتوانند از خدمات بهتری استفاده کنند.
پوررنجبر گفت: توسعه‌ی تلفن ثابت متوقف نشده و ما تنها در سال گذشته یک میلیون دایری تلفن ثابت داشته‌ایم و از برنامه هم عقب نیستیم.
وی در عین حال یادآور شد: در حال حاضر مخابرات ایران مدتی است طرح هر خانوار ایرانی یک ADSL را پیگیری می‌کند و در حال حاضر ۱.۷ میلیون خانوار به این سرویس دسترسی دارند که این تعداد تا پایان سال ۹۲ به سه میلیون مشترک خواهد رسید.
پوررنجبر درخاتمه گفت: در حال حاضر ما به جای مشتری‌مداری، مشتری آزاری می‌کنیم و بحث مشتری‌مداری تنها در حد یک شعار باقی مانده است، چرا که در صورتی که این موضوع محقق شده باشد دیگر نیازی نیست مشتریان برای دریافت خدمات مورد نیاز خود به دفاتر ما مراجعه کنند.