به گزارش جامع نیوز روح‌ا… لهرابیان مدیر امور مالی بانک ملی ایران در گفت‌ و گویی خبری به تشریح اقدامات صورت گرفته در این بخش طی سال گذشته پرداخت و گفت: در سال ۹۱، اقدامات موثری نظیر افزایش سرمایه بانک ملی ایران به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال صورت گرفت که در تاریخ این بانک […]

به گزارش جامع نیوز روح‌ا… لهرابیان مدیر امور مالی بانک ملی ایران در گفت‌ و گویی خبری به تشریح اقدامات صورت گرفته در این بخش طی سال گذشته پرداخت و گفت: در سال ۹۱، اقدامات موثری نظیر افزایش سرمایه بانک ملی ایران به حدود ۱۰۰ هزار میلیارد ریال صورت گرفت که در تاریخ این بانک بی‌سابقه بود.
وی افزود: این افزایش سرمایه موجب تقویت جایگاه بانک ملی ایران در میان بانک‌های کشور و همچنین بانک‌های جهان اسلام شد.
لهرابیان برگزاری موفق مجمع عمومی سال ۹۰ بانک ملی ایران در سال ۹۱ را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: صورت‌های مالی سال ۹۱ بانک ملی ایران نیز با موفقیت بسته شده و در آینده‌ای نزدیک مجمع عمومی این بانک برگزار خواهد شد.
• ساماندهی شرکت‌های زیرمجموعه
وی از ساماندهی شرکت های بانک ملی ایران به عنوان یکی دیگر از فعالیت های ویژه این بانک در سال ۹۱ یاد کرد و گفت : ساماندهی شرکت‌های بانک ملی ایران در قالب گروه توسعه ملی با هدف کاهش شرکت‌داری، استفاده مطلوب از منابع و پویایی شرکت‌ها صورت گرفت.
لهرابیان با اشاره به انجام مسئولیت پول‌رسانی بانک‌های استان‌ها توسط بانک ملی ایران گفت: انجام این مسئولیت بزرگ توسط بانک ملی ایران همراه با هزینه‌های زیاد مادی و معنوی بوده است لذا از سال جاری براساس سیاست بانک مرکزی، پالایش و تامین نقدینگی ۳ بانک خصوصی از عهده بانک ملی ایران ساقط شد. البته بانک ملی ایران آمادگی دارد با دریافت کارمزدهای مربوطه، همچنان به انجام این سرویس اقدام کند.
وی همراهی با سیاست‌های دولت و بانک مرکزی در جریان پیش‌فروش سکه را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: انجام پیش فروش، بازخرید و تحویل سکه‌ به ثبت‌نام کنندگان و رعایت سیاست‌های مربوطه و همچنین فروش و بازخرید اوراق مشارکت، سند افتخاری برای بانک ملی ایران در پشتیبانی از برنامه‌های دولت می‌باشد.
مدیر امور مالی بانک ملی ایران اجرای طرح حذف لاشه فیزیکی چک (سما) را از دیگر فعالیت‌های صورت‌گرفته در این بانک عنوان کرد و یادآور شد : این طرح که در حال حاضر در سطح بانک ملی ایران در استان‌های زنجان، قم، البرز و تهران انجام می‌شود، دارای مزایای زیادی نظیر سرعت و امنیت وصول چک و کاهش هزینه‌های ارسال فیزیکی چک می‌باشد و در آینده در کل کشور عملیاتی خواهد شد.
• استحکام وضعیت مالی
وی در ادامه وضعیت مالی بانک ملی ایران را بسیار محکم عنوان و تصریح کرد : با داشتن سرمایه‌ بالا، شبکه گسترده و همکاران متخصص و زبده جای هیچ نگرانی نداریم.
به گفته این مدیر ارشد بانک ملی ایران، مسئولان شعب این بانک لازم است به نرخ موثر تسهیلات پرداختی با توجه به قیمت تمام شده پول توجه ویژه داشته باشند که در این راستا جذب سپرده‌های ارزان قیمت و سمت و سودهی تسهیلات به سوی عقود مشارکتی باید به عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد. همچنین وصول مطالبات معوق، تعیین تکلیف حساب‌های واسطه، حداقل نگهداری مانده صندوق و حداکثر استفاده از منابع باید دنبال شود.
لهرابیان مسئولان و کارکنان شعب را صاحبان شعب قلمداد کرد و گفت: مسئولان شعب باید دخل و خرج شعب خود را مدیریت و فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو را شناسایی کنند.
• داشبورد مدیریتی و کنترل لحظه‌ای شعب
وی با اشاره به استقرار سامانه داشبورد مدیریتی در بانک ملی ایران تصریح کرد: این سامانه با هدف ارائه اطلاعات حیاتی و شاخص‌های مهم بانک که قابلیت تسری از مدیر عامل تا سطح شعب را دارد با جزئیاتی نظیر گزارش منابع و مصارف. جاری بانک مرکزی، ارزیابی عملکرد شعب، مطالبات غیرجاری سرفصل شده بانک و اقلام اطلاعاتی مورد نیاز ادارات کل و امور شعب در تمامی واحدهای بانک اعم از ستاد و صف از ۳ سال پیش عملیاتی شده که هر روز کامل‌تر و جامع‌تر شده است.
لهرابیان کنترل لحظه‌ای وضعیت عملکردی شعب توسط مسئولان آن و مدیران مربوطه و اعلام هشدارهای لازم در باب منابع‌، مصارف و مطالبات معوق را مهمترین ویژگی‌ سامانه داشبورد مدیریتی دانست و افزود: همچنین مطالعه و بررسی سامانه ارزیابی عملکرد مسئولان شعب از دیدگاه مالی و اعتباری‌، شناسنامه شعب، سامانه عقود مبادله‌ای و مشارکتی و سامانه مانیتورینگ استفاده کنندگان از داشبورد از دیگر فعالیت‌های در دست اقدام می‌باشد.
وی ارائه گزارش‌های مالی همراه با هشدارها و چالش‌های پیش رو و راهکارهای پیشنهادی را از فعالیت‌های مهم بخش مالی بانک دانست و گفت: با تغییر نام اداره حسابداری کل و بودجه به اداره کل حسابداری مدیریت و آمار، این مهم با جدیت بیشتری دنبال می شود.
لهرابیان انضباط بودجه‌ای، جلوگیری از هزینه‌های زاید و ارائه هشدارهای مالی آماری را از برنامه‌های سال جاری بخش مالی عنوان و در پایان از ادارات کل حسابداری مدیریت و آمار، پایاپای اسناد بانکی و خزانه که تحت نظر مدیریت امور مالی فعالیت می کنند، تقدیر کرد.