جامع نیوز: تفاهم نامه توسعه همکاریهای دوجانبه فی مابین بانک پاسارگاد و صندوق ضمانت صادرات با حضور مدیران عامل دو مجموعه به امضاء رسید. به گزارش جامع نیوزشه حامد، مدیر عامل صندوق در آیین امضاء تفاهم نامه مذکور اظهار داشت: عدم تامین مالی کافی و به هنگام صادر کنندگان ایرانی اکثرا باعث از دست رفتن […]

جامع نیوز: تفاهم نامه توسعه همکاریهای دوجانبه فی مابین بانک پاسارگاد و صندوق ضمانت صادرات با حضور مدیران عامل دو مجموعه به امضاء رسید.
به گزارش جامع نیوزشه حامد، مدیر عامل صندوق در آیین امضاء تفاهم نامه مذکور اظهار داشت: عدم تامین مالی کافی و به هنگام صادر کنندگان ایرانی اکثرا باعث از دست رفتن زمان طلایی ایشان در کسب فرصتهای لازم در بازارهای هدف و پایین آمدن قدرت رقابت آنها می شود. یکی از وظایف اصلی صندوق در تعامل با سیستم بانکی، کمک به تامین مالی صادرات در مرحله قبل و بعد از حمل است و تفاهم نامه حاضر نیز در چارچوب تقویت همکاریهای بانک و صندوق در این زمینه منعقد می گردد.
رئیس هیات مدیره صندوق در خصوص مکانیزم این همکاری افزود: بانک‌ مشتریان خود را که در حوزه‌های صادرات فعالیت داشته و متقاضی دریافت تسهیلات صادراتی هستند را برای اخذ تضمین به صندوق معرفی نموده و کلیه مراحل اعتبار سنجی از مشتریان یاد شده در صندوق ضمانت صادرات ایران به انجام خواهد رسید. صندوق نیز با صدور ضمانت نامه اعتباری برای صادر کننده بعنوان جانشین وثایق مورد نیاز برای ارائه به بانک عمل می نماید. بدین صورت تامین مالی صادرکنندگان توسط بانک، به پشتوانه اسناد صادراتی و ضمانت نامه صادره توسط صندوق انجام خواهد شد.
شه حامد در ادامه ضمن تاکید بر اثربخش بودن ساز و کار ویژه اعتبار خریدار که منافع خریداران خارجی کالا و خدمات ایرانی را نیز تامین می کند اظهار داشت: در این مکانیزم شرایط برد- برد برای هر سه نهاد درگیر در امر صادرات یعنی، شرکت صادراتی، بانک تامین کننده منابع مالی، و صندوق بعنوان پوشش دهنده ریسکهای سیاسی و تجاری موجود فراهم می شود زیرا صادر کننده ایرانی صادرات خود را انجام می دهد اما وجوه خود را از بانک عامل ایرانی دریافت می کند.
وی با انتقاد از شرایط فعلی حاکم بر این نوع ساز و کار تامین مالی صادرات در مرحله بعد از حمل گفت: امیدواریم شرایط راه اندازی خطوط اعتباری بین کشورها که فعلا از طریق تخصیص اعتبارات به یک بانک دولتی صورت می پذیرد از شرایط فعلی خارج شده و با رایزنیهای مشترک صندوق و بانک پاسارگاد امکان فعال سازی خطوط برای بانکهای خصوصی نیز فراهم گردد.
مدیر عامل صندوق در پایان ابراز امیدواری کرد با پیگیریها و تلاشهای مجموعه صندوق و بانک نتیجه این همکاری افزایش سهم صادرات از مجموع تسهیلات اعطایی بانک پاسارگاد با پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران و توسعه بیش از پیش صادرات کشور گردد.
قاسمی مدیر عامل بانک پاسارگاد نیز در این مراسم با تاکید بر نقش بانک و صندوق در توسعه اقتصادی و رشد صادرات غیر نفتی کشور گفت: خوشبختانه با پیگیری ها و تلاشهای مجموعه مدیریتی و کارشناسی صندوق، شاهد افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات به سه برابر ظرفیت قبل در سال جاری بودیم و با توجه به ظرفیتهای مناسبی که در بخش اعتبارات بانک پاسارگاد وجود دارد امیدواریم با انعقاد این تفاهم نامه کمک بهتر و بیشتری به فعالان اقتصادی و صادر کنندگان بشود.
مدیر عامل بانک پاسارگاد در ادامه به کسب رتبه اولین بانک ایرانی و رتبه ۲۵۷ جهانی و قرار گرفتن در فهرست ۱۰۰۰ بانک برتر جهان به لحاظ شاخص سرمایه بر اساس بررسیهای اخیر نشریه BANKERS اشاره داشت و گفت: این مهم در حالی محقق شده که تنها ۸ سال از شروع فعالیت این بانک می گذرد و تمامی منابع مالی این بانک خصوصی صرفا از طریق تزریق سرمایه توسط صاحبین سهام محقق شده است.
وی ضمن اشاره به اهمیت تبادل اطلاعات اعتباری مشتریان مشترک بانک و صندوق خواستار برگزاری نشستهای تخصصی مشترک با صادرکنندگان کالا و خدمات از سوی صندوق ضمانت صادرات و بانک پاسارگاد شد. قاسمی ارائه اطلاعات و ریسکهای اعتباری شرکتها و موسسات خارجی از سوی صندوق به بانک پاسارگاد، تشکیل کارگروه مشترک جهت طراحی و عملیاتی نمودن ابزارهای جدید تامین مالی صادراتی از جمله روش تامین مالی پروژه (Project Finance)، همکاری در زمینه امور بازار سرمایه و سهام و نگهداری پورتفوی سهام صندوق و مدیریت مناسب پرتفوی ریسک های موجود در جهت اجتناب از بروز و یا تجمع خسارات را از دیگر نکات قابل توجه در تفاهم نامه حاضر بر شمرد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد بانک پاسارگاد سهم قابل توجهی از پوششهای تضمینی صندوق را جلب نموده و بتواند با تعامل بیشتر با صندوق نقش کامل خود را در جهت توسعه اقتصادی و افزایش صادرات کشور ایفاء نماید.