جامع نیوز:مسابقه طراحی بدنه و ظاهر “ربات ملی انسان نما” در مراسمی با حضور مهندس غلامرضا شافعی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در دانشگاه تهران آغاز شد. به گزارش جامع نیوزدر حاشیه این مراسم، مهندس شافعی از روند پیشرفت طرح “ربات انسان نما” و نیز اتوبوس هیبریدی در دانشگاه تهران بازدید […]

جامع نیوز:مسابقه طراحی بدنه و ظاهر “ربات ملی انسان نما” در مراسمی با حضور مهندس غلامرضا شافعی رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در دانشگاه تهران آغاز شد.
به گزارش جامع نیوزدر حاشیه این مراسم، مهندس شافعی از روند پیشرفت طرح “ربات انسان نما” و نیز اتوبوس هیبریدی در دانشگاه تهران بازدید کرد و همچنین طراحی های ارائه شده در مسابقه طراحی ظاهر ربات انسان نما را مورد بررسی قرار داد.
وی در جمع اساتید، اعضای هیات علمی و دانشجویان دست اندرکار طرح مذکور اظهار داشت: نخستین حمایت ها در وزارت صنایع از طرح های رباتیک در سال ۱۳۷۷ صورت گرفت و دانشجویان آن روز که امروزه جزو اساتید کشور هستند ربات هایی ساخته و ارائه کردند و پس از آن تحقیقات و طراحی در زمینه رباتیک به سرعت در دانشگاه ها رسوخ کرد.
وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۲، کشور ما با ۴۲/۱ درصد تولید اسناد علمی بین‌المللی در مقام دوم در بین کشورهای منطقه و مسلمان قرار ادامه داد: تجارب جهانی در توسعه پایدار نشان داده آنچه موجب تحول و پیشرفت در قرن حاضر شده، توجه به دانش و پژوهش‌های علمی است و جوامعی که دارای تراکم دانش، فن و توسعه علمی شتابان هستند، از اقتدار اقتصادی و سیاسی قوی‌تری برخوردار بوده و فنآوری پیشرفته‌تری در دسترس دارند.
مهندس شافعی همچنین اظهار داشت: جایگاه هر کشوری در علم رباتیک رابطه مستقیمی با صنعتی بودن آن کشور دارد. زیرا دانش رباتیک بر اساس نیازمندی های صنعت شکل می گیرد و همانطور که گفتیم اولین و بزرگترین متقاضیان آن صنایع هستند بنابراین جایگاهی که کشور ما در این علم دارد نوپاست و بیشتر رباتهای مورد نیاز کشور وارداتی است.
رئیس ایدرو خاطر نشان کرد: برای طراحی یک ربات هوشمند انسان نما، پلتفرم های متعددی برای پردازش بینایی، شنوایی، تعادل، حرکت و… نیاز بوده و بدیهی است سرریز طراحی این پلتفرم‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم منجر به توسعه کلان صنعتی نیز می شود به این جهت که صنایع از دستاوردهای فنی و زیربخش‌های طراحی شده برای ساخت یک ربات در بخش های تولید، توزیع و نگهداری خود الگوبرداری می‌کنند و از این جهت، رباتیک حائز اهمیت فراوان برای توسعه همه جانبه در صنعت کشور است.
گفتنی است “طرح ملی ربات انسان نما” که با حمایت و سرمایه گذاری ۲۸ میلیارد ریالی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در دانشگاه تهران در دست طراحی و ساخت است، نسل سوم و پیشرفته ربات سورنا محسوب می شود که ایران را در بین پنج کشور دارنده فناوری ساخت ربات های انسان نما جای داده است.
هم اکنون طراحی ظاهر این ربات در دانشگاه تهران به مسابقه گذاشته شده و طرح های برگرفته از طراحی ایرانی – اسلامی در اولویت انتخاب برای ظاهر ربات انسان نمای ایرانی قرار دارند.
مهندس شافعی در ادامه بازدید خود همچنین از روند پیشرفت طرح ساخت اتوبوس هیبریدی (برقی- دیزلی)‌ که با حمایت سازمان گسترش و به همت محققان و اساتید دانشگاه تهران در دست اجراست بازدید کرد. با تولید این اتوبوس ها و بهره گیری از آنها در ناوگان حمل و نقل عمومی کلان شهرها، انتشار آلاینده‌ها تا ۵۰ درصد و مصرف سوخت تا ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت. نمونه نیمه صنعتی اتوبوس هیبرید بزودی پس از انجام تست‌ها و اخذ مجوز از مراجع ذیربط، آماده تولید انبوه خواهد شد.