جامع نیوز:با توجه به سیار بودن خودروها، جای تعجب نیست که خودروسازها به دنبال توسعۀ فناوری‌های درون‌خودرویی و ارتباطات میان آنها باشند. اغلب ماشین‌ها به عنوان بخشی از اکوسیستم بی‌سیمی در نظر گرفته می‌شوند که اطلاعات و قابلیت‌های بسیاری را عرضه می‌کنند و طبعاً گام بعدی که باید در چنین محیطی دنبال شود، نحوۀ نمایش […]

جامع نیوز:با توجه به سیار بودن خودروها، جای تعجب نیست که خودروسازها به دنبال توسعۀ فناوری‌های درون‌خودرویی و ارتباطات میان آنها باشند. اغلب ماشین‌ها به عنوان بخشی از اکوسیستم بی‌سیمی در نظر گرفته می‌شوند که اطلاعات و قابلیت‌های بسیاری را عرضه می‌کنند و طبعاً گام بعدی که باید در چنین محیطی دنبال شود، نحوۀ نمایش و مشاهدۀ این اطلاعات است.
با آنکه شگفت‌انگیز است اما رشد همه جانبۀ فناوری در خودروها فرصت‌های بسیاری را برای به‌کارگیری صفحه‌نمایش در درون آنها خلق کرده است. مطالعه‌ای که توسط J.D.Power در سال ۲۰۱۳ انجام شد، نشان می‌دهد ۸۲ درصد از مالکان خودروها در ایالات متحده که گوشی هوشمند نیز دارند، به نرم‌افزار یا ابزاری خاص برای استفاده در داخل خودرو علاقه دارند. بر طبق همین مطالعه، کاربران بیشتر به دنبال فناوری‌هایی هستند که تا حد امکان رانندگی آنها را سهولت ببخشد. همه این موارد نشان می‌دهد که فناوری‌های هوشمند خودرویی، امکان مکالمۀ تلفنی آسان بدون درگیر شدن دست‌ها، موسیقی، آب‌و‌هوا، مسیریابی و هشدارهای خودکار پیش از رخداد تصادف، بیش از هر وقت دیگری برای خریداران خودروها جذاب شده‌اند.
با در نظر گرفتن این نکته که بازار نمایشگرهای درون‌خودرویی، بازاری رو‌به‌رشد و توسعه است، می‌توان آن را موقعیت تجاری ممتازی برای شرکتی چونLG Display تلقی کرد که در حال حاضر نیز با معرفی فناوری IPS به این بخش هیجان‌انگیز، تا حدی آن را اشغال کرده است.
AH-IPS: گزینه‌ای عالی برای مشاهده و طراحی نیازها در نمایشگرهای خودکار نسل بعدی ماشین‌ها
بر خلاف صفحه‌نمایش‌های معمول که اغلب از زاویه‌ای مستقیم دیده می‌شوند، صفحه‌نمایش‌های طراحی‌شده برای خودروها نیاز به مشاهده از زوایای متفاوت دارد. برای مثال، صفحه‌نمایش مرکزی اطلاعات یا CID، که در مرکز بخش جلویی خودرو قرار دارد، باید از زوایای دید گسترده و نمایش واضح و دقیق اطلاعات به رانندگان بهره‌مند باشد. اما در اینجا فقط راحتی و آسایش راننده مطرح نیست و ایمنی مسافران در رده نخست اهمیت قرار دارد. فناوری AH-IPS شرکت LG Display که حالا جای خود را در گوشی‌های تلفن همراه مستحکم کرده است، به خوبی این نیازها را برآورده ساخته و در بخش عمده‌ای از صفحه‌نمایش‌های ویژۀ خودرو کاربرد دارد. AH-IPSها به دلیل زوایای دید عالی، وضوح بالا و رنگ‌های طبیعی که برای نمایش بهتر اطلاعات در نمایشگرهای نسل بعد درون‌خودرویی ضروری است، هم بسیار مشهور هستند.
علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های کلیدی نسل آینده نمایشگرهای ویژه خودرو، روشنایی آنها و همین‌طور خوانایی در برابر تابش مستقیم نور آفتاب است. در مورد گوشی‌های هوشمند، بسیاری از آنها از پوشش‌های ضدانعکاسی بر روی صفحه‌نمایش‌های خود بهره می‌برند که خوانایی آنها را در فضای باز به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. اما در مورد نمایشگرهای ویژه خودرو و به دلیل آنکه ممکن است به دلیل ترافیک و کندی، امکان حرکت و جابه‌جایی وجود نداشته باشد، این امر امکان‌پذیر نیست. یکی دیگر از مشکلاتی که در این مورد مطرح است این است که صفحه‌نمایش‌های لمسی که در نسل آینده به صورت وسیعی در خودروها به کار گرفته خواهند شد، شفافیت پایین‌تری داشته و نور محیط را به شدت باز می‌تابانند. بدین ترتیب باز هم از میزان خوانایی صفحه‌نمایش کاسته می‌شود. برای غلبه بر این مشکل، سازندگان خودروها بر سر این اصل که روشنایی نمایشگرهای نسل آیندۀ خودروها حداقل باید ۶۰۰ نیت (واحد روشنایی) باشد، به توافق رسیده‌اند. ال‌جی به نوبۀ خود در گردهمایی SID در Display Week 2013، یک پنل ۱۲.۳ اینچی Full HD از نوع ال‌سی‌دی برای داشبورد خودروها با روشنایی فوق‌العاده ۸۰۰ نیت و نرخ دقت رنگ ۸۵ درصد عرضه کرد.
قابلیت‌های لمسی خوب نیز برای دریافت سریع اطلاعات در این صفحه‌نمایش‌ها لازم و ضروری است. در واقع، صفحه‌نمایش‌های لمسی LG Display نیز تا کنون در بسیاری از گوشی‌ها و تبلت‌ها به کار گرفته شده!اند. این صفحه‌نمایش‌ها به دلیل عملکرد خوب خود بسیار محبوب بوده و چنین تجربه‌ای را در نمایشگر ای ویژۀ درون‌خودرویی نیز ارائه خواهند کرد.
یکی دیگر از نیازمندی‌های اصلی برای نمایشگرهای ویژۀ خودرو، بهینه بودن مصرف انرژی در آنهاست. با افزایش نیاز به نمایش اطلاعات بیشتر و همین‌طور تعداد نمایشگرهای مورد استفاده برای این کار، نسل آینده نمایشگرهای ویژه خودرو باید عملکرد خوبی در مصرف انرژی از خود نشان دهند. در مقایسه با سایر فناوری‌های مرتبط چون TN و VA، نمایشگرهای AH-IPS ساخت LG Display حتی با وجود میزان روشنایی بالاتر، انرژی بسیار کمتری نسبت به رقبا مصرف می کنند.
گام بعدی LG Display در بازار نمایشگرهای خودرو
بر طبق پژوهش‌های انجام‌شده توسط مرکز تحقیقاتی DisplaySearch، فروش نمایشگرهای خودرو در سال ۲۰۱۲ با ۱۶ درصد رشد به ۴۹ میلیون عدد رسیده است و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۱۶ به ۷۰ میلیون عدد افزایش پیدا کند.
از نظر سهم بازار، LG Display در حال حاضر در میان سه شرکت برتر دیده می‌شود. با وجود پیشگامی و فلسفه حرکت رو به جلو و همین‌طور سوابق بی‌نظیر، فناوری‌های پیشرفته نظیر IPS و تلاش‌های نوآورانه برای بهینه‌سازی تجارب کاربری، به نظر می‌رسد به‌زودی باید شاهد تسخیر این بازار توسط بزرگترین تولیدکنندۀ صفحه‌نمایش در دنیا باشیم.