جامع نیوز:رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در نشستی با حضور رئیس جهاد دانشگاهی و روسای دانشگاه های مهم کشور و نیز رئیس پژوهشکده رویان، روند پیشرفت طرح های مشترک و مورد حمایت ایدرو با این مراکز را بررسی کردند. در این نشست، مهندس “غلامرضا شافعی” با اشاره به روند پیشبرد طرح […]

جامع نیوز:رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در نشستی با حضور رئیس جهاد دانشگاهی و روسای دانشگاه های مهم کشور و نیز رئیس پژوهشکده رویان، روند پیشرفت طرح های مشترک و مورد حمایت ایدرو با این مراکز را بررسی کردند.
در این نشست، مهندس “غلامرضا شافعی” با اشاره به روند پیشبرد طرح های تحقیقاتی در دست اجرا و به نتیجه رسیده در مراکز دانشگاهی و پژوهشی مهم کشور اظهار داشت: دانش فنی بدست آمده در طرح‌های مشترک با مراکز دانشگاهی و پژوهشی که عمدتا در حوزه صنایع نوین و پیشرفته می باشد، آماده ارائه به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و عمومی غیردولتی است.
وی افزود: سیاست کلی سازمان گسترش این است که وارد طرح های جدید پژوهشی نشده و مالکیت معنوی تحقیقاتی را که به نتیجه رسیده و دارای توجیه فنی و اقتصادی بوده و متعلق به این سازمان است، به خریداران عرضه کنیم تا در صورت تمایل سرمایه گذاری کنند.
مهندس شافعی در عین حال گفت: اگر تجاری‌سازی یک طرح صنایع پیشرفته برای کشور لازم باشد و توجیه اقتصادی داشته باشد ولی سرمایه گذار بخش خصوصی راغب به اجرای آن نباشد، ایدرو آن را اجرایی خواهد کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود:‌ طرح های مورد حمایت سازمان باید علاوه بر دارا بودن توجیه اقتصادی، محصولاتی را عرضه کنند که قیمت و کیفیت قابل رقابت داشته و مصرف کنندگان داخلی و خارجی با رضایت آن را مصرف کنند.
در این جلسه مقرر شد کارگروهی متشکل از معاونان و مدیران سازمان گسترش و روسا و مدیران دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و جهاد دانشگاهی، پیشرفت طرح های مشترک با ایدرو را بصورت ماهانه مورد بررسی و کنترل کارشناسی قرار دهند و در صورت تصویب، طرح های جدیدی در حوزه صنایع پیشرفته را بصورت مشترک به اجرا درآورند.
گفتنی است، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حال حاضر ۶ پروژه در فرآیند SBDC به ارزش ۷۵/۱۳ میلیارد ریال با مراکز جهاد دانشگاهی در دست اجرا دارد که برخی از این طرح ها شامل ساخت آنتی‌بادی ضد سرطان، ساخت رکتیفایر صنعتی آمپربالا، UPS فشار قوی و تولید منسوجات ضد آتش است.
همچنین در سال های اخیر ۱۶ پروژه مشترک ایدرو با مراکز جهاد دانشگاهی به ارزش ۱۵/۲۷ میلیارد ریال در فرآیند SBDC خاتمه یافته است. یک پروژه نیز با عنوان سامانه هوشمند ارتباطات خودرویی (CVT) در فرآیند نوآوری با مرکز جهاد دانشگاهی شریف به مبلغ ۵۵ میلیارد ریال در حال اجرا می باشد.
بررسی روند پیشرفت پروژه ها و اولویت تداوم و کاربرد آنها، ارزش گذاری دانش فنی و شیوه مالکیت دانش فنی ها، تجاری‌سازی طرح‌های خاتمه یافته و نحوه ادامه پروژه تا تولید و عرضه محصول و نیز بررسی محل ایجاد پایلوت در برخی پروژه ها، از جمله مباحثی بود که در جلسه رئیس هیات عامل ایدرو با دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی و روسای برخی دانشگاه ها مطرح شد.