جامع نیوز: دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با اشاره به تغییر شرایط اقتصادی و سیاسی؛سینما را هنر صنعت و رسانه دانست وگفت: «من در کلاس‌های درسم در دانشگاه همیشه می‌گویم دیده‌ها برای پایداری باید صنعتی شوند و اگر سینمای جهان سینمای پایداری است برای این است که یک هنر صنعت است، […]

جامع نیوز: دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر با اشاره به تغییر شرایط اقتصادی و سیاسی؛سینما را هنر صنعت و رسانه دانست وگفت: «من در کلاس‌های درسم در دانشگاه همیشه می‌گویم دیده‌ها برای پایداری باید صنعتی شوند و اگر سینمای جهان سینمای پایداری است برای این است که یک هنر صنعت است، اما طی ۲ دهه گذشته رسانه ها سینما را به حوزه خود اضافه کردند و نشان دادند که سینما یک هنر، صنعت و رسانه است.»

به گزارش جامع نیوز، اگرچه علیرضا رضادادجشنواره فیلم فجر را منتسب به دولت دانست، اما گفت: «از نظر من دولت تنها، برگزارکننده این جشنواره است وگرنه جشنواره متعلق به سینمای ایران است. در واقع ما فقط جامعه سینمایی ایران را نمایندگی می‌کنیم.»مدیرعامل پیشین بنیاد فارابی، در پی دلجویی از خبرنگاران هم برآمد. خبرنگارانی که از دعوت نشدن‌شان به مراسم رونمایی پوستر جشنواره فیلم فجر دلگیر شده بودند: «متاسفانه به دلیل کوچک بودن فضای برگزاری آن مراسم، مجبور شدیم تا تعدادی از رسانه ها را دعوت کنیم که این خود سوء تفاهم هایی را به وجود آورد. ولی قصدی در کار نبود.»رضاداد گفت که بنای اعمال تغییرات گسترده و شتابزده در قوانین جشنواره را نداشته است، چون این کاری است که حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد؛«به همین خاطر چند نکته کوچک را اصلاح کردیم و فراخوان دادیم، پایان آبان برای ارائه تقاضا و پایان آذرماه برای ارائه نسخه‌های بازبینی.»به گفته او از ۱۵۲ فرم درخواست شرکت برای فیلم‌های داستانی، ۱۲۶ فیلم برای بازبینی انتخاب شد. ۲۶ فیلم باقی‌مانده هم یا با مقررات جشنواره منافات داشت یا به دبیرخانه تحویل داده نشد. سرانجام ۲۱ فیلم در بخش سودای سیمرغ پذیرفته شدند. فیلم‌هایی که بیشترین آرا یعنی بین ۴ تا ۵ رای را به خود اختصاص دادند. هرچند شاید تعداد فیلم‌ها به عدد ۲۶ هم برسد. این تصمیمی است که در روزهای ۱۸ تا ۲۰ دی ماه اعلام خواهد شد.دبیر چهار دوره گذشته جشنواره فیلم فجر گفت که از حجم فیلم‌های اول غافلگیر شده است: « ما فکر می‌کردیم بین ۲۰ تا ۳۰ فیلم اولی برای حضور در جشنواره تقاضا بدهند اما در نهایت تعداد فیلم‌ها به ۶۵ رسید که در نهایت ۱۵ فیلم انتخاب شد هرچند به این تعداد هم ممکن است اضافه شود.»رضا داد با طرح این پرسش که «چرا وقتی جشنواره سینما حقیقت به سینمای مستند اختصاص یافته، در جشنواره فجر باز هم بخشی برای سینمای مستند درنظر گرفته شده است؟» گفت:«با ۲ دلیل مهم در شورای سیاستگذاری حضور این بخش در جشنواره قطعی شد.

اول اینکه جشنواره فیلم فجر تریبون سینمای ایران است و فیلم های مستند بلند می تواند با سینمای ایران نسبت داشته و به همین دلیل آن را باید تقویت کرد. دوم اینکه هرچه بیشتر به مستند سازی توجه کنیم در اصول تولید سینمای ایران تاثیر بیشتری گذاشته ایم. یکی دیگر از مسائل مورد نظر در این بخش، هم افزایی بین جشنواره های مختلف برای تکمیل کار یکدیگر است. همین مسئله سبب شد تا نامزدهای بخش مسابقه بلند سینمای مستند را در این جشنواره داشته باشیم، که خوشبختانه هر ۳ فیلم برگزیده جشنواره سینما حقیقت فرم حضور در جشنواره را پر کرده و توسط هیئت داوران انتخاب شدند.»اعلام آمادگی ۵۳۵ فیلم از ۸۰ کشور، رد شدن ۲۰۶ فیلم از این تعداد به خاطر مغایر بودن با مقررات جشنواره و انتخاب ۵۰ فیلم برای حضور در جشنواره آمار دیگری بود که دبیر جشنواره سی و دوم داد. او همچنین گفت که در بخش جام جهان‌نما ۱۰ فیلم غیرایرانی از ۱۳ کشور و ۳ فیلم ایرانی حضور دارند. در بخش سینمای سعادت نیز ۱۰ فیلم غیرایرانی و ۳ فیلم ایرانی به زودی معروف می‌شوند.او از تلفیق دو بخش نمایش‌های ویژه و جشنواره جشنواره‌ها هم خبر داد: «در این دوره از جشنواره به نتیجه رسیدیم که علیرضا شجاع نوری به عنوان مسئول بخش رقابت بین الملل انتخاب شد و وحید اسفندیاری نیز به عنوان مدیر بازار فیلم این دوره از جشنواره به فعالیت خود ادامه دهد. تا امروز ۷۰کمپانی خارجی برای حضور در این دوره از جشنواره اعلام آمادگی کرده اند و نزدیک به ۱۵۰۲ مهمان خارجی در این دوره از جشنواره خواهیم داشت. برگزاری بخش بین الملل برای ما یک مسئله استراتژیک بوده؛ چرا که از این طریق می‌توانیم سینمای ایران را به جهان معرفی کنیم.»امسال بازار فیلم در طبقه دوم برج میلاد برگزار خواهد شد.

امسال ۳۰ سالن سینما طی ۱۱ روز نمایش فیلم خواهند داشت. از این تعداد ۲۱ سینما مردمی، ۶ سینما برای بخش‌های بین‌الملل، نمایش‌های ویژه و سعادت، ۲ سالن برای اهالی سینما و ۵ سالن در برج میلاد برای اهالی رسانه خواهد بود. همچنین یک سالن هم با همکاری استانداری تهران برای مردم شهر ری اختصاص داده شده است.

امسال جشنواره در سایر استان‌های کشور هم برگزار می‌شود. رضاداد انجام این کار را به خاطر توجه دولت جدید به حوزه فرهنگ در استان‌ها دانست و گفت که با حمایت وزارت کشور این اتفاق افتاده است. هرچند: «برخی از استان ها سیستم لازم برای نمایش فیلم را دارند، اما برخی از استان ها هنوز این سیستم را ندارند و برنامه های تجهیز این سینماها در سالن های سراسر کشور اجرا می شود، در نهایت با توجه به برنامه ریزی انجام شده بین ۱۵ تا ۲۰ عنوان فیلم سینمایی در هر استان به نمایش درخواهد آمد.»او همچنین به سوءتفاهمی اشاره کرد که در این زمینه پیش آمده؛ « از شهرستان‌ها برای من نامه می‌آید که فیلم‌هایتان را بفرستید ما نمایش بدهیم. این فیلم‌ها برای ما نیست. معمولا چون در بعضی شهرستان‌ها نمایش‌دهندگان از پس هزینه‌های نمایش فیلم برنمی‌آمدند تهیه‌کنندگان اجازه نمایش فیلم‌شان را نمی‌دهند. امسال معاون اجتماعی وزارت کشور در پی تامین منابعی است تا این فیلم‌ها با احتساب همه هزینه‌ها در شهرستان‌ها نمایش داده شود.»پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره نیز از اواخر دی‌ماه آغاز می‌شود و ۳ لابراتوآر دیجیتال برای تبدیل فیلم‌ها در حال کار هستند.رضاداد در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا محافظه‌کارید؟ گفت که ما اسم رفتارمان را منطقی گذاشته‌ایم، نه محافظه‌کار؛ «ممکن است این رفتار ما از نظر برخی تندروی باشد یا محافظه‌کاری توام با ترس. ولی ما نه هیجان‌زده‌ایم نه خیلی جوانیم که بخواهیم احساساتی تصمیم بگیریم. یک هیات انتخاب منطقی انتخاب کردیم و از نتایج منطقی آن هم دفاع می‌کنیم.»

خبرنگار دیگری پرسید آیا دبیر جشنواره این اختیار را دارد که بعضی فیلم‌ها را مثلا به هیات انتخاب ندهد یا دخالت‌هایی از این دست داشته باشد؟ رضاداد هم گفت که بالاخره هر قانونی استثناء دارد، هر چند ما همه کارهایمان را به شکل قانونی انجام می‌دهیم؛ «در یازده دوره‌ای که دبیر بوده‌ام، هرگز کسی بیاد ندارد که نظری را تحمیل کرده باشم.»او ادامه داد: «من که نمی‌توانم همه فیلم‌ها را ببینم و یک ملاحظه‌ای هم دارم که هیات انتخاب مقابل سینماگر قرار نگیرد یا برعکس. دبیر برای همین انتخاب می‌شود که نقاط ابهام را رفع کند و اگر مصحلت و منفعتی در کار باشد ورود پیدا کند. جامعه سینمایی به من اعتماد کرده و من باید در برابر این وظیفه پاسخگو باشم.»رضاداد همچنین درباره فیلمسازان جوانانی که پروانه ساخت ندارند و امید داشتند در جشنواره فجر فیلم‌شان نمایش داده شود، گفت که آنها امیدشان را نباید از دست بدهند اما به هرحال پروانه ساخت شناسنامه فیلم است، وگرنه من از کجا باید بدانم که این فیلم واقعا متعلق به چه کسی است و آیا از نظر حقوقی به مشکل برمی‌خورد یا نه؟با این حال معاون پیشین تولید مرکز سیما فیلم همچنان درباره فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» توضیح روشنی نداد. او گفت که همه اضلاع این ماجرا، من، آقای ایوبی، هیات انتخاب و محسن امیریوسفی حرف‌هایشان را در این زمینه زده‌اند و حرف تازه‌ای برای گفتن نمانده است.او درمورد فیلم «سیزده» هومن سیدی نیز گفت که به کاتالوگ جشنواره پیشین مراجعه کرده و دیده که هومن سیدی راست گفته است. فیلم «آفریقا»ی او در بخش فیلم‌های ویدیویی جشنواره در سال گذشته شرکت داشته و در نتیجه فیلم «سیزده» نخستین فیلم سینمایی اوست.