جامع نیوز:مهندس شافعی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایدرو که در همایش ۱۰۰ شرکت برتر ایران سخن می گفت افزود: ایران به لحاظ جمعیت و و سعت جغرافیاییی ۱ درصد جمعیت دنیا و ا درصد مساحت جغرافیایی دارد و فروش اولین شرکت ایرانی ( بانک ملی) با احتساب ارز ۱۲۲۶ […]

جامع نیوز:مهندس شافعی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایدرو که در همایش ۱۰۰ شرکت برتر ایران سخن می گفت افزود: ایران به لحاظ جمعیت و و سعت جغرافیاییی ۱ درصد جمعیت دنیا و ا درصد مساحت جغرافیایی دارد و فروش اولین شرکت ایرانی ( بانک ملی) با احتساب ارز ۱۲۲۶ تومان حدودا ۱۶ و نیم میلیارد دلار بوده در حالیکه اولین شرکت رتبه بندی فورچون ۵۰۰ بیش از ۴۸۱ میلیارد دلار یعنی حدود ۳۰ برابر بیشتر است و حتی پانصدمین شرکت رتبه بندی فورچون ۲۳.۱ میلیارد دلار فروش داشته که در مقایسه با فروش شرکت اول ایران یک و نیم برابر بیشتر است.
به گزارش جامع نیوزوی با اشاره به اینکه در رتبه بندی شرکت های ایرانی به لحاظ فروش برخی قیمت ها واقعی نبوده است، گفت قیمت ها تحت تاثیر تعیین قیمت دولتی برای برخی کالاها مثل سوخت، دارو و غیره بوده است و فروش این محصولات به قیمت بازار آزاد محاسبه نشده است.
مهندس شافعی گفت: میزان استقبال بنگاه ها نشان می دهد خوشبختانه نگاه مثبت و اعتماد آمیزی نسبت به سازمان مدیریت صنعتی دارند که اطلاعات خود را به این سازمان دادند و خود را در معرض قضاوت قرار دادند.
مهندس شافعی در ادامه سخنان خود به این واقعیت اشاره کرد که در بین ۱۰ شرکت اول ایرانی ۴ بانک وجود دارد. ولی در ۱۰ شرکت اول دنیا هیچ بانکی وجود ندارد که این موضوع باید توسط اقتصاددانان و سازمان مدیریت صنعتی تحلیل شود که آیا این رویه درست است یا باید اصلاحاتی اعمال شود در بین ۱۰ شرکت اول دنیا ،۶ شرکت نفتی هستند و جالب اینکه کشورهایی که نفت ندارند مانند انگلستان، فرانسه و هلند شرکت های نفتی شان جز ۱۰ شرکت برتر دنیا هستند اما ۱ شرکت نفتی ایران در جمع ۵۰۰ شرکت برتر دنیا حضور ندارند و در حالی که از بین ۱۰ شرکت اول ایرانی، ۶ شرکت مربوط به نفت و پالایش و پتروشیمی هستند.
رییس هیات عامل سازمان گسترش افزود: در بین ۱۰ شرکت اول دنیا ۲ شرکت خودرویی وجود دارد، اما شرکت های خودروساز ایرانی در کشور بین ۸ تا ۳۶ رتبه سقوط کرده اند که بدلیل تحریم و نیز نگاه های سیاسی و اجتماعی به صنعت خودرو بود که باعث شد تولید این شرکتها کاهش یابد وی گفت باید زمینه و امکانی در کشور فراهم شود و شرکتها فضایی ایجاد کنند که مردم آنها را به عنوان داشته های خودشان بدانند و به آنها افتخار کنند و چنانچه به بزرگان خود هم چون ابن سینا و غیره و غیره افتخار می کنند، به شرکت های بزرگ خود افتخار کنند و باید مردم و مسولان در حدی که لازم است از محصولات ایرانی تعریف و تمجید کنند. سهم ماشین سازی ها در شرکتهای برتر ناچیز است و شرکتهای پیمانکاری نیز جایگاه شایسته ای ندارند، علی رغم سرمایه گذاری انبوه در حوزه نفت و گاز، ماشین سازان و پیمانکاران کشور خیلی در گیر کارها نیستند، در حالی که کشور را اینها می سازند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت : در افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده ۵۰۱ میلیارد دلار در نفت و گاز سرمایه گذاری شود، که ۶۰ درصد آن مربوط به تجهیزات است و اگر ۳۰۰ میلیارد دلار هم محقق شود رقمی حدود ۱۸۰ میلیارد دلار تجهیزات مورد نیاز است. باید از ظرفیت ماشین سازها استفاده شود. در این رشته سرمایه گذاری شود اکنون تجانسی بین سرمایه گذاری در نفت و گاز و سرمایه گذاری در تجهیزات ماشین سازی وجود ندارد .گروه شرکت های دانش بنیان اصلا در بین شرکتهای ایرانی حضور ندارند که این امر یک خسارت است در حالی که امروزه بیشتر آنچه بین کشورها معامله می شود دانش فنی است .
رییس هیات عامل ایدرو با اشاره به اینکه ظرف قرن گذشته ارزش دارایی های نامشهود مرتبا افزایش یافته و از ۴ درصد دارایی شرکتها در سال ۱۹۵۹ به ۷ درصد در سال ۲۰۰۷ افزایش پیدا کرده است. ۷۸ درصد صادرات ۵۰۰ شرکت برتر ایران به ۳ گروه پتروشیمی، سرمایه گذاری واسطه گری مالی و فرآورده های نفتی اختصاصی دارد، افزود ضمن تشکر از مهندس نعمت زاده که خود از پیش قراولان توسعه صنعت پتروشیمی بوده است و این موضوع مهم و افتخار آمیزی است اما باز هم عمده صادرات شرکت های بزرگ ایرانی مربوط به نفت و گاز و پتروشیمی است. در مورد دارایی های شرکت های برتر ایران ۳ گروه اول شامل بانکها شرکتهای سرمایه گذاری و پتروشیمی بیش از ۷۰ درصد دارایی ها را دراختیار دارند که این جای گرفتاری است که این همه دارایی نزد بانکها است. در مورد نابرابری جغرافیایی ۳۶۶ شرکت از مجموع ۱۰۰ شرکت برتر در تهران ثبت شده و ۳۰۸ شرکت در تهران کارخانه دارند در مجموع ۷ استان ۴۱۰ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر را در خود جای داده ۴۸ شرکت دیگر در ۶ استان و ۴۲ شرکت در ۱۷ استان دیگر واقع شده اند که این نشانگر نابرابری اجتماعی است و بیکاری و مشکلات اجتماعی، فقر و مهاجرت ایجاد می کند.
مهندس شافعی افزود ، توجه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته از ضروریات برنامه ریزی کشور است. ایدرو طرح هایی مانند ۳۰۰ نقطه ۳۰۰ طرح برای مناطق محروم ارائه کرد که متاسفانه در مجلس رای نیاورد. توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت را به این نکته جلب می کنم که شرکت های تولید کننده لوازم خانگی به تدریج جای خود را به شرکتهای خارجی داده اند.
در انتها خاطر نشان کرد حضرت امام راحل (ره) طی فرازی فرموده بودند که کشوری که ۲۰ میلیون بسیجی دارد آسیب نمی بیند، بنده اضافه می کنم، کشوری که ۵ یا ۶ شرکت بزرگ در حد رقابت جهانی داشته باشد آسیب نمی بیند، سازمان مدیریت صنعتی برای آموزش و تربیت مدیران در سطح جهانی با حمایت شرکت های بزرگ فعال شود تا ان شاالله روزی نه چندان دور در کنار معرفی ۱۰۰ واحد اقتصادی برتر ۱۰۰ مدیر برتر معرفی شود.