جامع نیوز: تقوی نژاد با اشاره به سیاست گذاری های صورت گرفته در بانک سپه به منظور کمک به بخش­های موّلد و اقتصادی گفت: این بانک طی نه ماهه سال جاری بالغ بر ۵۹ هزار و ۶۰۷ میلیارد ریال تسهیلات به بخش­ های موّلد و بازرگانی پرداخت کرده است. به گزارش جامع نیوز: مدیرعامل بانک […]

جامع نیوز: تقوی نژاد با اشاره به سیاست گذاری های صورت گرفته در بانک سپه به منظور کمک به بخش­های موّلد و اقتصادی گفت: این بانک طی نه ماهه سال جاری بالغ بر ۵۹ هزار و ۶۰۷ میلیارد ریال تسهیلات به بخش­ های موّلد و بازرگانی پرداخت کرده است.
به گزارش جامع نیوز: مدیرعامل بانک سپه در جمع خبرنگاران با اشاره به بحث افزایش سرمایه بانک سپه گفت: در حال حاضر، سرمایه پایه بانک ۸۵۰ میلیارد تومان است.
وی افزود: شورای پول و اعتبار اخیرا سیاست جدیدی را اتخاد کرده مبنی بر اینکه ۸ برابر سرمایه پایه بانک‌ها، آنها می توانند تعهدات تسهیلات کلان داشته باشند.
تقوی نژاد تصریح کرد: در لایحه بودجه دولت پیشنهاد داده است که از محل مطالبات دولت از حساب ذخیره ارزی در هر بانک پس از وصول به افزایش سرمایه بانک‌ها لحاظ شود؛ بنابراین با رقم ۱.۲ دهم میلیارد ریال میزان مطالبات بانک، در سال آینده با مصوبه شورای پول و اعتبار، این مبلغ را به سرمایه پایه خود اضافه خواهیم کرد، همچنین به دنبال این هستیم افزایش سرمایه از محل تجدید دارایی به میزان ۶۰ میلیارد ریال و سرمایه نقدی از محل حساب ذخیره ارزی انجام گردد.

* پرداخت ۵۹ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخشهای مولد و بازرگانی
تقوی نژاد در ادامه با اشاره به سیاست گذاری های صورت گرفته در بانک سپه به منظور کمک به بخش­های موّلد و اقتصادی گفت: این بانک طی نه ماهه سال جاری بالغ بر ۵۹ هزار و ۶۰۷ میلیارد ریال تسهیلات به بخش­ های موّلد و بازرگانی پرداخت کرده است.
وی اظهار داشت: از مبلغ یاد شده، بانک سپه بالغ بر ۲۹ هزار و ۲۸۳ میلیارد ریال به بخش صنعت و معدن، ۸ هزار و ۴۳۲ میلیارد ریال به بخش کشاورزی و ۲۱ هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال هم به بخش بازرگانی تسهیلات پرداخت کرده است.
مدیرعامل بانک سپه اضافه کرد: میزان تسهیلات بانک سپه در بخش کشاورزی حدود ۷۵ درصد نسبت به سال قبل با افزایش عملکرد مواجه شده است.
وی افزود: در یکی دو سال گذشته به دلیل اینکه عمده بانکها تمایل کمتری به سرمایه گذاری در بخش کشاورزی داشته آنهم به دلیل پر ریسک بودن و نیز معوقات بالا در این بخش، بانک سپه با توجه به اینکه بخش کشاورزی بخش کلیدی بوده و از اشتغالزایی لازم نیز برخوردار است، چه از محل منابع خود و چه از محل صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاری در این بخش پرداخته است.
رئیس هیأت مدیره بانک سپه اضافه کرد: ۲۳۰۰ میلیارد تومان از محل ریالی صندوق توسعه ملی برای بخش کشاورزی جهت گیری شده که بخشی از آن به کشاورزان و بخش کشاورزی پرداخت شده است. این اقدام با توجه به جهت گیری جدید وزارت جهاد کشاورزی چه در صنایع تبدیلی و چه گسترش گلخانه ها و یا اشتغال بیشتر مشاغل در بخش کشاورزی، قادر است کشاورزی سنتی را به مدرن تبدیل کند که در این میان بانک سپه توانسته پیش قدم باشد.
وی اضافه کرد: بانک سپه همچنین در بخش صنعت نیز تاکنون ۳هزار میلیارد تومان پرداخت داشته است. آنچه اولویت این بانک در بخش صنعت است تأمین نیازهای صنعت گران برای تأمین سرمایه در گردش طرحهای تولیدی است.
مدیرعامل بانک سپه اضافه کرد: یکی از موفقیتهای بانک سپه مربوط به فعالیتهای آن در بخشهای بازرگانی است که حاصل عملکرد این بانک در ۹ ماهه اول سالجاری ۹۲ در بخش بازرگانی، حدود ۲۲۰ میلیارد تومان است.

*پرداخت ۱۲۰۰میلیارد ریال تسهیلات برای رفع نیازهای ضروری مردم
مدیر عامل بانک سپه در ادامه یکی از اهداف مهم این بانک را توجه به رفع نیازهای ضروری مردم عنوان کرد و گفت : در این راستا طی سال جاری بانک سپه بالغ بر ۱۲۹۲ میلیارد ریال ( هزارو دویست و نود و دو میلیارد ریال ) در قالب جعاله تعمیر مسکن , تسهیلات قرض الحسنه ,تسهیلات فروش اقساطی کالا و تسهیلات فروش اقساطی خودرو پرداخت کرده است.

*رشد ۱۳ درصدی سپرده ها
تقوی نژاد در ادامه، جمع کل سپرده های بانک سپه تا پایان دی ماه سال جاری را بالغ بر ۳۳۳ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: سپرده های بانک سپه طی ده ماهه سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ بیش از ۱۳ درصد رشد داشته است.

*پرداخت ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به بافتهای فرسوده
مدیر عامل بانک سپه با اشاره به اهمیت توجه به بافت های فرسوده به دلیل قرار گرفتن کشورمان روی گسل های زلزله گفت: بانک سپه با درک این مهم به تمام تعهدات خود در خصوص نوسازی بافت های فرسوده عمل کرده ، بر همین اساس طی سالهای ۹۰ و ۹۱ بالغ بر ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به این بخش پرداخت کرده است.

*حضور قدرتمند در عرصه اقتصادی
وی در ادامه با اشاره به برنامه های استراتژیک تدوین شده در این بانک برای حضوری قدرتمندتردر عرصه اقتصادی طی سال آینده، گفت: چابک کردن بانک، توجه به سرمایه های انسانی ، ارائه خدمات نوین خصوصا در عرصه بانکداری الکترونیک ، افزایش بهره وری شعب از جمله مواردی است که در استراتژی جدید بانک برای سال آینده به آن توجه ویژه شده است.
تقوی نژاد توجه خاص به خواسته و نیاز مشتریان را از جمله اولویتها و برنامه های مهم بانک سپه برای سال آینده عنوان کرد و گفت: همه همکارانم در بانک سپه تمام تلاش خود را بکار خواهند گرفت تا بتوانند خواسته و نیاز مشتریان و هم وطنان گرامی را برطرف نمایند.
وی افزایش سهم بازار را از دیگر برنامه های آتی بانک سپه عنوان کرد و اظهار داشت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته و استراتژی های تدوین شده ، بدنبال سودآورتر کردن بانک به عنوان یک بنگاه اقتصادی هستیم .
تقوی نژاد با بیان اینکه برای تحقق این مهم باید هزینه تمام شده پول را کاهش دهیم افزود: سبد درآمدهای بانک سپه را متنوع تر از گذشته خواهیم کرد.
وی بهبود مدیریت نقدینگی را از جمله دیگر برنامه های این بانک عنوان کرد و گفت : با تحقق این استراتژی، سود آوری بانک و حضور اثر گذار آن در عرصه اقتصادی بیشتر خواهد شد.

* برای رسیدن به رونق چاره ای جز هدایت نقدینگی به تولید نداریم
وی در ادامه با اشاره به شرایط کنونی اقتصاد کشور اظهار داشت:اقتصاد ایران طی سال‌های اخیر با رشد بالای نقدینگی مواجه بوده که از جمله دلایل آن را می‌توان ، افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی، افزایش خالص بدهی‌های بخش دولتی‌، عدم وجود انضباط مالی وکسری بودجه دولت، اتکای اقتصاد به درآمدهای نفتی، عدم استقلال بانک مرکزی و سیاست‌های انبساطی مالی و پولی عنوان کرد .
تقوی نژاد ادامه داد: حجم بالای نقدینگی در جامعه منجر به ایجاد التهاب اقتصادی شده که این امر عملاً امکان برنامه ریزی را از فعالان اقتصادی سلب کرده. لذا برای بازگشت به شرایط طبیعی و رونق کسب و کار چاره ای جز هدایت نقدینگی سرگردان به سمت تولید وجود ندارد.
وی افزود : از جمله اقدامات قابل توجه دولت تدبیر و امید را باید کنترل حجم نقدینگی و برگرداندن ثبات به اقتصاد کشور عنوان کرد ، اقدامی که باعث شد بخش خصوصی رقبت حضور در عرصه اقتصادی پیدا کند .
تقوی نژاد گفت: بدون شک آثار واقعی این اقدامات در سالهای آینده خود را بیشتر نشان خواهد داد.

* جشن نودمین سالگرد تأسیس بانک سپه در اردیبهشت ۱۳۹۳
مدیرعامل بانک سپه اظهارداشت: بانک سپه نخستین بانک ایرانی است که در اردیبهشت ۱۳۹۳، نودمین سال تولد خود را جشن می گیرد. همه اسناد و مدارک موجود حکایت از این مهم دارند که در ۸۹ سال پیش، اراده جمعی بر این قرار گرفت که با تأسیس بانک سپه کشور به استقلال اقتصادی دست یابد و این در شرایطی بود که بانکهای کشور با مدیریت یا سرمایه بیگانگان اداره می شد.
وی افزود: تأسیس بانک سپه نوعی واکنش استقلال خواهی در نظام اقتصادی کشور در مقابل بیگانگان بود. این بانک در سالهای طولانی حضور خود در سیستم بانکی، در خدمت اقشار مختلف جامعه بوده و گرچه در گذشته در خدمت نیروهای مسلح بود ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در کنار خدمت به نیروهای مسلح و ارائه خدمات به نیروهای مسلح در جبهه های جنگ، به عنوان یک بانک بازرگانی مطرح شد و این مسأله در اسناد بین المللی نیز ثبت شده است.
تقوی نژاد اضافه کرد: بانک سپه در تأمین نیاز خانواده های نیروهای مسلح و نیز دستگاههای مرتبط با این نیروها سرمایه گذاریهای لازم را داشته و نیز در طرحهای تولیدی، در بخش بازرگانی، صنعت و کشاورزی قدمهای اساسی برداشته و همراه با دولت به عنوان یک بانک دولتی ، به تأمین نیازهای اساسی مردم اقدام کرده است.

* تحریم ناجوانمردانه سامان ملل علیه بانک سپه
مدیرعامل بانک سپه اضافه کرد: در سال ۱۳۸۵ از حدود ۳۰ میلیارد دلار عملیات ارزی کشور، ۷.۵ میلیارد دلار ان از طریق بانک سپه انجام شد که در آن زمان، این بانک رتبه اول را در حوزه ارزی در بین کلیه بانکهای دولتی و خصوصی کشور داشت، اما در سال ۱۳۸۶ با تحریم ناجوانمردانه سازمان ملل روبرو شد و کلیه فعالیت ارزی آن برای مدتی متوقف شد.
وی افزود: با دور اندیشی که در بانک سپه با وجود کلیه کارشناسان زبده و زبردست این بانک وجود داشته، این بانک توانست با حفظ مشتریان خود و نیز انجام مراودات لازم، به رفع نیازهای آنها اقدام کند.
تقوی نژاد گفت: آنچه که بانک سپه در شرایط تحریم از شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی و دیگر بخشهای اقتصادی انتظار داشت، همراهی این بخشها با بانک سپه در شرایط تحریم بوده که این بانک با تمام فشارهای موجود حتی مازاد بر ظرفیت خود عمل کرده است.
وی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته از سوی بانک سپه برای افزایش سرمایه گفت: با تحقق این مهم امکان افزایش قدرت وام دهی بانک فراهم می شود. در حال حاضر نیز با توجه به سرمایه پایه بانک، برای انجام پروژه ها و طرحهای کلان نیاز به مجوز شورای پول و اعتبار خارج از چارچوبهای موجود است و یا بیش از آن، انجام این کار به صورت سندیکایی است.
مدیرعامل بانک سپه در بحث تحریم بانک سپه خاطر نشان کرد: بانک سپه تنها بانکی است که تحریم سازمان ملل شده است. در این زمینه مکاتباتی با مسئولان عالی رتبه نظام داشتیم و با افراد مذاکره کننده ارشد مذاکراتی داشتیم ، طرحی در حال تهیه هستیم که با کمک دیپلماتهای ارشد و اقتصاددانان در حال انجام است که می تواند الگویی برای رفع تحریم دیگر بانکها باشد.
وی افزود: بانک سپه هیچگاه در دوران تحریم از ابزارهای غیربانکی استفاده نکرده است.
تقوی نژاد گفت: بسیاری از بانکهای معتبر دنیا به بانک سپه به عنوان یک بانک معتبر نگاه می کردند و بانک سپه در بحث LC نام آور بود و بانکهای خارجی علاقمند به افزایش همکاریهای خود با این بانک بودند. امیدواریم با حل مسأله تحریم، بانک سپه بتواند شرایط گذشته خود را به ویژه در حوزه ارزی باز یابد و بیش از پیش در خدمت مشتریان و اقتصاد کشور باشد.

· بیشترین عملکرد بانک سپه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی
مدیرعامل بانک سپه اظهارداشت: بانک سپه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی توانسته طرحهای بزرگی را به انجام برساند که این بانک ۳.۵ میلیارد دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی توانسته بیشترین عملکرد را در بین بانکهای کشور داشته باشد.
وی افزود: این بانک توانسته تا در صنایع بالادستی نفت و در صنایع پتروشیمی و نیروگاهی و سایر بخشها وارد شود. به طوری که در حال حاضر در چندین میدان نفتی، بانک سپه چه به صورت مستقیم توسط زیر مجموعه های خود و چه با پذیرش عاملیت بخشی از این طرحها، قدمهای موثری در این خصوص بردارد.
تقوی نژاد گفت: این بانک در بخش صنایع بالادستی نفت ۱.۸ میلیارد دلار و در بخش پتروشیمی ۱.۲ میلیارد دلار و نیز در بخشهای نیروگاهی ۱۵۰ میلیون دلار و در سایر بخشها نیز به همین میزان وارد شده است.
وی همچنین از ورود این بانک به سرمایه گذاری در خط اتیلن مرکز با ۴ خط پلی اتیلین در پارس شمالی خبرداد و افزود: با این حرکت بخش زیادی از نیاز بخشهای پتروشیمی کشور تأمین می شود.
تقوی نژاد با اشاره به نقش موثر بانک سپه در بخشهای مختلف تولیدی و اشتغال زا اضافه کرد: بخشی از سنگ آهن تولیدی کشور مرهون سرمایه گذاری بانک سپه است. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد سنگ آهن کشور با سرمایه گذاری مستقیم بانک سپه انجام شده است که مراحل مختلفی از سنگ آهن، فولاد و نورد و… را در برمی گیرد.
وی افزود: همچنین این بانک در بخش تأمین برق، در تأسیس نیروگاهها چه در بخش خصوصی و چه عمومی تلاشهای زیادی را صورت داده است. در سال گذشته عمده سرمایه گذاری وزارت نیرو و در بخشهای آب و برق چه از طریق سدسازی و چه در بخشهای برق آبی یا نیروگاهی با سرمایه گذاری بانک سپه انجام شده است.

* مطالبات ۳۴۰۰ میلیارد تومانی
تقوی نژاد گفت: حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان میزان مطالبات بانک سپه از دولت است که با همراهی دولت برای پرداخت این مطالبات، بانک قادر به افزایش قدرت وام دهی خود خواهد بود.
وی افزود: حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به وسیله بانک سپه فروخته شده که عمده آنها صرف طرحهای اساسی تولیدی و بخشهای انرژی شده است.

* تقید بانک سپه به عمل در چارچوب نرخهای مصوب
مدیرعامل بانک سپه با انتقاد به فعالیت موسسات فاقد مجوز گفت: در شرایط فعلی و با توجه به بالا بودن میزان تورم و نقدینگی، قیمت تمام شده پول در بازارها برای بانکها را افزایش داده است. در این میان، فعالیت موسسات فاقد مجوز، با نرخهای بالاتر از بانکهای دولتی رقابت را برای جذب و تجهیز منابع سخت تر کرده است.
وی اضافه کرد: بانک سپه با وجود تمام این شرایط خود را مقید می داند تا در چارچوب نرخهای مصوب شورای پول و اعتبار برای تسهیلات و سپرده ها عمل کند. با تمام این شرایط، با توجه به اعتماد مردم بانک سپه ، این بانک در حال حاضر نسبت به پایان سال ۹۱ با ۱۳ درصد رشد مواجه شده است.

* ۴ هدف کلی بانک سپه
مدیرعامل بانک سپه با اشاره به حضور مجدد خود در بانک سپه اظهارداشت: مهمترین مسأله ای که در دستور کار بانک سپه قرار گرفته، برنامه محور شدن این بانک است و در این خصوص نیز به تدوین برنامه استراتژیک بانک برای سال جاری و سالهای آتی برای حضور موثرتر در بخشهای اقتصادی اقدام کرده است.
وی افزود: ۴ هدف کلی در بانک سپه تدوین شده که اولین آنها، رشد و یادگیری راهبردی منابع انسانی است. در همین ارتباط، با افتخار اعلام می کنم که کارکنان و مدیران بانک سپه از نظر دانش و آگاهی نسبت به سایر بانکها در وضعیت مطلوبتر هستند و ما از همین قوت استفاده با تقویت آن در تلاش هستیم تا با افزایش دانش و مهارتهای حرفه ای آنها و یکپارچه سازی نظام اطلاعاتی، تقویت خلاقیت و کار تیمی و… به هدف اول در راستای اهداف کلان بانک و نیز ارائه خدمات بهتر و بیشتر به مشتریان و اقتصاد کشور عمل نماییم.
تقوی نژاد اضافه کرد: هدف دوم، بحث توانمندسازی فعالیتها و فرآیندهای داخل بانک است. با این کار بانک سپه چابکتر می شود و برای ارتقای محصولات و خدمات و نیز شناسایی دقیق خدمات جدید را شناسایی اقدام می کند و با شناسایی آینده مطلوب نظام بانکی، آن را مبنای عمل قرار می دهد.
وی افزود: هدف سوم، پاسخگویی به نیاز مشتریان و انتظارات دستگاههای حاکمیتی است و در این زمینه بحث ترویج بانکداری الکترونیک محور اول قرار این بانک قرار گرفته است. در همین زمینه، بانک سپه در بخش IT پروژه هایی را تعریف کرده که در بحث بانکداری متمرکز ، آخرین نسخه آن در بانک سپه نصب می شود.
وی افزود: این بانک اخیرا ۵ محصول را به بازار عرضه کرده و در بانکداری متمرکز نیز آخرین نسخه آن در ۱۰ شعبه به صورت آزمایشی در حال اجرا است و به زودی جنبه عمومی می یابد.
مدیرعامل بانک سپه گفت: بانک سپه به دنبال شناسایی ظرفیتهای بخش IT است که در دنیا در حال انجام است و با توجه به نظرات کارشناسی برای عدم پاسخگوییATM و POS در آینده، بانک سپه در حال حاضر از آن گذر کرده و محصولی را به زودی عرضه خواهد کرد.
تقوی نژاد در تبیین هدف چهارم به بحث حضور و افزایش سهم بازار اشاره کرد که این مهم از طریق شاخص سودآوری، کاهش قیمت تمام شده پول، افزایش سهم از سپرده های ارزان قیمت، بهبود ساختار هزینه ها، متنوع سازی سبد درآمد بانک، بهینه سازی مصارف و بهبود مدیریت نقدینگی محقق خواهد شد.
وی افزود: مازاد برداشت از بانک مرکزی این در بانک سپه در حال اصلاح است. بانک سپه بانکی است که در ۳ یا ۴ ماه گذشته میزان برداشتمان از بانک مرکزی به حداقل رسیده است. ظرف دو سه ماه آینده، بانکه سپه اولین بانکی خواهد بود که مازاد برداشت از بانک مرکزی نخواهد داشت.

· کاهش مطالبات غیرجاری بانک سپه
تقوی نژاد با بیان اینکه حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان مطالبات این بانک از اشخاص حقیقی و حقوقی است گفت: در این ارتباط مطالعات جامعی انجام شده و کلیه ذینفعان شناسایی شده اند. ۲۵۰ گروه که بالاترین میزان بدهی را به بانک سپه داشتند شناسایی و طبقه بندی شده اند.
وی با اشاره به اینکه بدهکاران بانک به دو گروه کلی تقسیم شده اند گفت: گروه اول کسانی هستند که نمی توانند مطالبات خود را پرداخت کنند که متفاوت از سایر مشتریان با آنها برخورد می شود و به آنها مشاوره و… ارائه می شود تا مشکلاتشان حل شود. و گروه دوم کسانی هستند که از ابتدا بر عدم پرداخت مطالبات تعمد داشتند که برای اخذ مطالبات از آنها، از شرکتهای اخذ مطالبات معوق، کانون وکلا، قضات و… یاری گرفته می شود تا این مطالبات وصول شود.
وی با تأکید بر اینکه مطالبات غیرجاری بانک سپه با کاهش روبرو شده گفت: این نشان از جدیت بانک سپه برای وصول این مطالبات دارد و این اطمینان داده می شود که بانک سپه تا ریال آخر منافع بانک را پیگیری خواهد کرد.
تقوی نژاد گفت: اراده دولت نیز با تقویت فعالیتهای ستاد مقابله با مفاسد اقتصادی با همین رویکرد است و ما نیز همسو با آنها، اقدامات جدی را در این خصوص صورت می دهیم.

* بازاریابی کلیه پرسنل بانک سپه
مدیرعامل بانک سپه با تأکید بر اهمیت تکریم ارباب رجوع در بانک سپه و نیز توسعه نظام آراستگی در این بانک در راستای جلب رضایت مشتریان، از اجرای بازاریابی توسط تک تک کارکنان و مدیران بانک سپه خبرداد.

* همکاری بانک سپه با شرکت بازرگانی در بحث سامانه آرد
وی با اشاره به اجرای موفق طرح خرید تضمینی گندم در بانک سپه و نیز پرداخت ۲۴۰۰ میلیاردتومان در سال ۹۲ به کشاورزان گفت: پرداخت به موقع به کشاورزان از افتخارات بانک سپه است و رضایت شرکت بازرگانی از عملکرد بانک سپه در این خصوص آنها را به این مهم علاقمند کرده تا سامانه آرد را از سیلو تا پخت، با مشارکت بانک سپه به انجام برسانند.
انتهای پیام/