جامع نیوز: رئیس هیات عامل ایدرو در سخنان خود در یازدهمین همایش تعالی سازمانی بر ضرورت اتخاذ رویکردی نوین و بازتعریف مدل تعالی و سرامدی بنگاهها متناسب و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی تاکید کرد. به گزارش جامع نیوزمهندس “غلامرضا شافعی” معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش در این […]

جامع نیوز: رئیس هیات عامل ایدرو در سخنان خود در یازدهمین همایش تعالی سازمانی بر ضرورت اتخاذ رویکردی نوین و بازتعریف مدل تعالی و سرامدی بنگاهها متناسب و مبتنی بر اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.
به گزارش جامع نیوزمهندس “غلامرضا شافعی” معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش در این همایش ابتدا ضمن تبریک روز مهندس و نیز گرامیداشت یاد و خاطره ۱۴۰۰ مهندس شهید از جمله شهدای هسته ای، اظهارداشت: تعالی و سرامدی در فرهنگ ما مجموعه ای از ارزش ها از جمله صداقت و روراستی با ذی نفعان، قابلیت اعتماد، مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی، تعهد مدیریتی و تلاش برای بهبود تعریف می شود.
وی با اشاره به لزوم مسئولیت پذیری بنگاهها در قبال جامعه افزود: اگر مردم احساس کنند دغدغه آنها، دغدغه بنگاهها و مدیران و کارکنان آنهاست، به بنگاههای خود افتخار خواهند کرد و آنها را متعلق به خودشان خواهند دانست که در ایجاد چنین رابطه ای، تک تک مدیران و کارکنان نقش دارند.
مهندس شافعی همچنین درخصوص لزوم تلاش برای بهبود مستمر نیز گفت: حضرت امیرالمومنین علی(ع) در این خصوص فرموده اند: کسی که دو روزش با هم مساوی باشد، در خسران است که این نشانگر الزام روزافزون بنگاهها به تلاش برای بهبود کیفیت کالا و خدمات و نوآوری است.
وی در ادامه افزود: در ۱۰ سال گذشته جوایز متعدد تعالی به بنگاههای مختلف اعطاشده که خوب است آثار وضعی و ریالی این جوایز بررسی و به عدد و رقم تبدیل شود؛ البته باید نرخ تورم را در این بررسی لحاظ کرد.
مهندس شافعی با مقایسه شاخص های مدلهای مختلف تعالی در آمریکا، اروپا، ژاپن با ایران اظهار داشت: این شاخص ها تفاوت چندانی بایکدیگر ندارند اما سوال اینست که چرا جوایز تعالی که بر اساس این شاخصها اعطا می شود، کمک موثری به رشد اقتصاد کشور نکرده است؟ اگرچه بخشی از این مسائل ناشی از تحریم ها است، با این حال نباید نقش روشهای مدیریتی و نحوه مدیریت دولتمردان را در بروز اشکالات نادیده گرفت.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کافی بودن این مدل ها در شرایط عادی، تصریح کرد: شرایط کشور ما عادی نیست و اگرجه مذاکرات با غرب تاکنون بخوبی پیش رفته لیکن ممکن است رسیدن به تفاهم، زمانبر باشد که باید برای تداوم تحریمها، مدل داشته باشیم.
شافعی همچنین گفت: ظرف ۸ سال گذشته ۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی وارد کشور شده و هزینه شده است که باید کشور را زیرورو می کرد. این در حالیست که برزیل با ۱۲۴ میلیارد دلار کشور خود را متحول ساخت. البته قدرت خرید دلار در آن زمان با امروز متفاوت بود ولی تحول کشور با درآمد یادشده انتظار بیجایی نبود.
وی با ذکر برخی آمارها درخصوص وضع اقتصاد کشور اضافه کرد: برغم پیش بینی ۸درصدی رشد در برنامه پنجم توسعه، متوسط رشد اقتصادی کشور در دوسال گذشته منفی ۱.۲ درصد بوده است. همچنین در نیمه اول سال جاری، نرخ تورم ۳۹ درصد و حجم نقدینگی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و نرخ بیکاری نیز سال گذشته ۱۳ درصد گزارش شده است.
رییس هیات عامل ایدرو متذکر شد، باید تدبیری در جهت اقتصاد مقاومتی اندیشیده شود و می توان شاخص های ارزیابی تعالی سازمانی را بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی در سطوح حاکمیت و بنگاه ها مورد توجه قرار داد.
وی افزود: توسعه کارآفرینی، رشد بهره وری سرمایه و عوامل تولید، نوآوری در تولید، ارتقای توان تولید داخلی و اصلاح الگوی مصرف را رئوس پیشنهادی سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی در سطح بنگاهها عنوان کرد.
مهندس شافعی در پایان خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای انقباض نیست بلکه بدین معناست که نگاه به درون داشته و ابتدا بنگاه ها، مدیران و کارکنان آنها تحول فکری از درون بیابند تا بعد، بتوانیم برای دیگران الگو باشیم.
گفتنی است در یازدهمین همایش تعالی سازمانی ۸۹ شرکت در ارزیابی جایزه ملی تعالی حضوریافتند که در این بین یک شرکت حائز تندیس سیمین، ۸ شرکت تندیس بلورین و ۴۳ شرکت تقدیرنامه برای تعالی دریافت کردند.