جامع نیوز:تفاهم نامه همکاری بین ستاد بازسازی عتبات عالیات و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به امضای حسن پلارک رئیس ستاد و مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی رسید. به گزارش جامع نیوز حسن پلارک در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: حضور ایرانیان در امر بازسازی عتبات عالیات حضور با سابقه‌ای است و بعد از […]

جامع نیوز:تفاهم نامه همکاری بین ستاد بازسازی عتبات عالیات و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به امضای حسن پلارک رئیس ستاد و مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی رسید.
به گزارش جامع نیوز حسن پلارک در مراسم انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: حضور ایرانیان در امر بازسازی عتبات عالیات حضور با سابقه‌ای است و بعد از سقوط رژیم بعثی عراق و فراهم شدن زمینه حضور دوباره در این امر، ستاد بازسازی برای مرمت، بازسازی و توسعه اعتبات مقدسه در عراق فعالیت خود را آغاز کرد. وی با ارایه گزارشی مفصل از اقدامات ستاد در حفظ میراث فرهنگی دو کشور در عراق ادامه داد: حفظ میراث گذشته ایرانیان و تاریخ کهن ایران از رسالت‌های این ستاد بود که با کمک مرجعیت عراق از روند تخریب آثار جلوگیری و آثار تخریب شده نیز پس از بازسازی مجددا نصب گردید. رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه این ستاد وارد موضوع شده و به وظایف خود عمل کرده است افزود: دستگاه‌های مرتبط نیز باید وظایف ذاتی خودشان را در این خصوص انجام دهند. حسن پلارک افزود: ما بسترها را فراهم کردیم و امروز نیز تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی منعقد می‌کنیم که امیدواریم به خوبی اجرایی شود و این سازمان بتواند در خصوص مرمت و نوسازی آثار تاریخی در اماکن مقدس عراق که میراث کهن دو کشور است به شایستگی اقدام کند. وی خاطرنشان کرد:‌ متن این تفاهم‌نامه بر سه موضوع استوار است که شامل موزه‌ها، حفظ آثار و بازسازی، احیا و مرمت آثارهایی است که در اعتاب مقدسه وجود دارد.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در این مراسم ضمن تشکر از اقدامات ستاد بازسازی عتبات عالیات در حوزه مرمت و بازسازی آثار فرهنگی و تاریخی در اعتاب مقدسه افزود: “سازمان میراث فرهنگی” برای حفظ، احیاء و مرمت آثار تاریخی در عتبات عالیات ظرفیت‌های خوبی دارد و به دلیل ارادتی که تمام ایرانیان، مسلمانان و شیعیان به ائمه اطهار و این اماکن متبرکه دارند با همه بضاعتی که در توان داریم برای احیاء، مرمت، بازسازی و ایجاد موزه‌های مختلف در عتبات عالیات تلاش خواهیم کرد.
مسعود سلطانی فر ظرفیت این تفاهم نامه را در حفظ و احیائ میراث فرهنگی ایران و عراق در اماکن مقدس بسیار خوب توصیف کرد و افزود: این تفاهمنامه از امروز اجرایی می شود.
شایان ذکر است بهره گیری طرفین از منابع اطلاعاتی و فرصت های مطالعاتی برای ساماندهی، مرمت، بازسازی آثار و نیز کمک به ایجاد موزه و حفظ اشیائ با ارزش فرهنگی و تاریخی و برگزاری دوره های آموزشی در این خصوص از اهم مفاد تفاهم نامه مذکور است.