جامع نیوز:مدیرعامل بانک سینا سال ۱۳۹۳ را سالی مهم برای تحول در حوزه نظام بانکی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به پیام اخیر مقام معظم رهبری که بحث اقتصاد مقاومتی و تحول در شبکه مالی و پولی کشور را مطرح کردند، بانک سینا خود را موظف می داند که در راستای تحقق این […]

جامع نیوز:مدیرعامل بانک سینا سال ۱۳۹۳ را سالی مهم برای تحول در حوزه نظام بانکی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به پیام اخیر مقام معظم رهبری که بحث اقتصاد مقاومتی و تحول در شبکه مالی و پولی کشور را مطرح کردند، بانک سینا خود را موظف می داند که در راستای تحقق این مسئله از همه توان و ظرفیت خود و همگام با شبکه بانکی کشور استفاده نماید.

به گزارش جامع نیوز مدیرعامل بانک سینا سال ۱۳۹۳ را سالی مهم برای تحول در حوزه نظام بانکی عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به پیام اخیر مقام معظم رهبری که بحث اقتصاد مقاومتی و تحول در شبکه مالی و پولی کشور را مطرح کردند، بانک سینا خود را موظف می داند که در راستای تحقق این مسئله از همه توان و ظرفیت خود و همگام با شبکه بانکی کشور استفاده نماید.
پرویزیان افزود: در حال حاضر مشکل اصلی اقتصاد ایران وابستگی کشوری به درآمدهای نفتی و تک محصولی بودن نظام اقتصادی کشور است. از طرفی تبدیل در آمد های نفتی به واردات کالاهای ساخته شده به یک رویه پذیرفته شده در کشور تبدیل شده است که مانعی برای تحقق حماسه اقتصادی مورد نظر مقام معظم رهبری است. بر این اساس باید تلاش برنامه ریزان اقتصادی کشور برکاهش وابستگی به در آمدهای نفتی و افزایش صادرات غیر نفتی معطوف گردد.
مدیرعامل بانک سینا ادامه داد: با توجه به این شرایط لازمه کنترل نوسانات و تکانه های شدیدی که در اقتصاد کشور به خصوص طی سالهای اخیر رخ داده است، جهت گیری منطقی و صحیح برای کل اقتصاد کشور است. طرح موضوع اقتصاد مقاومتی از طرف مقام معظم رهبری در راستای تحقق این مسئله و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور از تحولات اقتصاد جهانی است.
وی تصریح کرد: امید است با دنبال کردن سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی قوای کشور ضمن شکل‌گیری حماسه اقتصادی، فضای کسب و کار، مساعدتر و اقتصاد کشور از شرایط فعلی خارج شده و شاهد بازگشت رونق و رشد اقتصادی و کاهش نرخ تورم باشیم.
پرویزیان تصریح کرد: در حوزه بازار پول نیز با توجه به تغییرات و اصلاحات ساختاری پیش بینی شده انتظار می رود با اجرای این اصلاحات شرایط بهتری برای نظام بانکی به دست آید و مدیریت دستگاه ناظر شبکه بانکی (بانک مرکزی) نیز به خواست اصلی خود که همان آرامش در بازار پول است برسد و شبکه بانکی بهتر از گذشته بتواند در خدمت رونق اقتصادی کشور قرار بگیرد.
وی اظهار امیدواری کرد: در سال جدید شبکه بانکی کشور بهتر از سال های گذشته در خدمت اقتصاد کشور و مردم شریف و بزرگوار ایران قرار گیرد و در حوزه بازار پول نیز موضوع مدیریت نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید که جزء خواسته‌های اصلی مدیران شبکه بانکی است پیش برود.
وی افزود: بانک سینا نیز به عنوان یک بخش کوچک از نظام بانکی آمادگی کامل دارد که با هماهنگی سیاست‌گذاران پولی کشور شرایط را برای فعالان اقتصادی و کارآفرینان در حد مقدورات فراهم کند.
پرویزیان برنامه اصلی بانک سینا را تامین مالی فرصت‌های کسب و کار برای کارآفرینان کشور دانست و گفت: گستره خدمات بانک سینا معطوف به تامین مالی برای شرکت‌های کوچک و متوسط در نقاط مختلف کشور اسلامی ایران است.
وی دارایی‌های بانک سینا را در حال حاضر بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با گستره شبکه بانکی، حدود ۳۰۰ واحد در این بانک به فعالیت مشغول هستند که مشخصه اصلی بانک سینا در همین است.
وی افزود: شبکه بانکی سینا در استان‌ها و مناطق مختلف برخلاف اکثر بانک‌های خصوصی مشابه که به طور عمده در تهران هستند بسیار گسترده است و در استان‌ها و مناطق حجم اعتبارات پرداختی بانک در سال ۹۲ بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد ریال بوده و عمده پرتفوی آن مربوط به شرکت‌های در اندازه متوسط و کوچک است و این بانک به خصوص در حوزه دارو فعالیت زیادی را انجام داده است.
وی تسهیلات معوق بانک سینا به لحاظ قانون فعلی در بین بانک‌ها را در حد متوسط به پایین عنوان کرد و اظهار داشت: به جز دو پرونده عمده، تعداد تسهیلات معوق بالای ۱۰۰ هزار میلیارد ریال بانک بسیار اندک است که بر اساس قانون بانکی، نرخ تسهیلات معوق بدون این دو پرونده ۹.۳ درصد و با آنها حدود ۱۱.۱ درصد می‌رسد که امیدواریم در سال جدید با توجه به گشایشی که در حوزه طرح‌های عمرانی برای دولت صورت گرفته بتوانیم این نرخ را کاهش دهیم.
پرویزیان درباره سرمایه گذاری های جدید بانک سینا گفت: این بانک از آن دسته بانک‌هایی است که شرکت‌های وابسته و زیر مجموعه نداشته و از این حیث جزء بانک‌های خوب محسوب می‌شود، چرا که در برخی از بانک ها حجم زیادی از منابع را به شرکت‌های زیرمجموعه خود تسهیلات می دهند. البته تلاش بانک سینا در این است که زنجیره خدمات مالی خود را در ستاد و سازمان اصلی و همچنین زیرمجموعه‌هایش کامل کند تا ارزش بیشتری برای مشتریان خود فراهم نماید.
وی عمده تمرکز و تلاش بانک سینا برای سرمایه‌گذاری را در حوزه بانکداری الکترونیک برشمرد و اظهار داشت: بانک در تلاش است که خدمات گسترده‌تری را به مشتریان خود ارائه دهد و با تغییراتی که در مدل کسب و کار سینا در حال شکل‌گیری است اجرای جهت‌گیری بانک را به سمت بانکداری الکترونیک سوق دهد.
پرویزیان بانکداری الکترونیک سینا را از نظر تنوع خدمات منحصر به فرد خواند و افزود: این بانک بیشترین خدمات را که شامل ۷۳ نوع است به مشتریان عرضه می کند و از لحاظ تراکنش‌های ناموفق به عنوان شاخص مهم ارزیابی بانک مرکزی، کمترین تراکنش‌های ناموفق را در شبکه بانکی داشته و به همین دلیل کمترین جرائم را در شبکه بانکی بانک سینا پرداخت کرده است.
وی نقش شبکه بانکی کشور را در تحقق اهداف اقتصادی و رونق کسب و کارها کلیدی دانست و اظهار داشت: اقتصاد ایران یک اقتصاد بانک محور است که اگر شبکه بانکی پررونق باشد و درست جهت داده شود طبیعی است که می‌تواند کمک شایانی به پویایی اقتصاد کشور بکند، ما در کمتر طرحی از طرح‌های تولیدی و طرح‌های کشاورزی می‌توانیم پیدا کنیم که شبکه بانکی مشارکت نداشته باشد. با این وجود در سال‌های گذشته بنا به دلایل مختلف و از جمله تحریم‌ها فشارهای زیادی به این شبکه وارد شده تا کارایی اش در حوزه اقتصاد کمتر شود. بر همین اساس سخت‌ترین تحریم‌ها چه توسط اتحادیه اروپا و چه اداره خزانه آمریکا و حتی سازمان ملل متوجه بانک‌های کشور شده است.
وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته با تمام فشارها و محدودیت‌هایی که توسط کشورهای دیگر صورت گرفته تلاش شبکه بانکی همواره در جهت اجرای وظایف و ماموریت‌های ذاتی خود بوده و در این راه موفقیت‌های ارزشمندی نیز کسب کرده است.
پرویزیان افزود: متاسفانه بانک سینا مشابه تعداد زیادی از بانک‌های دیگر هدف تحریم ظالمانه کشورهای غربی قرار گرفته ولی با تمام این فشارها و تحریم توانسته راه خودش به درستی طی کند و امیدواریم در آینده این راه را دنبال کند.
وی اعلام کرد: بانک سینا طی سال‌های گذشته خدمات ارزشمندی را در عرصه‌های مختلف برای مشتریان خود ارائه نموده و همچنین برای سهامداران خود ارزش افزوده زیادی ایجاد کرده است.
وی همچنین اظهار داشت: این بانک جزء بانک‌های شفاف و نظارت پذیر کشور است که تلاش می‌کند کلیه مقررات احتیاطی و نظارتی بانک مرکزی را به درستی اجرا کند و از ویژگی های برجسته این بانک ایجاد حوزه‌های مرتبط با استانداردهای سطح بالا در حوزه کنترل‌های داخلی، مدیریت ریسک و تطبیق مقررات است که زمینه اعتماد عمومی را به این بانک فراهم کرده است. در این راستا نیروی انسانی بانک مهم‌ترین مزیت بانک محسوب می گردد که ترکیبی است از نیروهای جوان و با تجربه و در عین حال صادق و امین که زمینه ارتباط سالم و صحیح مشتری و بانک را فراهم می‌کند.
مدیرعامل بانک سینا مشتری مداری را جزء باورهای اصلی همکاران بانک به عنوان یک سازمان خدماتی دانست و گفت: تلاش اصلی بانک و همکاران خدوم بر این اساس قرار گرفته که تعامل سازنده و مثبتی را با مشتریان خود برقرار کرده و بیشترین ارزش افزوده را برای آنها فراهم ‌کند. همچنین سهامداران می‌توانند اطمینان داشته باشند که مسیر ایجاد ارزش افزوده و سودآوری بانک به درستی برنامه‌ریزی شده و تاکنون جزء سهام‌های با ارزش افزوده بالا در بازار سرمایه بوده که این روند در آینده نیز ادامه یافته و ارزش افزوده بیشتری برای سهامداران و مشتریان خود ایجاد خواهد کرد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با افزایش نرخ سود بانکی در شرایط حاضر موافق هستید اعلام کرد: بنده به عنوان یک کارشناس بانکی توصیه ای برای افزایش نرخ سود بانکی در این شرایط نداشته و فکر می‌کنم تا زمانی که کشور در رکود است ایجاد شوک در حوزه نرخ‌های بانکی شرایط را برای آرامش بازار و اقتصاد جامعه سخت‌تر خواهد کرد و هزینه‌های بانک‌ها نیز با افزایش نرخ‌ها بالا رفته که در این صورت هزینه تامین مالی فعالان اقتصادی نیز بالا خواهد رفت.
وی افزود: در حال حاضر نرخ سود اسمی تسهیلات به صورت معدل در شبکه بانکی بالا بوده که البته این نرخ هنوز از نرخ تورم پایین تر است و امید می‌رود با کاهش نرخ تورم به زیر ۳۰ درصد نرخ تسهیلات نیز کاهش بیشتری پیدا کند.
پرویزیان خاطرنشان کرد: در صورتی که نرخ سود سپرده‌ها، افزایش بیشتری پیدا کند شرایط برای کاهش نرخ تسهیلات سخت‌تر می شود، لذا تمرکز و توصیه اکید کارشناسان بر این است که نرخ تورم کاهش پیدا کند و از اقدامات شوک‌آور در حوزه قیمت‌ها و افزایش بی‌رویه و دستوری قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف جلوگیری به عمل آید.
وی اساس مدل کسب و کار بانک سینا را برآوردن نیازمندی مشتری‌ها عنوان کرد و افزود: باید به درستی مشتریان را بشناسیم وبرای تحقق خواسته‌ها و نیازهایشان برنامه‌ریزی کنیم و متناسب با آن انتظامات مشتریان خدمات بانکی ارائه دهیم که به طور طبیعی این خدمات باید معطوف به ایجاد ارزش افزوده مناسب برای مشتریان بانک باشد به نحوی که آنها راضی و قانع شوند و از تمامی خدمات بانک استفاده کرده و به تعبیری جزء مشتریان وفادار بانک قرار گیرند.
وی اظهار داشت: تمام برنامه‌های بانک معطوف به برخورد صحیح و درست با مشتریان و همچنین مشارکت دادن آنها در فرآیند ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و بانک است و با اصلاحاتی که در مدل کسب و کار بانک سینا در حال انجام است این فرآیند را تقویت می‌کند و پیش‌بینی می شود که در دوره زمانی مناسب، سهم مشتریان از ارزش افزوده بانک بالاتر برود زیرا در مدل کسب و کار بانک سینا تعادل و توازن بین ذینفعان به عنوان یک نقطه کانونی به حساب می‌آید به گونه‌ای که سهامداران، مشتریان و کارکنان در این چرخه رضایت بیشتری را احساس کنند.
مدیرعامل بانک سینا در پاسخ به این سوال که آیا قصد افزایش شعب را در سال آینده دارید گفت: بانک سینا در محدوده مجوزهای بانک مرکزی عمل می‌کند و تمرکز اصلی‌اش توسعه در بانکداری الکترونیک است و در حوزه جدید این بانک توازن و توزیع مناسب شعب موردنظر است و توسعه فیزیکی شعب جزء برنامه‌های بانک محسوب نمی‌شود.