جامع نیوز:برای نخستین بار در کشور، طرح تولید الیاف پیشرفته کربن با ظرفیت ۱۵۰ تن در سال با سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بخش خصوصی در استان گیلان بصورت آزمایشی راه اندازی شد. به گزارش جامع نیوز«محمدرضا فیروزمنش» مدیرصنایع زیست فناوری و مواد پیشرفته ایدرو با اعلام این خبر افزود: اقدامات […]

جامع نیوز:برای نخستین بار در کشور، طرح تولید الیاف پیشرفته کربن با ظرفیت ۱۵۰ تن در سال با سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بخش خصوصی در استان گیلان بصورت آزمایشی راه اندازی شد.
به گزارش جامع نیوز«محمدرضا فیروزمنش» مدیرصنایع زیست فناوری و مواد پیشرفته ایدرو با اعلام این خبر افزود: اقدامات لازم برای ایجاد کارخانه تولید الیاف کربن که از جمله طرح های صنایع پیشرفته محسوب می شود از نیمه دوم سال ۹۰ آغاز شد و هم اکنون بصورت آزمایشی راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: این طرح با سرمایه‌گذاری ۸۴۴ میلیارد ریال برای تولید الیاف کربن با فناوری کاملا بومی شده، مورد مصرف در صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو، تولید لوازم ورزشی و همچنین جهت مقاوم سازی ساختمان‌ها، تونل‌ها و پل‌ها در برابر زلزله راه اندازی شده است.
به گفته این مقام مسئول، طرح تولید الیاف پیشرفته گیلان بزودی با حضور مقامات ارشد صنعت و معدن کشور و نیز مقامات استان گیلان افتتاح خواهد شد.
گفتنی است الیاف کربن از جمله الیاف پیشرفته است که فناوری تولید آن در اختیار معدودی از کشورهای جهان می‌باشد.
الیاف کربن تاکنون با هزینه‌های ارزی از کشورهای دیگر وارد می‌شد اما با تلاش پژوهشگران ایرانی تولید آن در کشور با دانش فنی بومی آغاز شده است. این مواد با وجود وزن کم، استحکامی حدود ۷ تا ۱۰ برابر استحکام فولاد ساختمانی (بسته به گرید الیاف) داشته و نسبت به کارایی بالایی که دارند با هزینه مناسبی تولید می شوند.