جامع نیوز: معاون عملیات شرکت هواپیمایی ایران ایرتور گفت: افق برگزاری همایش ایمنی در حمل و نقل هوایی با تاکید بر اهداف استراتژیک جهانی بر روی مبحث ایمنی هوائی، اهتمام بیشتر جهت تدوین و اجرای SSP ، بررسی چالش ها و تهدیدات ایمنی می تواند چشم انداز خوبی را در حرکت هوشیارانه به سمت موضوع […]

جامع نیوز: معاون عملیات شرکت هواپیمایی ایران ایرتور گفت: افق برگزاری همایش ایمنی در حمل و نقل هوایی با تاکید بر اهداف استراتژیک جهانی بر روی مبحث ایمنی هوائی، اهتمام بیشتر جهت تدوین و اجرای SSP ، بررسی چالش ها و تهدیدات ایمنی می تواند چشم انداز خوبی را در حرکت هوشیارانه به سمت موضوع حیاتی ایمنی هوائی ایجاد کند.

به گزارش جامع نیوز، فرهاد آزادی گفت: براساس اهداف تعریف شده سازمان جهانی هواپیمائی کشوری (ICAO) ایمنی بعنوان سر لوحه فعالیتهای مختلف در صنعت هوانوردی دنیا مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به نقش والای صنعت حمل و نقل هوائی در اقتصاد کلان دنیا و آمارهای موجود جهت حمل و نقل بار، مسافر، تاثیر در صنعت گردشگری و توسعه دولت ها در سطح جهانی، صنعت حمل و نقل هوائی بعنوان یکی از شاخص های توسعه در اقتصادهای دنیا در نظر گرفته می شود.

معاون عملیات شرکت هواپیمایی ایران ایرتور خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه مهمترین ویژگی صنعت حمل و نقل هوائی در بین شیوه های مختلف حمل و نقل علاوه بر سرعت، کارائی بالا و گستردگی جهانی آن ایمنی و البته امنیت است، بنابراین در سالهای اخیر و با هدف کاهش حداکثری ریسک و نقاط ضعف در ایمنی هوانوردی مسئله مهم مدیریت ایمنی و شاخص های مهم آن مد نظر سازمانهای قانون گذار – اجرائی و شرکت ها و اتحادیه های بزرگ جهانی در امر صنعت حمل و نقل هوائی قرار گرفته است.

آزادی تصریح کرد: صنعت هوانوردی بعنوان صنعتی که مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ۶ / ۵۶ میلیون نفر را فراهم کرده و ۲ تریلیون دلار از تولید ناخالص ملی و حمل سالانه ۵ / ۲ میلیارد نفر و ۳ / ۵ تریلیون دلار بار را انجام می دهد ایمنی باید اولین و مهمترین اولویت باشد.

وی افزود: با توجه به هدف گذاری افزایش دو برابری حجم ترافیک هوائی در ۱۵ سال آینده باید ایمنی بنحوی در اولویت دست اندرکاران قرار گیرد که همراه با آن افزایش حجم فعالیت ها، مدیریت ایمنی با هوشمندی بتواند با کاهش فاکتورهای مخاطره آمیز در موضوع ایمنی تمایل بیشتر دولت ها و البته عموم جوامع را به توسعه این بخش و بهره مندی از آثار آن ایجاد کند.

معاون عملیات شرکت هواپیمایی ایران ایرتور گفت: برای اطمینان از اینکه سازمان های بین المللی از جمله ایکائو بتواند نقش موثر خود را در موضوع نهادینه کردن ایمنی به ظهور برساند برنامه هایی را مانند GASP برقرار کرده است .

آزادی اظهارداشت: این برنامه مراحل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت که از اکنون تا سال ۲۰۱۷ – ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ و ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۷ را در بر می گیرد و مجموع اهداف تعریف شده کاهش درصد و احتمال وقوع سوانح هوایی را در بر خواهد داشت.

وی لزوم اجرای برنامه راهبردی ایمنی، در اولویت قراردادن برنامه ایمنی، حرکت منظم به سوی برنامه طراحی شده ایمنی، برنامه های کشوری و مدیریت ایمنی، حمایت ایکائو از اولویت های ایمنی هوائی، اولویت ها و هدف گذاری های منطقه ای و کشوری از ایمنی هوانوردی، توجه به برنامه های راهبردی مانندGASP ، استفاده از موضوعات تاثیر گذار در عملکرد ایمنی، عوامل اقتصادی، بررسی و ارزیابی برنامه ریزی ایمنی و هوانوردی را از جمله اصول تعریف شده ایکائو بعنوان محورهای ایمنی در صنعت هوانوردی برشمرد.

معاون عملیات شرکت هواپیمایی ایران ایر تور افزود: در این برنامه ریزی کلان همه دولت ها باید برنامه های نظارت راهبردی ایمنی را اجراء کرده، برنامه های محلی خود را در چارچوب SSP تدوین و اجرا کرده و توانایی پیشگیری هوشمندانه خطرات را داشته و از برنامه های جهان شمول ناوبری هوائی FANS حمایت کنند.

آزادی تصریح کرد: یکی از نقاط قوت مطرح شده بعنوان محرک های عملکرد سامانه مدیریت ایمنی عامل تبادل اطلاعات ایمنی است که با عوامل زیادی مانند پایگاههای اطلاعاتی هوانوردی، بولتن ها، نشریات، دوره های مختلف ایمنی و … ارتباط نزدیک دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: از جمله ابزار مهم هر جامعه و هر سازمان متولی در امر ایمنی هوائی مانند سازمان هواپیمائی کشوری در کشورها برگزاری همایش ها و سمینارهای ایمنی هوائی بمنظور رصد کردن نقطه به نقطه اهداف، پیشرفت ها و نقاط ضعف و موانع اجرایی برنامه های کلان ایمنی هوانوردی است که تاکنون شاهد جای خالی این مقوله بوده ایم.

معاون عملیات شرکت هواپیمایی ایران ایر تور با بیان این مطلب که” اهتمام اخیر سازمان هواپیمائی به برگزاری همایش ایمنی در صنعت هوانوردی می تواند به یکی از اهداف تعیین شده ایکائو کمک کند، افزود: طبیعی است که در افق برگزاری این قبیل مجامع و همایش ها تاکید بر اهداف استراتژیک جهانی بر روی مبحث ایمنی هوائی، اهتمام بیشتر جهت تدوین و اجرای SSP، بررسی چالش ها و تهدیدات ایمنی می تواند چشم انداز خوبی را در حرکت هوشیارانه به سمت موضوع حیاتی ایمنی هوائی ایجاد کند.

آزادی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش نرخ سوانح هوایی که از ۸/۴ در سال ۲۰۰۸ به ۲/۴ در سال ۲۰۱۱ رسیده است و همچنین کاهش تلفات سوانح از ۸۲۴ نفر در سال ۲۰۰۵ به ۴۱۴ نفر در سال ۲۰۱۱ و روند رو به افزایش و ارتقاء ایمنی هوائی در سطح دنیا، توجه موثر به اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات و تجارب در چارچوب همایش های ایمنی قطعا” نکته بسیار مهمی در ایجاد تفکر ایمنی در مدیران کلان صنعت و نهادینه شدن تمرکز بر برنامه های راهبردی ایمنی هوائی دنیاست.