جامع نیوز: Near Field Communication)NFC) یا ارتباط حوزه‌ نزدیک، یک فناوری ارتباطی بی‌سیم بین دو دستگاه در مجاورت یکدیگر است که کاربردهای زیادی دارد. با استفاده از این تکنولوژی، بسیاری از فرایندها به راحتی و با سرعت بیشتری انجام می‌شود. به عنوان مثال تماس دادن کارت‌های بانکی یا گوشی‌ها به دستگاه‌های کارت‌خوان‌، کارت‌های حضوروغیاب یا […]

جامع نیوز: Near Field Communication)NFC) یا ارتباط حوزه‌ نزدیک، یک فناوری ارتباطی بی‌سیم بین دو دستگاه در مجاورت یکدیگر است که کاربردهای زیادی دارد. با استفاده از این تکنولوژی، بسیاری از فرایندها به راحتی و با سرعت بیشتری انجام می‌شود. به عنوان مثال تماس دادن کارت‌های بانکی یا گوشی‌ها به دستگاه‌های کارت‌خوان‌، کارت‌های حضوروغیاب یا مترو از رایج‌ترین کاربردهای این فناوری هستند. همچنین تبادل عکس‌، فیلم‌ و فایل‌های صوتی بین دو دستگاه مجهز به NFC که یکی از آن‌ها فرستنده و دیگری گیرنده محسوب می‌شود نیز از کاربردهای این فناوری در دنیای گجت‌های امروزی است. یکی دیگر از کاربردهای مهم ارتباط حوزه نزدیک یا همان ان‌اف‌سی (NFC)، در عرصه‌ چاپ است. با راه یافتن موبایل‌ها و تبلت‌های پیشرفته به زندگی و کار افراد، این تکنولوژی دست‌خوش تحولات عظیمی شد و امروزه از آن به عنوان یک راه‌حل مهم در صنعت چاپ یاد می‌شود که سامسونگ پیشرو در این عرصه است.

سامسونگ الکترونیک در سال ۲۰۰۹ برای اولین بار طراحی راهکار‌های چاپ از طریق موبایل را آغاز کرد. هدف سامسونگ تسهیل و ارتقاء فرایند چاپ توسط تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های مشابه بود؛ تا افرادی که از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده می‌کنند بتوانند اسناد مختلف مثل ایمیل، عکس‌ یا حتی تصویر ذخیره شده روی دستگاه خود را مستقیما از دستگاه موبایل یا تبلت و بدون هیچگونه فرآیند پیچیده‌ای چاپ کنند.

گام ۱: چاپ از طریق کلید اصلی چاپ روی دستگاه‌های سری گلکسی

اولین گام در تحقق این فرایند، با سری گلکسی سامسونگ آغاز شد. گروه تحقیق و توسعه بخش چاپگرهای سامسونگ، کلید‌های «چاپ» را روی دستگاه گلکسی تب (مدل ۲۰۱۰)، گلکسی اس۲، اس۳، اس۴، نوت و نوت ۲ تعبیه کردند. هنگامی که این کلید لمس می‌شد، دستگاه به صورت خودکار به جستجوی هر چاپگر سامسونگ که در مجاورت آن بود می‌پرداخت. با این روش کاربران به گزینه‌های مختلفی همچون تعداد نسخه‌های موردنظر برای چاپ، کاغذ و ابعاد تصویر کنترل داشتند. به این ترتیب هر سندی از یک دستگاه که با چاپگر سازگاری داشت مثل تصاویر، ایمیل‌ها، تصویر صفحه نمایش از صفحات اینترنت یا برنامه‌های کاربردی همچون S-memo و S-note قابل چاپ بود.

سامسونگ با این دستاورد به چشم‌انداز پیش‌بینی‌شده‌ خود در Mobile Print دست یافت اما نیاز به اصلاحات و تغییرات بیشتری احساس می‌شد. با وجود این‌که مراحل پیچیده‌ای همچون نصب برنامه‌های راه‌اندازی اختصاصی حذف شده بود، با این حال کاربران باید آدرس دستگاه‌های چاپگر را به صورت دستی جستجو می‌کردند.

گام ۲: گسترش امکانات چاپ از طریق نرم‌افزار Mobile Printسامسونگ

گروه پرینتر سامسونگ در نظر داشت تا کارکردهای مفیدی برای کابران خلق کند و آن ساخت نرم‌افزار چاپ موبایل (Mobile Print) بود که در Google Play و iOS App ارائه می‌شد. این برنامه تحقق وعده چاپ موبایل در هر مکان را بیش از پیش به اجرایی شدن نزدیک کرد.

با این برنامه کاربردی، افراد توانستند گونه‌های مختلفی از محتوا را از فایل‌های Microsoft Office و PDF گرفته تا شبکه‌های اجتماعی از جمله فیسبوک، توییتر و اسناد گوگل درایو را ساده‌تر از گذشته از دستگاه موبایل خود چاپ کنند. علاوه بر آن، نرم‌افزار Mobile Print گزینه‌هایی همچون ابعاد تصویر، ابعاد کاغذ، نوع کاغذ، تعداد نسخه‌ها، چاپ دو رو و سایر گزینه‌های پیشرفته که در کامپیوترهای شخصی ارائه می‌شدند را در اختیار کاربر قرار داد.

نوآورانه بودن نرم‌افزار چاپ موبایل سامسونگ توسط Buyers Laboratory LLC (BLI) به رسمیت شناخته شد و این فناوری در سال ۲۰۱۲ موفق به کسب جایزه BLI شد. «دن دیجیاکوموDan DiGiacomo » سردبیر BLI در یادداشتی در این باره گفته است: «با تغییر رویه کارمندان سیار که بیش از پیش به‌ جای استفاده از کامپیوترهای مستقر در محل کار به استفاده از تلفن‌های هوشمند می‌پردازند، نرم‌افزارهای کاربردی همچون Mobile Print سامسونگ بیش از پیش اهمیت یافته است و به عنوان یک ابزار گردش کار ضرورت پیدا کرده است. وجه تمایز Mobile Print سامسونگ با رقبا در ارائه مجموعه‌ای از ویژگی‌های فوق العاده است که استفاده و هدایت آنها نیز ساده است.»

بر اساس نتایج نظرسنجی‌های انجام شده از مشتریان در سال ۲۰۱۲، چاپگرهای سامسونگ بالاترین امتیاز را از نظر راحتی کار با Mobile Print در مقایسه با رقبا به‌دست آوردند. به طوری که تا به امروز حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار کاربر این نرم‌افزار را دانلود کردند.

گام ۳: چاپ ساده شد، ” پرینت با یک اشاره”

در اقدام موفق دیگری گروه راه‌حل‌های چاپ سامسونگ برای تحقق واقعی مفهوم چاپ مستقیم، ترکیبی از فناوری‌های ارتباط حوزه نزدیک (NFC: Near Field Communication) و Wi-Fi Direct را ارائه کرد. فناوری NFC به هر دستگاهی اجازه می‌دهد به دستگاه‌های هوشمند دیگری که در شعاع چهار سانتی‌متری آن قرار دارد، صرفاً از طریق تماس متصل شود. فناوری Wi-Fi Direct نیز امکان تبادل سریع داده بین دو دستگاه به هم متصل را فراهم می‌کند. این فناوری‌ها پیش از این در سری گلکسی S اجرا شده بود، ولی این بار باید با یکدیگر ترکیب شوند تا برای دستگاه‌های چاپگر و تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار گیرند.

کاربران با استفاده از این تکنولوژی می‌توانستند دستگاه‌های موبایل خود را بدون هیچ ‌نوع تنظیمات بی‌سیم به دستگاه چاپگر متصل کنند. نرم‌افزار Mobile Print نیز از طریق فروشگاه Google Play و یا فروشگاه App قابل دانلود شد طیف وسیعی از کاربران بتوانند از طریق فناوری NFC به راحتی چاپ کنند.

این موضوع اساس ساخت سری Xpress C410W سامسونگ قرار گرفت که در واقع اولین چاپگرهای لیزر رنگی و چند ‌کاره‌ای هستند که توانایی پشتیبانی از فناوری NFC را دارند. چاپگرهای لیزری رنگی مدل C410W و MFP لیزر رنگی مدل C460W و MFP لیزری رنگی C460FW از این خانواده هستد. این سری برای کاربران خانگی، کسب‌و‌کارهای کوچک و کسب‌و‌کارهای خانگی (SOHO) طراحی شده است.

سری C410W به سادگی نصب می‌شود و به صورت بی‌سیم برای چاپ سریع، راحت و ایمن انواع اسناد، محتویات سایت و ایمیل‌ها به دستگاه‌های موبایل متصل می‌شود.

در سال ۲۰۱۴ مدل‌های جدید چاپگرهای مجهز به فناوری NFC، یعنی چاپگر لیزری رنگی سری Xpress C1860 و چاپگر تک‌رنگ لیزری سری Xpress M2885 رونمایی شد. این چاپگرها کسب و کارهای کوچک و متوسط را هدف قرار داده که نیازمند چاپ حجم زیادی از محتویات چاپی و سازگاری با انواع تجهیزات فناوری اطلاعات هستند.

سامسونگ توانست بر اساس چاپگرهای مجهز به فناوری NFC، در سال ۲۰۱۳ مدل‌های سریع‌تر و پیشرفته‌تری را که مخصوص دفتر‌های کوچک و متوسط طراحی شده‌اند، تولید کند. چاپگرهای مجهز به فناوری NFC این امکان را فراهم می کنند تا فعالان کسب‌وکار فعالیت‌های چاپی خود را به صورت یکپارچه انجام دهند.

گام ۴: طرح راه‌حل‌های Mobile Printپیشرفته برای آینده

پس از توسعه موفقیت‌آمیز نرم‌افزارهای سازگار با فناوری NFC و چاپگرهای مجهز به فناوری NFC، سامسونگ مفهوم جدید Cloud Print را با عنوان “Samsung Cloud Print” مطرح کرد. این راه‌حل جدید از Cloud Print و تعدادی از چاپگرهای مجهز به فناوری NFC تشکیل شده است که نه تنها استفاده از آنها ساده‌تر، بلکه از ایمنی بیشتری نیز برخوردار هستند.

نرم‌افزار Cloud Print سامسونگ با پلت‌فرم KNOX سامسونگ که یک سیستم امنیت موبایل است و توسط سامسونگ برای ارائه امنیت پیشرفته طراحی شده، سازگار است. به این ترتیب اطلاعات کاربرانی که از تجهیزات KNOX برخوردار نیستند از طریق رمزنگاری بر روی داده‌ها محافظت خواهد شد. کاربران می‌توانند Cloud Print را از طریق فهرست مخاطبان که روی دستگاه‌های موبایل آنها ذخیره شده استفاده و به اشتراک بگذارند و حداکثر تا ۲۰ دستگاه چاپگر را به آن متصل کنند.

باتوجه به اهمیت روزافزون دستگاه‌های هوشمند در زندگی امروزی، راه‌حل‌هایی که بتوانند باعث صرفه‌جویی در وقت و بهبود تجربه کاربری شوند بیش از پیش احساس می‌شود. تلاش‌هایی همچون نرم‌افزار Mobile Print سامسونگ و NFC، نمونه‌هایی هستند که ثابت می‌کنند چگونه راه‌حل‌های فناوری نوآورانه می‌تواند باعث راحت‌تر شدن زندگی و کسب‌و‌کار شوند./