جامع نیوز:محسن مؤمنی شریف در نشست رؤسای مراکز استان‌ها با بحث و تبادل نظر، نظرات خود را نسبت به مسائل و مشکلات حوزه‌ هنری های استان ها مطرح کرد. به گزارش جامع نیوز، این جلسه به بررسی ارزیابی اقدامات و عملکرد استان‌ها پرداخته شد و همچنین درخصوص دومین جشنواره ایران ۱۴۰۴ و چهارمین جشنواره آثار […]

جامع نیوز:محسن مؤمنی شریف در نشست رؤسای مراکز استان‌ها با بحث و تبادل نظر، نظرات خود را نسبت به مسائل و مشکلات حوزه‌ هنری های استان ها مطرح کرد.

به گزارش جامع نیوز، این جلسه به بررسی ارزیابی اقدامات و عملکرد استان‌ها پرداخته شد و همچنین درخصوص دومین جشنواره ایران ۱۴۰۴ و چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی نکات مهمی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری ایراد شد.
در ادامه محسن مؤمنی شریف در ابتدای سخنان خود به تشریح آخرین فرمایشات مقام معظم رهبری در مجلس خبرگان پرداخت و گفت: باتوجه به نکات ریز و مهمی که در فرمایشات مقام معظم رهبری به آن اشاره شده، می‌توان به آسیب‌شناسی در حوزه فرهنگ و هنر پرداخت.
وی افزود: بررسی و تحلیل سخان مقام معظم رهبری می‌تواند به پیشرفت هنرمندان و حل بسیاری از مشکلاتی که در حوزه فرهنگ و هنر با آن مواجه هستیم کمک کند.
مؤمنی با اشاره به این که حوزه هنری باید بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کند، گفت: اکنون در دوره ریاست دوم حوزه هنری به سر می‌بریم و مسائل مختلف را دوباره بر اساس سیاست‌ها و استراتژی های جدید بررسی می‌کنیم.

وی با اشاره به دیدگاه جدید برای هنر و هنرمندان خاطرنشان کرد: ما با معنای واقعی هنر فاصله داریم و باید برای رسیدن به معنای واقعی آن که همانا راه شناخت خدا و هستی است، گام برداریم. متأسفانه نگاه به هنر که امروز در جامعه حاکم است آن نگاه مد نظر حوزه هنری نیست.
رئیس حوزه هنری ادامه داد: اعتقاداتی در حوزه هنری وجود دارد که باید با سمت و سوی این اعتقادات پیش رفت و افرادی که با این عقاید همسو نیستند را کنار گذاشت.
وی با اشاره به آیه‌ای از سوره آل عمران درباره دور کردن غیر خودی‌ها از حوزه هنری گفت: با توجه به این آیه شریفه باید افراد غریبه و افرادی که خودی نیستند را از خود دور کرد.
وی با تأکید بر سه اصل ایمان روشن بینانه، تحقیق و بررسی روشن بینانه و اخلاق کریمانه گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید باورهای دینی را به دور از خرافات و مسائلی که به دین مربوط نیست در اجتماع عرضه کرد.
به گفته وی به طور کل باید فعالیت های حوزه هنری را همسو با فرمایشات مقام معظم رهبری و همسو با سند چشم انداز ۱۴۰۴ و اهداف عالیه نظام هم جهت کرد. هنرمندان و تولید کنندگان آثار هنری و فرهنگی باید در جهت رسیدن به اهداف نظام به تولید و عرضه بپردازند.
وی افزود: در ۱۰ سال گذشته نسبت به سند غفلت شده است. در کشورهای دیگر زمانی که چشم انداز تعریف می‌شود، در جای جای آن مملکت در رسانه‌ها و سازمان ها به ویژه سازمان‌های فرهنگی مدام این امر را یادآوری می‌کنند.
وی در پایان گفت: اکنون در کشور ما حوزه هنری وظیفه یادآوری این مهم را به عهده گرفته است و درصدد است مسئولان را از غفلت دربیاورد و هنرمندان بهترین افرادی هستند که می‌توانند به ترمیم چشم انداز کمک کنند.
تولیدات استانی باید در راستای سند چشم انداز ۱۴۰۴ انجام شود
در ادامه این نشست محمد حمزه زاده قائم مقام و معاون هنری حوزه هنری کشور با اشاره به برگزاری دومین جشنواره هنری گفت: در ۲ سال قبل جشنواره ایران۱۴۰۴ با هدف ارائه نسخه و بیانیه سند چشم انداز ۱۴۰۴ برگزار شد.
محمد حمزه‌زاده افزود: بیانیه چشم انداز ۱۴۰۴عبارت است از یک صفحه توصیفات فرهنگی، سیاسی، نظامی و اجتماعی درمورد وضعیت کشور در سال ۱۴۰۴ که باید برای تبدیل شدن به باورهای مردم زمینه‌هایش را فراهم کرد.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این چشم انداز، حوزه هنری باید اقدامات مؤثری فراهم کند و وارد عمل شود.
معاون هنری حوزه هنری کشور با اشاره به تأثیر هنرمندان در اجرای سند چشم انداز در آثار تولیدی فرهنگی و هنری گفت: تاریخ بیانگر این است که هنرمندانی بودند که چشم انداز اصلی جوامع را ترسیم می‌کردند و در دنیا نیز به این شکل است. بسیاری از دستاوردهایی که اکنون شاهد آن هستیم، سال‌ها پیش در چارچوب ادبیات، انیمیشن، فیلم های سینمایی، شعر و موسیقی عرضه شده است.
وی حوزه هنری رابه عنوان یکی از نهادهای فرهنگی و هنری کشور، مأمور تبیین و ترویج سند چشم انداز خواند و گفت: یکی از اهداف برگزاری جشنواره ایران ۱۴۰۴ترقیب هنرمندان در این زمینه است.
حمزه‌زاده عنوان کرد: حوزه هنری قصد دارد این سند و محتوای آن را از کتابخانه‌ها و لا به لای اوراق اسناد رسمی کشور خارج کند و به عنوان ادبیات عمومی در بین مردم و جامعه عرضه کند.
وی در پایان گفت: آثار تولیدی هنرمندان در جشنواره ایران ۱۴۰۴ مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به آثار برتری که در جهت ترویج سند چشم انداز ساخته شده است، جوایزی تعلق می‌گیرد.