جامع نیوز:سیستم چکاوک که با هدف ساکن سازی لاشه چک و پذیرش و پردازش الکترونیکی چکها در دستور کار بانکها قرار گرفته بود، در بانک توسعه صادرات راه اندازی شد. به گزارش جامع نیوز، طرح “سما” یا همان “سامانه مبادلات الکترونیکی چک بر اساس تصمیم بانک مرکزی در حال حاضر در شعب فعال طرح سما […]

جامع نیوز:سیستم چکاوک که با هدف ساکن سازی لاشه چک و پذیرش و پردازش الکترونیکی چکها در دستور کار بانکها قرار گرفته بود، در بانک توسعه صادرات راه اندازی شد.

به گزارش جامع نیوز، طرح “سما” یا همان “سامانه مبادلات الکترونیکی چک بر اساس تصمیم بانک مرکزی در حال حاضر در شعب فعال طرح سما (قزوین -زنجان-قم-کرج) راه اندازی شده است.
“سما” یا همان “سامانه مبادلات الکترونیکی چک” از حدود دو سال پیش در برنامه کاری بانک مرکزی قرار داشته است.
فاز بعدی فعالیت سامانه چکاوک پس از آغاز به کار در شعب یاد شده در تهران و سپس سایر شعب بانک توسعه صادرات خواهد بود.
سرعت در عملیات تسویه و جلوگیری از بروز خطاهای نیروی انسانی ، کاهش ریسک ناشی از حمل و نقل چک ها و هزینه ناشی از آن، نظارت موثر بانک مرکزی بر فرایند تسویه بین بانکی، استاندارد سازی مشخصات و محتوای چک و یکسان سازی این سامانه با سایر سامانه های ملی پرداخت، مانند ساتنا و پایا از جمله مزایای راه اندازی طرح چکاوک محسوب می شود.
سامانه یاد شده علاوه بر تسریع و سهولت فرایند تسویه بین بانکی و واریز وجوه به حساب مشتریان، امکان نظارت و کنترل بر فرایند نقدشوندگی چک و دسترسی به آمار و اطلاعات مربوط به چک های برگشتی را به صورت برخط در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد.
با اجرای پروژه چکاوک، بانک مرکزی سامانه ای در اختیار بانکها قرار می دهد که عملا آنها را از گردش لاشه چک بی نیاز می نماید. در واقع اصل چک پس از اسکن در بانک بستانکار و درج اقلام اطلاعاتی آن در سامانه بایگانی خواهد شد.
یکی از مزایای این پروژه افزایش سرعت پردازش و نقدشوندگی چک ‌هاست‌. با این سامانه‌ چک‌ها در دورترین نقاط کشور حداکثرظرف مدت ۲۴ ساعت وصول می شود در صورتی که در حال حاضر این فرایند با توجه به بعد مسافت و ضرورت حرکت فیزیک چک در شبکه ممکن است چند روز‌به طول بیانجامد.
در این فرایند مشتری چک را به شعبه تحویل می دهد و شعبه تحویل گیرنده چک پس از اسکن چک ، تصویر چک را به همراه برخی اطلاعات نظیر شماره حساب و نام ذینفع یا به صورت دستی و یا با استفاده از بارکد خوان به سامانه منتقل کرده و پس از تایید شعبه ، تصویرچک به همراه اطلاعات مورد نیاز به بانک بدهکار‌منتقل‌ می شود. شعبه پرداخت کننده پس از کنترل اطلاعات و کنترل موجودی حساب مشتری در صورت کفایت حساب، چک را پاس کرده و در غیر این صورت در سامانه اعلام عدم کفایت موجودی می نماید. بانک بستانکار نیز بر اساس نتیجه اعلام شده توسط بانک بدهکار وجه مورد نظر را به حساب مشتری واریز می نماید.نکته حایز اهمیت این است که سامانه چکاوک مسئولیت تبادل تصاویر و اطلاعات چک را بر عهده دارد و عملیات تسویه بانک و مشتری و بانک بستانکار با بانک بدهکار از طریق سامانه پایا و ساتنا صورت می پذیرد.ایجاد سامانه چکاوک گامی دیگر در راستای تحقق بانکداری الکترونیک خواهد بود.