جامع نیوز:کمپین کودکان امید که یکی از برنامه‌های مسئولیت اجتماعی شرکت سامسونگ است، برگزیده جشنواره هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زبانان شد. هدف از فعالیت‌هایی که با نام مسئولیت‌های اجتماعی یک سازمان یا شرکت شناخته می‌شود، خلق ارزش اجتماعی مشترک میان سازمان و جامعه است؛ موضوعی که اهمیت آن در کشور ما نیز از […]

جامع نیوز:کمپین کودکان امید که یکی از برنامه‌های مسئولیت اجتماعی شرکت سامسونگ است، برگزیده جشنواره هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زبانان شد. هدف از فعالیت‌هایی که با نام مسئولیت‌های اجتماعی یک سازمان یا شرکت شناخته می‌شود، خلق ارزش اجتماعی مشترک میان سازمان و جامعه است؛ موضوعی که اهمیت آن در کشور ما نیز از سوی بسیاری از نهادهای اقتصادی درک شده و در چند سال گذشته شاهد فعالیت‌ بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها در حوزه‌ مسئولیت اجتماعی‌شان بوده‌ایم.
دامنه گسترش این موضوع و اهمیت فرهنگ‌سازی برای آن تا جایی در کشورمان وسعت یافته که مسابقات و جشنواره‌هایی نیز با هدف تکریم و تقدیر از فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها برپا شده است. به عنوان مثال شهریور ماه امسال در هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زبانان، پروژه‌های مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌های اطلاعات و فناوری ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت و کمپین «کودکان امید»، وب‌سایت «مهربانه» و خیریه «همگام» به عنوان پروژه‌های برتر انتخاب شدند.
فرید فولادی مدیر محصول و بازاریابی همکاران سیستم و مسئول برگزاری جایزه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، درباره اهمیت پروژه‌های مسئولیت اجتماعی می‌گوید: «این گونه فعالیت‌ها، نقشی استراتژیک در توسعه شرکت‌هایIT دارد. بر خلاف تصور عموم هدف از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یا سی‌اس‌آر(CSR) ، تنها کمک به مراکز خیریه نیست؛ این نوع فعالیت‌ها، رابطه مستقیمی با توسعه پایدار شرکت‌ها دارد. این موضوع در ایران به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است، به همین دلیل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تصمیم گرفت مسابقه‌ای را با هدف جلب توجه شرکت‌ها به موضوع مسئولیت پذیری اجتماعی و بر اساس ارزیابی طرح‌های CSR شرکت‌های مختلف به راه اندازد. انتخاب برترین پروژه‌ها که کودکان امید نیز یکی از این سه پروژه برتر بوده است،‌ بر اساس ارزش‌ها و عواملی چون مشارکت کارکنان، نتایج و اثرات قابل اندازه‌گیری برای جامعه، نتایج و اثرات قابل اندازه‌گیری برای کسب و کار، نوآورانه بودن، حمایت از سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های صنفی و اثرات زیست‌محیطی صورت گرفته است.»
کمپین کودکان امید سامسونگ که یکی از پروژه‌های موفق CSR در کشورمان است، از حدود ۴ سال پیش فعالیت‌های خود را در ایران آغاز کرد. این پروژه‌ جهانی تا به امروز در سه فعالیت جداگانه، موفق به تجهیز مدارس مناطق محروم به کلاس‌های هوشمند، راه‌اندازی کتابخانه‌های گویا برای نابینایان و کم‌بینایان و یک مرکز مهندسی با عنوان مرکز آموزش تخصصی برای اشتغال جوانان شده است. کمپین کودکان امید با همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان تهران، سازمان فنی و حرفه‌ای استان تهران، سازمان بهزیستی کل کشور و نهادهای دولتی مرتبط، سازمان‌های غیردولتی چون انجمن نابینایان، مؤسسه عصای سفید و انجمن تعالی صورت پذیرفته است. طبق تفاهم‌ با این دستگاه‌های مسئول، شرکت سامسونگ صرفاً برای تجهیز این مراکز به تکنولوژی و تجهیزات مورد نیاز اقدام می‌کند تا دسترسی افراد در مناطق محروم به امکانات آموزشی روز دنیا را فراهم آورد. کمپین کودکان امید در فاز جدیدی از فعالیت‌های خود، مهتاب کرامتی را نیز به عنوان سفیر این کمپین اعلام کرده است.
مهتاب کرامتی هنرمند سرشناس و سفیر صلح یونیسف، درباره این کمپین می‌گوید: «امروزه شرکت‌ها نمی‌توانند نسبت به مسائل و چالش‌های جامعه بی‌تفاوت باشند و تلاش می‌کنند از طریق فعالیت‌های اجتماعی در جهت بهبود کیفیت زندگی افراد در جامعه قدم بردارند. هدف کمپین کودکان امید، فراهم کردن فضایی برای شکوفا شدن استعدادها و در اختیار گذاشتن امکانات برای رشد و پرورش کودکان است. تاکنون هشت کتابخانه گویا برای کودکان نابینا و کم‌بینا ساخته شده و قرار است در هفته‌های آتی، کتابخانه‌های گویای دیگری در شهرهای اهواز، کرمانشاه و بیرجند نیز افتتاح شود.»
درباره کودکان امید
کمپین کودکان امید در ایران در سه بخش زیر و با اولویت فراهم‌سازی امکانات آموزشی در مناطق محروم دنبال می‌شود:
• کتابخانه‌های گویا با هدف بهبود کیفیت آموزش به کودکان نابینا و کم‌بینا و تسهیل فعالیت‌های آموزشی این قشر، با نظارت و همکاری تشکل‌های مرتبط همچون انجمن نابینایان، موسسه عصای سفید، سازمان بهزیستی و نهاد کتابخانه‌های عمومی صورت پذیرفته است. دسترسی به این کتابخانه‌ها کیفیت آموزشی کودکان نابینا وکم‌بینا را بهبود می‌بخشد و امکاناتی برابر برای رشد و پرورش توانایی‌ها و استعدادهای این قشر از جامعه، مهیا می‌کند.
• کلاس آینده، با هدف تجهیز مدارس در مناطق محروم استان تهران به فناوری‌های روز دنیا با نظارت و همکاری وزارت آموزش و پرورش ایجاد شده که طی آن فضایی در مدارس به جدیدترین وسایل و تجهیزات آموزشی مجهز می‌شود. انتخاب مدارس برای تجهیز، توسط اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران صورت گرفته است.
• مرکز آموزش تخصصی، یک مرکز آموزشی با ظرفیت ۵۰۰ نفر برای نوجوانان محروم است که با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای استان تهران در میدان بهمن تهران در حال راه‌اندازی است. هدف از ساخت این مرکز، آماده‌سازی نوجوانان و خلق فرصت‌های شغلی متناسب با استعدادهای آن‌ها پس از فارغ‌التحصیلی است. در مرکز اموزش تخصصی سامسونگ، تعمیرات تجهیزات الکترونیکی آموزش داده می‌شود تا نوجوانان بتوانند پس از یادگیری وارد بازار کار شوند.