جامع نیوز:مجتمع سنگ اهن فلات مرکزی برای نخستین بار، ۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی را به قیمت پایه ۳۶ دلار در هر تن در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه می کند. به گزارش جامع نیوزازشرکت بورس کالای ایران، تعهد عرضه سالیانه شرکت سنگ آهن فلات مرکزی ایران در بورس، ۷۰ درصد از […]

جامع نیوز:مجتمع سنگ اهن فلات مرکزی برای نخستین بار، ۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی را به قیمت پایه ۳۶ دلار در هر تن در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه می کند.
به گزارش جامع نیوزازشرکت بورس کالای ایران، تعهد عرضه سالیانه شرکت سنگ آهن فلات مرکزی ایران در بورس، ۷۰ درصد از کل تولید سالیانه معادل یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن سنگ آهن و تناوب عرضه حداقل یکبار در ماه تعیین شده است. حداقل خرید جهت کشف نرخ سنگ آهن شرکت سنگ آهن مرکزی ایران نیز معادل حداقل عرضه دو هزار تن مورد تصویب قرار گرفته است.
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بافق در حاشیه کویر مرکزی ایران قرار دارد. این شرکت یکی از زیر مجموعه های شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است و میزان ذخیر این معدن معادل ۱۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن می باشد. لازم به ذکر است، ظرفیت تولید اسمی سالیانه این شرکت دو میلیون تن در سال است.
تالار صادراتی علاوه بر سنگ آهن شاهد عرضه ۱۱۷ هزار تن انواع قیر شرکت نفت جی است. همچنین، پنجهزار تن انواع قیر شرکت های صنعت قیر هرمزگان، مهر پارسیان، توسعه نفت هرمزان، پالایش و انرژی شمالغرب آرکا و نگین گام پارس به همراه ۶۰۰ تن عایق رطوبتی شرکت های پیروز بام گلبهار و مهر پارسیان راهی تالار مذکور می شود. شایان ذکر است، ۲۰ هزار گوگرد کلوخه شرکت پالایش نفت بندرعباس و پنجهزار تن گوگرد گرانوله شرکت پالایش نفت شازند اراک به ترتیب به قیمت پایه ۱۲۷ و ۹۵ دلار در هر تن در تالار صادراتی عرضه می شود.
این گزار همچنین حاکی است، شرکت ذوب آهن اصفهان در حالی با ۲۰ هزار تن تیرآهن ۱۶ به قیمت پایه ۱۶ هزار و ۴۱۰ ریال در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور می یابد که در صورت استقبال مشتریان ۲۰ هزار تن دیگر به این حجم می افزاید. این شرکت همچنین، ۱۵۴۰ تن تیرآهن ۱۶ و ۱۵۴۰ تن سبد میلگرد A3-12,14,18 را روی تابلوی عرضه می برد. شرکت فولاد خوزستان نیز در صورت تقاضا ۸۰ هزار تن شمش بلوم را به قیمت پایه ۱۵ هزار و ۲۹۰ ریال راهی تالار معاملات می کند. تختال C از دیگر محصولات عرضه شده شرکت فولاد خوزستان است که در صورت تقاضا، با حجم ۶۰ هزار تن و به قیمت پایه ۱۵ هزار و ۲۰ ریال عرضه می شود.
گروه آلومینیوم نیز شاهد عرضه سه هزار تن شمش هزارپوندی ۹۹.۷۵ مجتمع آلومینیوم المهدی، به قیمت پایه ۶۹ هزار و ۹۰۰ ریال است.
شایان ذکر است، در این روز و در تالار محصولات کشاورزی، ۵۰۰ تن کنجاله سویا پرک شرکت سویابین به قیمت پایه ۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال عرضه می شود. این شرکت همچنین ۵۰۰ تن کنجاله آفتابگردان پرک را به قیمت پایه ۱۰ هزار ریال روی تابلوی عرضه می برد. کنجاله سویا پلیت آرژانتین نیز با حجم ۱۰۰ تن و به قیمت پایه ۱۶ هزار و ۶۲۰ ریال عرضه می شود.
گفتنی است، در حالی یکهزار تن ذرت دانه ای اردبیل به قیمت پایه ۹۲۰۰ ریال راهی تالار معاملات می شود که ۷۱۰ تن ذرت دانه ای برزیل به قیمت پایه ۸۷۵۰ ریال عرضه را تجربه می کند. دیگر عرضه های کشاورزی در این روز، ۲۰۰ تن کنجاله کلزا پرک نیشابور، ۵۰۰ تن گندم دروم خوزستان و ۲۰۰ تن برنج وارداتی هندوستان است.
لازم به ذکر است، در این روز و در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی، حدود ۱۰۷ هزار تن انواع ماده شیمیایی، وکیوم باتوم، قیر و آرگون عرضه می شود.
براساس این گزارش، در این روز و در مجموع، بیش از ۴۹۳ هزار تن انواع کالا راهی بازار فیزیکی بورس کالای ایران می شود.