جامع نیوز:دهمین کتابخانه گویای کشور، روز پنجشنبه اول آبان ماه، طی مراسمی در استان کرمانشاه افتتاح شد. در این مراسم مدیر اداره کل کتابخانه‌های استان کرمانشاه، معاون امورتوانبخشی سازمان بهزیستی استان کرمانشاه، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه، و مدیران انجمن نابینایان و جمعی از کودکان نابینای شهر کرمانشاه حضور یافتند. در ابتدای […]

جامع نیوز:دهمین کتابخانه گویای کشور، روز پنجشنبه اول آبان ماه، طی مراسمی در استان کرمانشاه افتتاح شد. در این مراسم مدیر اداره کل کتابخانه‌های استان کرمانشاه، معاون امورتوانبخشی سازمان بهزیستی استان کرمانشاه، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه، و مدیران انجمن نابینایان و جمعی از کودکان نابینای شهر کرمانشاه حضور یافتند.
در ابتدای مراسم بیژن راستانی‌فر، مدیر اداره کل کتابخانه‌های استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۵۲ کتابخانه ویژه نابینایان در کشور به احداث کتابخانه گویای کرمانشاه به عنوان یکی ازمعدود کتابخانه‌های ویژه کودکان نابینا درکشور اشاره کرد وگفت:« در کنار ساخت کتابخانه‌ گویای کرمانشاه و ایجاد فضایی برای مطالعه کودکان نابینا و کم بینا فرصتی برای اشتغال نابینایان در این کتابخانه‌ نیز ایجاد شده است.»
در ادامه این مراسم رسول اکبرزاده، معاون امور توانبخشی سازمان توانبخشی استان کرمانشاه نیز از حضور بیش از چهار هزار نابینا در استان کرمانشاه گفت و افزود:« بهزیستی استان کرمانشاه احداث این کتابخانه را فرصتی برای آموزش وارتقای دانش نابینایان و ایجاد فضایی برای اشتغال و مشارکت اجتماعی آنها می‌داند.»
در این مراسم که جمعی از کودکان نابینای استان کرمانشاه به همران معلمان و والدین‌شان نیز حضور داشتند، مهتاب کرامتی سفیر کمپین کودکان امید نیز سخن گفت. او با تاکید بر اهمیت آموزش برای کودکان افزود:« من سفیر این کمپین شده‌ام تا دغدغه و آرزوی دیرینه‌ام را به نوعی محقق کنم. من بر این باورم اگر بتوانم بخشی از توجه مردم و مسئولان را به سمت نیاز کودکان به آموزش و تحصیل آنها جلب کنم، قدم بزرگی برداشته‌ام.»
علی‌اکبر جمالی، رییس انجمن نابینایان ایران نیز دراین مراسم از توافق با استانداری استان کرمانشاه برای راه‌اندازی دو کتابخانه گویا در دیگر شهرهای استان کرمانشاه خبر داد:« مطالعه و آموزش کودکان نابینا به اندازه دیگر کودکان مهم است و خوشحالیم که با کمک و حمایت سامسونگ توانستیم دهمین کتابخانه گویا را در کشور راه‌اندازی کنیم.»
هدایت حاتمی، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری کرمانشاه نیز در این مراسم به اهمیت دانایی و اولویت دانش در دنیای امروز اشاره کرد و افتتاح این کتابخانه را اقدام موثری از سوی شرکت سامسونگ دانست:«حضور شرکت‌های تجاری در امور اجتماعی و خیریه اتفاق ارزشمندی است که شرکت سامسونگ آغازگر آن بوده است.»
او ادامه داد:« کرمانشاه به عنوان پایلوت جامعه مجازی کشور شناخته شده است ومی‌توان از این فرصت برای افزایش ضریب مطالعه به ویژه برای نابینایان در استان استفاده کرد.»
کتابخانه‌های گویا بخشی از کمپین کودکان امید، پروژه مسئولیت اجتماعی شرکت سامسونگ در ایران، است که با همکاری سازمان بهزیستی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در زمینه نابینایان، انجمن خزانه و عصای سفید راه‌اندازی می‌شود.
کمپین کودکان امید که از سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرد، در سه زمینه تجهیز مدارس مناطق محروم به کلاس‌های هوشمند، راه‌اندازی کتابخانه صوتی برای نابینایان و کم‌بینایان و همچنین ساخت یک آکادمی مهندسی در تهران برای آموزش تعمیرات لوازم الکترونیکی به نوجوانان و ورود آنان به بازار کار، فعالیت می‌کند. این فعالیت‌ها با هدف ارتقاء سطح زندگی، سطح آموزش وحفظ محیط زیست انجام می‌شود.
یکی از بخش‌های بسیار مهم و موفق کودکان امید، کتابخانه‌های گویا است که برای اولین بار، در ایران مطرح و اجرا شد. پس از موفقیت کتابخانه‌های گویا در ایران، کمپین کودکان امید در دیگر کشورها نیز این طرح را به اجرا گذاشت. در کتابخانه‌های گویا امکاناتی از قبیل لپ‌تاپ، نرم‌افزار‌های مخصوص نابینایان (نرم‌افزار گویا)، کتاب‌های گویا، مانیتور بریل یا برجسته‌نگار و تجهیزات صوتی مورد نیاز نابینایان فراهم می‌شود. پیش از این ۹ کتابخانه گویا در شهرهای بندرعباس، کاشان، زنجان، سنندج، ارومیه، ارسنجان، زاهدان، گرگان و اهواز راه‌اندازی شده بود. کتابخانه گویای کرمانشاه دهمین کتابخانه این مجموعه است.