جامع نیوز: دبیر هنری چهارمین جشنواره شعر انقلاب در نشست رسانه ای این جشنواره بر شناخته شده بودن شعر انقلاب از سوی اهالی ادبیات تأکید کرد و گفت: در این دوره از جشنواره، ۵۷۵ اثر از سوی ۱۷۱ شاعر ارسال شده است. به گزارش جامع نیوز، علی داوودی در نشست رسانه ای چهارمین جشنواره سراسری […]

جامع نیوز: دبیر هنری چهارمین جشنواره شعر انقلاب در نشست رسانه ای این جشنواره بر شناخته شده بودن شعر انقلاب از سوی اهالی ادبیات تأکید کرد و گفت: در این دوره از جشنواره، ۵۷۵ اثر از سوی ۱۷۱ شاعر ارسال شده است.

به گزارش جامع نیوز، علی داوودی در نشست رسانه ای چهارمین جشنواره سراسری شعر انقلاب که دوشنبه ۸ آذرماه در حوزه هنری برگزار شد، با بیان این که شعر انقلاب جریان شناخته شده ای است، اظهار کرد: موضوعات تاریخی، شخصیت‌های انقلابی، دفاع مقدس، ‌شعر آیینی با نگاه انقلابی، برون مرزی و جهان اسلام و بیداری اسلامی و موضوعاتی از این دست را می توان به عنوان شعر انقلاب دانست و با گذشت چند سال از انقلاب اسلامی شاهدیم که جوان‌ترها در شعرشان نمود این نوع موضوعات وجود دارد.
وی عنوان کرد: برخی می پرسند چرا شرکت کنندگان هر سال افرادی مشخص و تکراری هستند. من می گویم چرا نباید باشند، حضور کسی که درخشیده است و در جشنواره های دیگر هم مقام آورده است در این جشنواره، نشان از اعتبار آن دارد. البته امسال چهره های جدیدی در جشنواره حضور دارند.
وی ادامه داد: فصل ظهور و بروز یک شاعر در جشنواره ها است و نمی توان گفت شاعران جشنواره ای شده اند. همچنین انتقاداتی به مقدار جوایز جشنواره ها می شود و من در این زمینه می خواهم بگویم مگر کل هزینه جشنواره ادبی در کشورمان چه میزان است که انتظار داریم جوایزی با ارقام بالا برای جشنواره های ادبی تعیین شود. البته نگاه مادی به مقوله فرهنگ اشتباه است و اگر کسی بخواهد تنها به خاطر جایزه در جشنواره ها حضور پیدا کند راه به جایی نخواهد برد.
داوودی با تاکید بر این که ۷ نفر آثار را مورد بررسی قرار داده‌اند رتبه‌بندی برترین‌ها را مناسب ندانست و توضیح داد: متاسفانه سیستم رتبه بندی اشکالاتی ایجاد کرده است، باید روند اصلاح شود زیرا همه آثار برگزیده هستند.
مدیر دفتر شعر حوزه هنری، تهران را به دلیل برگزاری جشنواره ‌های متفاوت و گوناگون اشباع شده معرفی کرد و عنوان داشت: جشنواره‌ها باید زودتر از این ها به استان‌ها می رفتند و از این رو تلاش کردیم در استان سیستان و بلوچستان هم زمان با هفته وحدت و میلاد نبی اکری(ص) این جشنواره را برگزار کنیم.
دبیر چهارمین جشنواره شعر انقلاب گفت: در این جشنواره ۵۷۵ اثر از سوی ۱۷۱ شاعر ارسال شده است. در بخش مجموعه شعر ۷۵ اثر، تک اثر ۴۶۹ اثر، پژوهش ۲۳ اثر و بومی ۸ اثر رسیده است.
وی همچنین گفت: در بخش مجموعه شعر، ۳۳ اثر سنتی ۴۲ اثر نیمایی و مجموع آثار ۷۵ اثر است، در بخش تک اثر از مجموع ۴۶۹ اثر ۲۸۴ شعر سنتی و ۱۸۵ شعر نیمایی است، در بخش پژوهش از مجموع ۲۳ اثر ۱۵ مقاله و ۸ کتاب واصل شده است ضمن این که ۵۷ زن و ۱۱۴ مرد شرکت کنندگان را تشکیل می‌دهند.
داوودی حضور زنان را مهم برشمرد و با قیاس آثار این دسته از شاعران با گذشته اعلام کرد: آثار زنان نسبت به دو دهه گذشته به لحاظ قوت، تنوع و نگاه قابل مقایسه با گذشته نیست.
علی داوودی درباره تجلیل از چهره برجسته ملی گفت: «عباس باقری» به عنوان چهره شاخص ملی در جشنواره شعر انقلاب تقدیر خواهد شد. در کنار باقری، سرحدی و بیجارزهی، دو چهره ادبیات بومی استان نیز مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
چهارمین جشنواره شعر انقلاب هم زمان با هفته وحدت و میلاد نبی اکرم(ص) در سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد. شب شعر، کارگاه ادبی و تقدیر از چهره‌ها از جمله برنامه‌هاست. این مراسم در ۱۴ و ۱۵ دی ماه برگزار می‌شود.