جامع نیوز: رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سرمایه‌گذار و بنگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری نیاز به پیش‌بینی دقیق وضعیت آینده دارند، افزود: تیم اقتصادی دولت کاملاً متعهد است و برنامه‌گذاری و هدف‌گذاری اجزای اقتصاد کاملاً تنظیم‌شده و همه چیز در کنترل است به گزارش جامع نیوز، ولی‌الله سیف ، عنوان کرد: تعادل میان رفتار سرمایه‌گذران […]

جامع نیوز: رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه سرمایه‌گذار و بنگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری نیاز به پیش‌بینی دقیق وضعیت آینده دارند، افزود: تیم اقتصادی دولت کاملاً متعهد است و برنامه‌گذاری و هدف‌گذاری اجزای اقتصاد کاملاً تنظیم‌شده و همه چیز در کنترل است

به گزارش جامع نیوز، ولی‌الله سیف ، عنوان کرد: تعادل میان رفتار سرمایه‌گذران و بنگاه‌ها و رفتار بانک‌ها در شرایط حال حاضر یک بحث جدی است و باید یک اقدام را همگی بپذیریم و آن هم استفاده بهینه از منابع محدود است. یک معضل جدی در اقتصاد ما این است که رفتار بانک‌ها در قبال همه بنگاه‌ها یکسان بوده است. به بنگاه‌های کارآمد و ناکارآمد یک گونه نگاه می‌شود.

*تزریق ۲۰۶ هزار میلیارد تومان تسهلات بانکی به اقتصاد

وی ادامه داد: توفیقاتی حاصل شده است که بتوانیم انضباطی حرکت کنیم، یعنی توانستیم منابع در نظام بانکی را به سمتی حرکت دهیم که به رفع رکود بینجامد. در ابتدای سال ۹۳ بررسی کردیم که بانک مرکزی به چه شکل حرکت کند، ۲۴۰ هزار میلیارد تومان در بررسی اولیه منابع داشتیم و پیش‌بینی می‌شد که می‌توانیم ۲۸۵ هزار میلیارد تومان تخصیص دهیم تا اثرگذاری منابع مالی بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش برای بنگاه‌ها بیشتر شود. بنابراین تامین سرمایه در گردش اولویت بانک مرکزی شد و ۶۰ درصد از منابع نظام بانکی به سمت سرمایه در گردش حرکت کرد و اکنون ۲۰۶ هزار میلیارد تومان یعنی حتی بیش از میزان پیش‌بینی شده در برنامه تسهیلات داده‌ایم.رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از تردید در آمارهای اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی گفت: در بدترین شرایط بانک مرکزی یک عدد نادرست و غیرعلمی اعلام نکرده است. تردید در این آمار نباید باشد، چون آن وقت سنگی روی سنگ بند نمی‌شود.

*چرا باید بنگاه‌های ورشکسته را حفظ کنیم؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: یک شرکت‌هایی هستند که ما اصرار داریم به هر وجه اینها را نگه داریم، بعضی از این بنگاه‌ها ورشکسته شده‌اند، چرا ما باید با تمسک به هر ابزاری اینها را حفظ کنیم و بنگاهی تا خلق ارزش ‌کند باید بایستد اما اگر خلق ارزش نمی‌کند چه دلیلی دارد با تزریق وجه آن هم از منابع بانکی و در شرایط محدودیت امروز نگه داشته شود؟

* همه چیز در کنترل است

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار و بنگاه‌ها برای سرمایه‌گذاری نیاز به پیش‌بینی دقیق وضعیت آینده دارند، افزود: تیم اقتصادی دولت کاملاً متعهد است و برنامه‌گذاری و هدف‌گذاری تورم و ثبات بخشیده اجزای اقتصاد کاملاً تنظیم‌شده و همه چیز در کنترل است.وی در خصوص انضباط پولی و کنترل تورم در دولت یازدهم عنوان کرد: یکی از اقدامات دولت یازدهم بحث مسکن مهر بوده است. ما با چه روش و راهکاری باید تبعات منفی این تصمیم غلط را کمتر می‌کردیم و مسکن مهر هم سرانجام می‌یافت. این مهم باانضباط پولی در دولت انجام شد.سیف در خصوص ترکیب رشد نقدینگی نیز گفت: در سال ۹۲ معادل ۱/۲۹ درصد رشد نقدینگی داشتیم و ضریب فزاینده نقدینگی هم ۶/۹درصد بوده است که نسبت به سال ۹۱ به یک ترکیب مناسب‌تری رسیده‌ایم.

*رد برداشت از صندوق توسعه

رئیس کل بانک مرکزی درباره برداشت ۱/۴میلیارد دلاری دولت از منابع صندوق توسعه ملی که دولتمردان این موضوع را رد می‌کنند، گفت: اصلاً چنین چیزی واقعیت ندارد. در بهمن‌ماه به دلیل شرایط تحریم پول به حساب بانک مرکزی منتقل نمی‌شد بنابراین ۱/۴میلیارد دلار بانک مرکزی از دولت خریداری کرد و افزایش دارایی‌هایی خارجی بانک مرکزی را شاهد بودیم و این مورد به افزایش نقدینگی در اسفندماه سال ۹۲ منجر شد. بنابراین هرگونه برداشت از صندوق توسعه ملی را تکذیب می‌کنم.وی در بخش دیگری در مورد کنترل رشد نقدینگی گفت: در هشت ‌ماهه امسال رشد حجم نقدینگی ۷/۱۲ درصد بوده که نسبت به ۲/۱۵ درصدی دوره مشابه کاهش یافته است.سیف همچنین گفت: از شهریور ماه امسال یک تغییر جهت در تورم نقطه به نقطه داریم. تورم نقطه به نقطه یک پیشران تورم متوسط است. رشد منفی ۶/۱ درصدی در پایه پولی باعث شده تورم ۴/۴۰ درصدی در مهرماه سال ۹۲ به ۲/۱۷ درصد در آذرماه برسد.

*سهم ۸۸ درصدی بانک‌ها از تامین مالی بنگاه‌ها

سیف همچنین با انتقاد از تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق منابع بانک‌ها عنوان کرد که ۸۸ درصد از تامین مالی بنگاه‌ها و شرکت‌های اقتصادی از سوی بانک‌ها انجام می‌شود و تنها ۱۲ درصد را بازار سرمایه تامین می‌کند.وی در همین مورد اضافه کرد: آقای فطانت مسوولیت سنگینی در بورس دارند امیدواریم ایشان بتواند در سازمان‌دهی بورس و رونق بخشی به بازار سرمایه موفق باشد و از این به بعد شاهد این باشیم که بخش عمده‌ای از تامین مالی شرکت‌ها توسط بازار سرمایه انجام می‌شود.

*سهم ۶۴ درصدی تسهیلات بانکی از تولید ناخالص داخلی

سیف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: حدود ۶۴ درصد از تولید ناخالص داخلی تسهیلاتی است که نظام بانکی می‌دهد و این رقم حتی در سطح کشورهای توسعه‌یافته هم نادر است.وی در پایان با تاکید بر اینکه لازم است از تسهیلات دهی تکلیفی بانک‌ها جلوگیری شود گفت :حمایت از تولید پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد است و دولت تمام تلاش خود را کرده که اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر کند و اگر از شرایط فعلی خارج شویم جبران آن بسیار سخت است.