جامع نیوز:نشست تخصصی مدیران کمیته‌های برگزاری جشنواره چهارم تولیدات مراکز استانی حوزه هنری در اصفهان برگزار شد. به گزارش جامع نیوزاز حوزه هنری، پنجمین نشست تخصصی مسئولان کمیته‌های برگزاری جشنواره چهارم آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری انقلاب اسلامی از روز دوشنبه ۸ دی ماه به مدت ۲ روز به منظور بررسی برنامه‌ها و […]

جامع نیوز:نشست تخصصی مدیران کمیته‌های برگزاری جشنواره چهارم تولیدات مراکز استانی حوزه هنری در اصفهان برگزار شد.

به گزارش جامع نیوزاز حوزه هنری، پنجمین نشست تخصصی مسئولان کمیته‌های برگزاری جشنواره چهارم آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری انقلاب اسلامی از روز دوشنبه ۸ دی ماه به مدت ۲ روز به منظور بررسی برنامه‌ها و اجرای جشنواره در محل خانه هنرمندان حوزه هنری استان اصفهان برگزار شد.
باید نقاط ضعف و قوت خود را بشناسیم
مجید مصلحی، مدیر کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری در این نشست که با حضور مسئولان کمیته‌های چهارمین برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های کلی برگزاری این جشنواره گفت: باید نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم و با تکیه بر نقاط قوت، توانایی‌های خود را در رأس امور قرار دهیم و نقاط ضعفمان را برطرف نماییم.
مصلحی افزود: در جشنواره چهارم تولیدات مراکز استانی محور اصلی ما توجه به خلاقیت و نوآوری است، و در این زمینه تمامی کمیته‌های حاضر در جشنواره باید از خود این سئوال را بپرسند که خلاقیت کجای فعالیت و برنامهٔ من قرار دارد؟ و این سئوال را پاسخ گویند؛ زیرا که نادیده گرفتن خلاقیت در عرصه فرهنگ و هنر سبب نابودی خواهد شد.
وی در ادامه، مخاطب‌شناسی را یکی از مهم‌ترین بخش‌ها خواند و تأکید کرد: مخاطب در این جشنواره به دو بخش مخاطب عام و نخبه تقسیم می‌شود. مخاطب عام هدف ما در این جشنواره نیست اما از طرق مختلف از جمله برگزاری نمایشگاه‌ها با آن‌ها مرتبط هستیم. نخبگان فرهنگی مخاطبان خاص ما هستند که تولیدات این جشنواره باید پاسخ گوی نیاز آنان باشد. باید میان مدیران تشریک مساعی وجود داشته باشد، زیرا مدیران این جشنواره، مدیران مراکز استانی حوزه هنری هستند که باید با یکدیگر هم پوشانی داشته باشند و اصل رقابت میان شرکت کنندگان جشنواره خواهد بود نه میان مدیران جشنواره.
«یک گام به پیش» را عملی کنیم
مدیر کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری خاطرنشان کرد: شعار جشنواره چهارم «یک گام به پیش» است و توجه به این شعار در راستای اهداف جشنواره و ارائه ایده‌های نو و توازن میان ایده و امکان عملیاتی کردن ایده‌های مطرح شده بسیار مهم است، در همین راستا، استفاده از فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات از طریق شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و موبایلی راهگشا خواهد بود.
وی با توجه به اصل تمرکززدایی از پایتخت و توجه به هنرمندان و داوران استانی گفت: با انتخاب داوران از استان های مختلف نه تنها استانداردهای خود را زیر سئوال نمی‌بریم بلکه در یک جغرافیای وسیع به انتخاب آثار متنوع از دیدگاه‌های مختلف می‌پردازیم.
مجید مصلحی نتایج برنامه ریزی در سال های گذشته را اکنون قابل مشاهده خواند و افزود: چنانچه برنامه ریزی را در اولویت دستور کاریمان قرار دهیم و از یک نظام برنامه‌ای مدت دار با چارچوب و سرفصل و هزینه‌های مشخص پیروی نمایم، نتایج حاصل از آن بسیار مفید خواهد بود.
وی با اشاره به کم اثر بودن کارگاه‌ها در جشنواره‌ها همچنین خواستار حذف این کارگاه‌ها و نشست‌ها شد و برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار برجستهٔ به نمایش گذاشته شده توسط داوران را مفید و موثر دانست و گفت: در این جشنواره سی استان با بیش از ۴۶ رشته هنری حضور خواهند یافت که کاهش هزینه‌ها از طریق کاهش تعداد مدعوین و تقلیل روزهای جشنواره از چهار روز به سه روز و همچنین توجه به نفرات اول و تقدیری در هر بخش، در بهبود شرایط اجرایی با حفظ سطح کیفی جشنواره موثر خواهد بود.
لزوم تعامل بیشتر با رسانه ملی
مصلحی در بخش دیگری از سخنان خود تعامل با رسانه ملی در بخش‌های مختلف این جشنواره را به ویژه در مراکز استانی با محوریت موضوعات بومی موجب پشتیبانی هر چه بیشتر از این جشنواره عنوان کرد و تصریح نمود: توجه به لزوم استفاده از هنرهای تصویری به ویژه در زمینه تبلیغات می‌تواند نقش قابل توجهی داشته باشد، استفاده از تیزرهای تلویزیونی به جای تبلیغات محیطی شهری سبب توجه طیف گسترده تری از مخاطبین به این جشنواره خواهد شد. وی از تمامی کمیته‌های این جشنواره خواست تا با شناخت تولیدات و بضاعت تولید استان‌ها و سرمایه گذاری بر روی این تولیدات، امکان ایجاد مشارکت میان مراکز استانی در رشته‌های مختلف را فراهم آورند.
سرمایه گذاری هنرمندان بر روی تولید آثار برای جشنواره ۱۴۰۴ منجر به تولید آثار برجسته در این زمینه خواهد شد
دبیر جشنواره ایران آینده توجه به جشنواره ۱۴۰۴ را الزامی خواند و خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری هنرمندان بر روی تولید آثار برای جشنواره ۱۴۰۴ منجر به تولید آثار برجسته در این زمینه خواهد شد که چه بسا موجب دست یابی به شعار یک گام به پیش شود.
مجید مصلحی، مدیر چهارمین جشنواره تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، در پایان با ابراز خرسندی از برگزاری این جشنواره برای بار دوم در اصفهان گفت: یکی از مزایای برگزاری این جشنواره در اصفهان این است که گالری‌ها، هتل‌ها و سایر مراکز فرهنگی و هنری به صورت متمرکز قابل دسترس هستند.
گفتنی است، در این جلسه آقایان مصطفی کریمی مسئول کمیته اسکان و پذیرایی، محمد کرم اللهی مسئول کمیته تجسمی، امین مرادی مسئول کمیته موسیقی، فریبرز شیرینی مسئول کمیته هماهنگی هیئت داوران، مرتضی دارابی مسئول روابط عمومی امور استان‌ها، محسن ربانی معاون فرهنگی امور استان‌ها، سید محمدحسین سیدزاده مسئول کمیته هنرهای تصویری، عبدالحمید قره داغی مسئول کمیته محصولات فرهنگی، محمد قاسمی مسئول کمیته ادبیات، حسین زنجانی مسئول کمیته فرهنگ و مطالعات پایداری و خانم‌ها سمیه ربیعی مسئول دبیرخانه مرکزی و هما کفایتی مسئول کمیته مالی حضور داشتند.