جامع نیوز: مدیرعامل بانک سپه با اعلام این‌که در عرض سه ماه حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان از منابع این بانک خارج و به سمت موسسات مالی و اعتباری سرازیر شد، عنوان کرد که ۷۰ درصد مطالبات معوق بانک سپه در اختیار ۱۵۰ نفر است. به گزارش جامع نیوزسیدکامل تقوی‌نژاد در نشست خبری که در محل […]

جامع نیوز: مدیرعامل بانک سپه با اعلام این‌که در عرض سه ماه حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان از منابع این بانک خارج و به سمت موسسات مالی و اعتباری سرازیر شد، عنوان کرد که ۷۰ درصد مطالبات معوق بانک سپه در اختیار ۱۵۰ نفر است.

به گزارش جامع نیوزسیدکامل تقوی‌نژاد در نشست خبری که در محل وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شد ، تاکید کرد: در تمام دوره‌ای که بانک مرکزی اجرای سود‌های سپرده تفاهمی را تکلیف کرد و چه زمانی که تکلیفی در این مورد وجود نداشت، هیچ گاه بانک سپه انضباط بازار پولی و مالی را بهم نریخته است.

وی با بیان این‌که در هیچ زمانی برای سپرده‌های بلند‌مدت سود بالای ۲۲ درصد دریافت نکرده‌ایم، گفت: ما معتقدیم که باید برای کاهش بهای تمام شده پول و به تبع آن کمتر شدن نرخ سود تسهیلات پرداختی باید نرخ سود سپرده کمتر شده و همگام با کاهش تورم، کاهش یابد.

مدیر عامل بانک سپه با انتقاد از عملکرد موسسات مالی و اعتباری در بهم ریختن انضباط حاکم بر بازار پول گفت: از شهریور تا آذرماه امسال حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان از منابع بانک سپه به دلیل عملکرد و تخطی برخی موسسات مالی و اعتباری و اجرای سود‌های سپرده تعیین شده، از بانک سپه خارج شد، اما ما باز هم به قانون پایبند بودیم.

تقوی‌نژاد از رشد حجم سپرده‌های این بانک از اردیبهشت‌ماه سال گذشته تا همین مدت در سال جاری خبر داد و گفت: در این دوره حجم سپرده‌های بانک سپه از حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان به ۳۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که بیانگر رشد ۲۰ درصدی این سپرده‌ها است.

وی همچنین به معوقات ۳۲۰۰ میلیاردی بانک سپه اشاره کرد و گفت: از کل این معوقات حدود ۷۰ درصد در دست ۱۵۰ نفر است که عمده آن مربوط به فاصله سال‌های ۸۴ تا ۸۸ می‌شود که در شرایط خاص و ویژه‌ای اتفاق افتاده است.

مدیر عامل بانک سپه درباره‌ی اقدامات این بانک برای دریافت مطالبات معوق نیز یادآور شد: با ۱۵۰ بدهکار اول در حال مذاکره هستیم، هشت هزار پرونده راکد مانده در معوقات را از رکود خارج کرده و ۵۰۰ پرونده‌ای که حکم وصول آنها صادر اما برای تعیین تکلیف مانده بودند نیز به جریان افتاده است.

ایشان در ادامه به کاهش نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات بانک سپه در یکسال گذشته اشاره کرد و افزود: در این مدت نسبت به مطالبات غیرجاری به تسهیلات این بانک از حدود ۱۶ به ۱۷ درصد کاهش یافته است.

تقوی‌نژاد اشاره‌ای هم به میزان تسهیلات پرداختی بانک سپه در بخش اقتصادی داشت و گفت: در مجموع حدود ۸۸۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های صنعت، معدن و تجارت، بازرگانی و کشاورزی پرداخت شده که در کل حدود ۹۶ هزار میلیارد تومان منابع پرداختی بانک سپه را به بخش اقتصادی شامل می‌شود که از نظر تعداد ۳۳ درصد و از لحاظ مبلغ ۴۱ درصد افزایش دارد.

مدیر عامل بانک سپه سرمایه این بانک را حدود ۷۲۵۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت: با همکاری که دولت با ما داشت توانستیم سرمایه بانک را از حدود ۸۵۰ میلیارد تومان به ۷۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم که این رشد ۹ برابری نسبت به قبل با تجدید ارزیابی سرمایه‌ها نیز محقق شده است.

وی با بیان این‌که برنامه‌ شورای پول و اعتبار به منظور تسویه بدهی‌های ارزی نقش مهمی در افزایش سرمایه بانک‌ها خواهد داشت، گفت: براین اساس منابع ناشی از تسویه بدهی‌های ارزی حساب ذخیره ارزی بدهکاران به حساب افزایش سرمایه بانک‌ها منتقل می‌شود که البته در این حالت بدهکارانی که تا شش ماه بتوانند در این مورد اقدام کنند، بدهی ارزی خود را با ۷۰ درصد نرخ روز ارز مبادله‌ای می‌پردازند و ۳۰ درصد تخفیف دریافت خواهند کرد. در عین حال اگر یکساله بدهی خود را تسویه کنند با ۸۵ درصد نرخ روز ارز مبادله‌ای این کار انجام خواهد شد.

تقوی‌نژاد با اشاره به تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج توسط بانک سپه به زوج‌های جوان گفت: در سال جاری بالغ بر ۶۶ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به بیش از ۲۲ هزار زوج جوان پرداخت شد.

وی همچنین تسهیلات پرداختی بانک سپه به بخش مسکن روستایی را حدود ۳۵۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این تسهیلات بابت بهسازی و نوسازی مسکن روستاییان پرداخت شده است.