جامع نیوز: رییس سازمان حسابرسی کشور طی نشستی خبری به مناسبت گرامیداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به تشریح عملکرد و دست آوردهای این سازمان پرداخت. به گزارش جامع نیوز، اکبر سهیلی پور در این نشست مجموع گزارش های ارزیابی شده این سازمان از شرکت های تحت پوشش خود در سال ۱۳۹۲ را […]

جامع نیوز: رییس سازمان حسابرسی کشور طی نشستی خبری به مناسبت گرامیداشت سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به تشریح عملکرد و دست آوردهای این سازمان پرداخت.
به گزارش جامع نیوز، اکبر سهیلی پور در این نشست مجموع گزارش های ارزیابی شده این سازمان از شرکت های تحت پوشش خود در سال ۱۳۹۲ را ۹۲۶ فقره اعلام کرد که از این میان ۸۸۹ گزارش مورد قبول، هشت گزارش مردود و ۲۹ گزارش، فاقد ارزش اظهار نظر تشخیص داده شده اند.
این گزارش حاکی است، رییس سازمان حسابرسی، تعداد کل گزارش های بررسی شده از سوی این سازمان در خصوص “وزارتخانه ها و سازمان های دولتی” طی سال۱۳۹۲ را ۵۰۱ مورد اعلام کرد که از این رقم، تعداد ۱۸۲ گزارش بدون اعمال تعدیل و ۲۹۸ گزارش به طور مشروط مورد قبول قرار گرفته است.
وی تعداد گزارش های مردود از نظر این سازمان و گزارش ها دستگاه های دولتی که سازمان حسابرسی در مورد آنها اظهارنظری انجام نداده است را به ترتیب ۳ و ۱۸ گزارش اعلام کرد.
رییس سازمان حسابرسی همچنین تعداد گزارش های بررسی شده “نهادها و موسسات عمومی” در سال ۱۳۹۲ را ۲۲۰ فقره اعلام کرد که ۱۴۳ مورد بدون تعدیل و ۷۰ مورد به طور مشروط مورد قبول واقع شده، شش گزارش، فاقد اظهار نظر و یک گزارش مردود اعلام شده است.
سهیلی پور مجموع گزارش های دریافتی از بانک ها و بیمه ها در سال ۱۳۹۲ را نیز ۸۸ فقره اعلام کرد که از این میان تعداد ۳۸ گزارش بدون تعدیل و ۴۶ گزارش به طور مشروط مورد قبول واقع شده اند.
وی با بیان اینکه هیچ یک از گزارش های دریافتی بیمه ها مردود و یا با عدم اظهار نظر مواجه نشده اند، تعداد گزارش های مردود و فاقد ارزش اظهار نظر بانک ها را چهار مورد اعلام کرد.
رییس سازمان حسابرسی در ادامه، میزان دارایی های شرکت های مورد رسیدگی این سازمان در سال ۱۳۹۲ را بیش از ۱۳ میلیارد و ۲۵۳ میلیون و میزان هزینه های آنها را بیش از سه میلیارد و ۲۸۵ میلیون ریال اعلام کرد.
سهیلی پور در بخش دیگری از سخنان خود، آمار گزارش های صادره سازمان حسابرسی در سال ۱۳۹۲ را شامل ۲۹ درصد “حسابرسی مستقل و بازرس قانونی”، ۹.۵ درصد “حسابرسی موارد خاص و افزایش سرمایه”، دو دهم درصد “مطالبات از دولت”، ۳۰.۴ درصد “بررسی کنترل های داخلی و نامه مدیریت”، ۷.۹ درصد “حسابرسی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای”، ۹.۹ درصد “بررسی اجمالی صورت های مالی میان دوره ای”، ۶.۴ درصد “حسابرسی مالیاتی”، دو دهم درصد “حسابرسی عملیاتی” و ۶.۵ درصد “رسیدگی به اطلاعات مالی آتی” عنوان کرد.
گفتنی است، سازمان حسابرسی از سازمان های وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی است که وظیفه ارزیابی گزارش های مالی و تهیه گزارش های بین المللی مالی و Ifrs را به عهده دارد.