جامع نیوز: مدیرعامل بانک اقتصادنوین گفت: پیاده‌سازی «بانکداری نوین» در نظام بانکی کشور، تمام الگوهای بانکداری روز دنیا را در تمام بخش‌ها در این صنعت به همراه خواهد داشت. به گزارش جامع نیوز، حسن معتمدی در پنل تخصصی«مدلهای بانکی نوین ایران» که در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد، با اشاره به […]

جامع نیوز: مدیرعامل بانک اقتصادنوین گفت: پیاده‌سازی «بانکداری نوین» در نظام بانکی کشور، تمام الگوهای بانکداری روز دنیا را در تمام بخش‌ها در این صنعت به همراه خواهد داشت.

به گزارش جامع نیوز، حسن معتمدی در پنل تخصصی«مدلهای بانکی نوین ایران» که در حاشیه همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برگزار شد، با اشاره به اینکه پروژه بانکداری جامع کشور (Core Banking) باید تمام نیاز های شبکه بانکی را پوشش دهد، گفت : هرچند برخی بانک‌ها توانایی استفاده از امکانات سیستم بانکداری جامع را ندارند، ولی باید این برنامه به صورت جامع و کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
وی گفت: بعضا مواردی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که باید در طراحی سیستم جامع نظام بانکی به آن توجه شود، به عنوان مثال برخی معتقدند نرم افزار جامع باید توان ارایه گزارش‌های مختلف به بانک مرکزی را داشته باشد در حالی که بخشی نگاه کردن به موضوع منطقی نیست و باید در بحث نرم افزار جامع به صورت کلان توجه شود.
مدیرعامل بانک اقتصادنوین با اشاره به اینکه عدم برخورداری از نظام جامع بانکداری برای شبکه بانکی باعث شده بانک‌ها تک تک نسبت به تهیه برنامه جامع اقدام می کنند، گفت: این موضوع یکپارچگی نظام بانکی را تحت تاثیر قرار داده ضمن اینکه هزینه های گزافی را به شبکه بانکی تحمیل کرده است به طوری که بانک‌ها به دلیل بالا بودن هزینه نتوانسته‌اند به مزیت نظام جامع دست پیدا کنند.
معتمدی در ادامه به اهمیت مشتری در ارایه خدمات بانکی اشاره کرد و افزود: حضور سهامداران و کارکنان به عنوان دو گروه اصلی ذینفعان بانک در کنار مشتری به عنوان ذینفع اصلی معنا پیدا می‌کند، لذا در ارایه خدمات بانکی باید نیاز و خواست مشتری مورد توجه قرار گیرد.
وی گفت: خوشبختانه امروز بانک‌ها به درک خوبی از نیازهای مشتری رسیده اند که با ۱۵ سال قبل قابل مقایسه نیست، در گذشته خدمات بانک ها به صورت یک طرفه بدون توجه به نیاز و خواست مشتری ارایه می‌شد ولی امروز بانک‌ها نسبت به مشتری پاسخگو هستند و می کوشند با درک نیاز مشتری خدمات را بر اساس این نیازها تعریف کنند.
مدیرعامل بانک اقتصادنوین همچنین به بالا بودن نرخ حق‌الوکاله در نظام بانکی کشور اشاره کرد و گفت: نرخ دو و نیم درصدی حق‌الوکاله در مقایسه با نرخ های فعلی منطقی است، ولی بالاخره روزی نرخ سود در نظام بانکی ما با جهان مطابقت خواهد کرد، در چنین فضایی دیگر نرخ حق الوکاله این چنین فاقد توجیه خواهد بود.
به گفته وی بانک‌ها باید بکوشند نرخ حق‌الوکاله که در اصل هزینه عملیات بانکی است را کاهش دهند که توجه به فرآیند ها در کاهش این هزینه موثر خواهد بود.
لازم به ذکر است در پنل تخصصی «مدل‌های بانکی نوین ایران» که همزمان با برگزاری همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت برگزار شد، حمید تهرانفر معاون نظارتی و ناصر حکیمی مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، حسن اصغرزاده زعفرانی صاحب نظر مسایل بانکی و نیما امیر شکاری مدیر گروه بانکدرای الکترونیکی پژوهشکده پولی و بانکی نیز حضور داشتند که هر یک جنبه‌های عملیاتی ارایه خدمات نوین بانکی را تشریح کردند.