جامع نیوز:در پنجمین همایش رؤسای موفق شعب بانک¬ها، هشت نفر از رؤسای شعب برتر بانک کارآفرین و رؤسای برتر شعب سایر بانک¬ها مورد تقدیر قرار گرفتند. به گزارش روابط عمومی بانک کارآفرین، در این همایش که در روز شنبه ۲۵ بهمن ماه جاری به همت “مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران” و با حضور برخی از […]

جامع نیوز:در پنجمین همایش رؤسای موفق شعب بانک¬ها، هشت نفر از رؤسای شعب برتر بانک کارآفرین و رؤسای برتر شعب سایر بانک¬ها مورد تقدیر قرار گرفتند. به گزارش روابط عمومی بانک کارآفرین، در این همایش که در روز شنبه ۲۵ بهمن ماه جاری به همت “مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران” و با حضور برخی از مقامات ارشد بانک مرکزی و تعدادی از مدیران بانک های کشور در محل تالار اجتماعات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، رؤسای شعب برتر بانک¬های کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.
به گزارش جامع نیوزوبر اساس این گزارش، در این همایش هشت نفر از رؤسای برتر شعب بانک کارآفرین مورد تقدیر قرار گرفتند. محمدتقی رضاپور (شعبه شهید بهشتی)، محمد رسا (شعبه مهر ویلا)، رضا مرادی (شعبه مهرآباد جنوبی)، حجت¬الهو سلطانی (شعبه سعادت آباد)، مریم وهاب¬زاده (شعبه مقدس اردبیلی) محمود قره¬گزلی (شعبه نفت)، مجید نیکویی (شعبه کرمان) و ناهید رفعتی (شعبه سعدی جنوبی)، رؤسای شعب برتر و موفق بانک کارآفرین بودند که با در نظر گرفتن معیارهایی همچون مدیریت ریسک، مشتری¬مداری، مدیریت نقدینگی، مدیریت سرمایه انسانی، مدیریت مطالبات معوق، مدیریت منابع و مصارف انتخاب شدند که با اهدای جوایزی از آنان تقدیر به عمل آمد.
شایان ذکر است آقایان محمدتقی رضاپور و محمد رسا به عنوان نفرات اول و دوم و خانم مریم وهاب¬زاده به عنوان نفر سوم انتخاب شدند.

رییس مؤسسه بانکداری ایران: بانک¬های موفق قادر به تطبیق خود با شرایط جدید هستند
بر اساس این گزارش ، دکتر رضوی رییس مؤسسه بانکداری ایران با اشاره به اهداف برگزاری این همایش انتقال تجربیات موفق به دیگر همتایان و نیز آشنایی با تغییر و تحولات و نوآوری خدمات بانک¬ها و چالش¬های پیشرو را از مهم¬ترین اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.
رییس مؤسسه بانکداری ایران خاطرنشان کرد: طی چند دهه اخیر، نظام بانکی در جهان به لحاظ پیشرفت¬های الکترونیکی و مخابراتی تغییرات گسترده¬ای داشته و از این رو فعالیت شعب با چالش¬هایی مواجه شده است. بر این مبنا کشورهای پیشرفته با برنامه¬ریزی هدفمند، مهارت¬های لازم را برای مواجهه با این تغییرات و چالش¬ها مدنظر قرار داده-اند.
وی در ادامه افزود: ایران نیز در کمتر از یک دهه گذشته شاهد این تحولات بوده و استفاده از سیستم¬های پرداخت جامع همچون شتاب، ساتنا ،تابا ، پایا ، شاپرک،سپاس و چکاوک از جمله این تغییرات است. رضوی ضمن اشاره به پیشرفت¬های قابل توجه در بانکداری الکترونیک تصریح کرد: تعداد خودپردازها در اول شهریور سال ۱۳۸۵‌، شش هزار دستگاه بود که این تعداد در پایان آبا‌ن ماه جاری به ۳۷ هزار دستگاه افزایش یافته است؛ ضمن آن که تعداد کارت¬های صادره از ۱۶ میلیون در سال ۱۳۸۵ به ۲۹۰ میلیون کارت در سال جاری افزایش نشان می¬دهد.
رضوی تراکنش¬های بانکی سه دهه گذشته را کمتر از یک میلیون اعلام و تأکید کرد: امروز این تراکنش¬ها به ۳۵.۷ میلیون در روز افزایش یافته است. کل تراکنش¬های سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۰ میلیارد تراکنش بود؛ در حالی که طی ۱۰ ماه منتهی به دی ماه ۱۳۹۳، این رقم بالغ بر ۱۰ میلیارد تراکنش می¬باشد. یعنی ما شاهد رشد ۳۳ درصدی در این موضوع هستیم.
رییس مؤسسه بانکداری ایران با بیان این که اکنون شاهد رشد شتاب¬آلود در بانکداری جهانی هستیم، خاطرنشان کرد: در این راستا بانک¬هایی موفق خواهند بود که قادر به تطبیق خود با شرایط جدید باشند. بانک¬ها و مؤسسات اعتباری کشور نیز برای این که بتوانند هزینه¬ها را کاهش داده و خدمات خود را ۲۴ ساعته عرضه کنند، باید در مسیر بانکداری مجازی حرکت کنند. وی مفهوم شعب در بانکداری نوین را متفاوت با گذشته دانست و تصریح کرد: امروزه بانکی موفق¬تر است که مشتری بدون حضور در شعبه بتواند از خدمات آن بانک استفاده نماید؛ هر چند هنوز در کشور ما، بخشی از خدمات به صورت مراجعه حضوری به شعبه و بخش دیگر به صورت مجازی و در واقع ترکیبی ارائه می¬شود.
هویت در بانکداری نوین معنایی فراتر از کارت شناسایی یافته است و بانک¬ها با استفاده از اطلاعاتی همچون تعداد چک¬های برگشتی، تعداد تراکنش¬های بانکی، خوش¬حسابی و بدحسابی هویت مشتری را استخراج می¬کنند. در آینده¬ای نه چندان دور با کاهش تعداد شعب، بانک¬های مجازی یکه¬تاز عرصه رقابت‌ خواهند بود و نقش مدیریت، بیشتر در مشاوره مالی، بازاریابی فروش محصولات و خدمات بانکی نمود پیدا می¬کند. دکتر رضوی تأکید کرد: مؤسسه بانکداری ایران تلاش خواهد کرد به صورت نظام¬مند تحولات بانکداری ایران و تجربیات موفق را به منظور افزایش مهارت¬های علمی و کاربردی به همکاران شبکه بانکی انتقال دهد.

مشاور رییس¬کل بانک مرکزی: رویه¬های موجود نیازمند اصلاح فوری است
در ادامه این همایش احمد عزیزی، مشاور رییس¬کل بانک مرکزی با بیان این که بانک¬های کشور در خصوص نرخ سود سرمایه¬گذاری و نرخ سود تسهیلات کاملاً برخلاف استانداردهای بانکداری عمل می¬کنند، خاطر نشان کرد: این بدین معناست که سود تسهیلات در کشور باید بالاتر از نرخ سود باشد و بنابراین رویه¬های موجود باید اصلاح شود. مشاور رییس کل بانک مرکزی با بیان این که واسطه¬گری وجوه مردم وظیفه بانک¬هاست، افزود: یکی از مشکلات اساسی شعب در بانک¬های ایرانی، لزوم ارائه تمام خدمات در شعب است. این در حالی است که این رویکرد در دنیا تغییر پیدا کرده و شعب به سمت ارائه خدمات به صورت تخصصی تمایل پیدا کرده¬اند. به عنوان مثال تعدادی از شعب اقدام به جمع¬آوری منابع می¬کنند و برخی از شعب مصرف¬کننده منابع هستند. تعدادی از شعب نیز صرفاً به انجام امور خدماتی می¬پردازند.
وی در خصوص اقتضائات مدیریت بانک¬ها در خارج از کشور گفت: با مشکلاتی که در بخش خارجی اقتصاد – خصوصاً در دهه اخیر- داشتیم ارتباط ما با بیرون از مرزهای کشور بسیار کم شد؛ به نحوی که طی ده سال گذشته اجازه فعالیت و عملیات معناداری در عرصه بانکداری بین¬المللی به بانک¬های ایرانی داده نشده است. محدودیت¬¬های ناشی از تحریم¬ها موجب شده با اقتضائات بانکداری بین¬المللی آشنا نشویم و نتوانیم از تجربیات بانکداری روز دنیا بهره¬مند شویم. انتقال این تجربیات به شعب داخلی کشور در وهله اول مستلزم برقراری ارتباط با شبکه بین¬المللی است.
عزیزی با بیان این که در حال حاضر، تنها بانک سپه در لیست تحریم‌های بین المللی قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به سیستم¬های بانکی یکپارچه در جهان، کشورهایی که تمایلی به اعمال تحریم¬ها علیه ایران ندارند، صدمه می¬بینند. پس ناگزیر به هماهنگی با سیستم بانکی یکپارچه در جهان هستند تا بتوانند از ارز جهان‌شمول دلار امریکا استفاده کنند.
وی با بیان این که اعتبارات اسنادی از مهم¬ترین ابزارهای بانکی در نظام بانکی ایران به شمار می¬رود، تصریح کرد: این عملیات در کشورهای اروپایی غیربانکی تلقی می¬شود. این بدین معناست که شرکت‌ها می¬توانند مستقیماً وارد عمل شوند و نیازی به مجوز ندارند. در زمینه بانکداری بین¬المللی موضوعات دیگری مطرح است که اگر بخواهیم وارد آن شویم و فعالیت کنیم باید نگاه و رویکرد متفاوتی به بانکداری داشته باشیم. مقررات متناظری در عرصه بین¬المللی به‌خصوص در کشورهای پیشرفته وجود دارد. در نتیجه باید حداقل استانداردهای بین¬المللی را دارا بود تا بتوان وارد این حوزه شد.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی از نحوه عملکرد بانک‌ها در عرصه رعایت قوانین و مقررات راضی نیست، تأکید کرد: نوع عملیات بانک‌ها در عرصه بین¬الملل تابعی از عملیات داخلی بانک‌هاست. در واقع شعب مستقر در خارج از کشور فقط در حال سرویس‌دهی به خود بانک مربوطه می¬باشند و همکاری چندانی بین بانک¬ها وجود ندارد و سهمی از بازار محلی شعبه مستقر نیز نداریم.
عزیزی با بیان این که بسیاری از شعب بانک¬ها بی‌دلیل تأسیس شده‌اند و سودی به حال بانک¬ها ندارند، گفت: گستردگی شبکه شعب بانک‌ها یکی از معضلات عمده نظام بانکی است؛ به طوری که بعضی از شعب فقط کارهای خدماتی انجام می¬دهند که دیگر در جهان معمول نیست. وجود تعداد بالای شعب در سطح شهر، تهران را تبدیل به شهر بانک¬ها کرده است که در سطح کلان، ناهنجاری¬های اجتماعی و اقتصادی به شمار می¬رود. وی با استناد به نتایج نظرسنجی انجام گرفته در خصوص تغییر رویکرد مشتریان در خصوص استفاده از شعب تصریح کرد: در سال ۲۰۰۷، حدود ۴۰ درصد از پاسخگویان، استفاده از شعب را ترجیح می¬دادند، در حالی که در سال ۲۰۱۱ این میزان به ۲۰ درصد کاهش یافته است.
وی در خصوص مزایای بانکداری الکترونیک گفت: بی¬نیازی از شعب، انعطاف¬پذیر بودن، سرمایه اندک، ارائه خدمات به صورت شبانه¬روزی، کم¬هزینه بودن، انجام معاملات بسیار کوچک، بی¬نیازی از افتتاح حساب در بانک مربوطه، صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، نداشتن هزینه حمل و نقل و استفاده آسان افراد کم¬درآمد و کم سواد از عمده‌ترین مزایای بانکداری الکترونیک است.

بهمن مسگرها: کوچک¬ترین اشتباه در نظام بانکی خسارات جبران¬ناپذیری به دنبال دارد
بهمن عسگرها معاون اداری و مالی بانک مرکزی، سخنران بعدی همایش رؤسای موفق شعب بانک¬های کشور بود. به گزارش روابط عمومی بانک کارآفرین، عضو هیأت عامل بانک مرکزی با تأکید بر اهمیت نقش شعبه‌ بانک‌ها در اعطای تسهیلات گفت: رؤسای شعب باید زمان اعطای تسهیلات دقت بیشتری داشته باشند و مطالبات از همان جایگاه شعبه پیگیری شود.
معاون اداری و مالی بانک مرکزی، لازمه کار یک مدیر موفق را در اختیار داشتن ابزارهایی در این مسیر دانست و اظهار داشت: مدیران باید در جذب منابع دقت داشته باشند. یعنی همزمان که به جذب حداکثری منابع فکر می‌کنند، این موضوع را نیز مورد توجه قرار دهند که این منابع در چه زمینه‌ای باید سرمایه‌گذاری شود. باید مدیریت ریسک کرد. در حال حاضر مصارف برخی بانک‌ها از منابع¬شان بیشتر شده است.
مسگر‌ها با اشاره به نقش و اهمیت انضباط در بانک‌ها عنوان داشت: نظام بانکی در شرایطی قرار دارد که انجام کوچک¬ترین اشتباه مورد توجه افکار عمومی قرار می¬گیرد و موجب خدشه دار شدن اعتماد مردم به سیستم بانکی می-شود. مدیران باید انضباط را در سراسر محیط خود از کارمندان گرفته تا تجهیز منابع و مصارف رعایت کنند. دقت و انضباط در کلیه امور، اصل اساسی در انجام امور بانکی است تا سیستم بانکی کشور بتواند جایگاه خود را در جامعه به عنوان یک نظام قابل اعتماد حفظ کند.
وی با برشمردن نقش مطالبات در کاهش سودآوری و گردش پول در بانک‌ها تصریح کرد: در گذشته مدیران شعب تا وصول کامل مطالبات امکان جابه¬جایی نداشتند اما در حال حاضر مطالبات از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. رییس موفق باید با تجربه گرفتن از اشتباهات قبلی، کار را به شکل صحیح انجام دهد و به رویه‌های غلط گذشته ادامه ندهد. از این رو توجه به مدیریت ریسک در شعب بانک به طور جدی باید مدنظر قرار گیرد.
عضو هیأت عامل بانک مرکزی با اشاره وضعیت بانکداری در گذشته عنوان کرد:‌ در سال‌های نه چندان دور تمامی کار‌ها به صورت دستی انجام می‌شد. مردم به سمت بانک‌ها هجوم می‌آوردند و همه روزه ما شاهد صف‌های طویل برای دریافت خدمات بانکی بودیم. همه بانک‌ها دولتی و دستورالعمل‌ها یکسان بود. در این شرایط کنترل هم راحت‌تر انجام می‌شد و منابع و مصارف با یکدیگر همخوانی داشت اما با توجه به نیاز‌های جدید بانک‌های خصوصی پدید آمدند. این بانک‌ها از روش‌های جدید الکترونیکی استفاده می‌کردند که باعث کم شدن نیاز به مراجعه حضوری افراد می‌شد.
مسگر‌ها با اشاره به رشد فزاینده فن¬آوری¬ها و تأثیر آن در بانکداری نوین خاطر نشان کرد: با تأسیس بانک‌های خصوصی و در پی آن شکل¬گیری برخی مؤسسات مالی، مسابقه‌ای برای جذب منابع بیشتر بین بانک‌ها شکل گرفت که منجر به افزایش مطالبات نیز شد. برخی بانک‌ها نتوانستند بین منابع و مصارف خود تعادل ایجاد کنند و علی‌رغم کاهش مراجعه مشتریان، حاضر به کاهش شعب خود نشدند و همین مسأله باعث شد در ترازنامه برخی بانک‌ها حتی زیان‌ده باشند؛ علی¬رغم این که بانک یک مؤسسه انتفاعی محسوب می¬شود. معاون اداری و مالی بانک مرکزی با توصیه به مدیران شعب بانک¬ها برای حرکت به سمت نوآوری به سمت چشم‌اندازی روشن از بانکداری در کشور تأکید کرد: بانک مرکزی قوانین و مقررات را بر اساس مصالح کلی تدوین و ابلاغ می‌کند. از این رو رؤسای شعب نیز موظف هستند به طور کامل به انجام این مقررات پایبند باشند.

در جدول زیر تحلیلی از جایگاه بانک¬ها از نظر شعب برتر ذکر شده است.

*جدول مقایسه بانک¬ها از نظر شعب برتر
ردیف نام بانک تعداد شعبه برتر تعداد کل شعب تعداد شعب برتر به کل شعب(درصد) رتبه براساس تعداد شعب برتر رتبه براساس نسبت شعب برتر به کل شعب
۱ بانک ملی ۲۵ ۳۲۲۷ ۰.۷۷% ۱ ۲۲
۲ بانک ملت ۲۵ ۱۶۹۹ ۱.۴۷% ۱ ۱۴
۳ بانک تجارت ۲۰ ۱۸۲۸ ۱.۰۹% ۳ ۱۹
۴ صادرات ۲۵ ۲۷۱۲ ۰.۹۲% ۱ ۲۰
۵ سپه ۲۱ ۱۶۹۹ ۱.۲۴% ۲ ۱۶
۶ پست بانک ۱۰ ۴۰۶ ۲.۴۶% ۵ ۱۰
۷ کشاورزی ۱۵ ۱۹۱۲ ۰.۷۸% ۴ ۲۱
۸ مسکن ۱۵ ۱۲۴۱ ۱.۲۱% ۴ ۱۸
۹ توسعه صادرات ۵ ۴۰ ۱۲.۵۰% ۸ ۱
۱۰ اقتصاد نوین ۱۰ ۲۵۱ ۳.۹۸% ۵ ۶
۱۱ سامان ۱۰ ۱۴۸ ۶.۷۶% ۵ ۳
۱۲ کارآفرین ۸ ۹۸ ۸.۱۶% ۶ ۲
۱۳ پارسیان ۱۰ ۲۹۴ ۳.۴۰% ۵ ۷
۱۴ پاسارگارد ۱۰ ۳۲۶ ۳.۰۷% ۵ ۸
۱۵ سرمایه ۷ ۱۴۳ ۴.۹۰% ۷ ۴
۱۶ سینا ۵ ۲۷۷ ۱.۸۱% ۸ ۱۲
۱۷ شهر ۷ ۲۶۱ ۲.۶۸% ۷ ۹
۱۸ توسعه تعاون ۸ ۳۹۰ ۲.۰۵% ۶ ۱۱
۱۹ انصار ۱۰ ۶۲۰ ۱.۶۱% ۵ ۱۳
۲۰ حکمت ایرانیان ۵ ۱۲۵ ۴.۰۰% ۸ ۵
۲۱ قوامین ۱۰ ۷۷۴ ۱.۲۹% ۵ ۱۵
۲۲ رفاه کارگران ۵ ۱۰۷۲ ۰.۴۷% ۸ ۲۳
۲۳ قرض الحسنه رسالت ۳ ۲۴۴ ۱.۲۳% ۹ ۱۷
۲۴ موسسه اعتباری توسعه ۳ – – ۹ –
۲۵ موسسه مالی اعتباری عسگریه ۳ – – ۹ –
جمع ۲۷۵ ۱۹۷۸۷ – – –
نسبت شعب برتر به کل شعب ۱.۳۹% این عدد، درصد شعب برتر در بین کل شعب بانک ها نشان می دهد –
متوسط کل شعب به شعب برتر ۷۲ این عدد، نشان می دهد که از هر ۷۲ شعبه بانک های کشور ، یک شعبه در لیست شعب برتر قرار گرفته است –