جامع نیوز: نشست رسانه ای معاونان وزیر راه و شهرسازی در ۴ حوزه جاده ای، ریلی، بنادر و کشتیرانی و هوایی در حالی برگزار شد که وزیر تنها برای تبریک عید آمد. بر اساس آماری که معاونان ارایه کردند در همه زمینه ها با افزایش کیفیت و ظرفیت مواجهیم و این در حالی است که […]

جامع نیوز: نشست رسانه ای معاونان وزیر راه و شهرسازی در ۴ حوزه جاده ای، ریلی، بنادر و کشتیرانی و هوایی در حالی برگزار شد که وزیر تنها برای تبریک عید آمد. بر اساس آماری که معاونان ارایه کردند در همه زمینه ها با افزایش کیفیت و ظرفیت مواجهیم و این در حالی است که افزایش قیمت نیز مساله ای بود که هیچکدام از معاونان به آن اشاره نکردند.

به گزارش جامع نیوز نشست رسانه ای سفرهای نوروزی با حضور ۴ معاون وزیر در حوزه حمل و نقل هوایی، جاده ای، ریلی و بنادر و کشتیرانی در وزارت راه در حالی برگزار شد که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دقایقی در اواسط برنامه به نشست آمد و سال نو را به اصحاب رسانه پیشاپیش تبریک گفت. اگرچه این اقدام وزیر نشانه اهمیت به رسانه هاست اما انتظار می رفت این دیدار کمی طولانی تر باشد. سیدقاسم بی نیاز رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزرات راه به رسم همیشه مدیریت این نشست را برعهده داشت.

۲ برابر افزایش ظرفیت در خطوط ریلی
در این نشست رسانه ای محسن پورسید آقایی مدیرعامل شرکت راه آهن با اشاره به افزایش دو برابری ظرفیت مسیر تهران مشهد گفت: «از سال آینده هر ۱۰ دقیقه یک قطار در مسیر تهران – مشهد تردد می‌کند.

مدیرعامل شرکت راه آهن همچنین افزود: «امسال بیش از یک میلیون ظرفیت بلیت ایجاد شده که این مساله نسبت به سال قبل ۵ درصد افزایش داشته و تاکنون ۵۰ درصد از بلیت ها به فروش رفته اند.»

به گفته این مدیر و معاون وزیر سیستم ایمنی راه ها و تقویت آنها مساله ای است که این روزها به آن توجه ویژه ای می شود و در بخش آموزش و نظارت به پرسنل و بهره برداری از سیستم کنترل اتوماتیک اقداماتی درخور انجام شده است.

پورسیدآقایی ادامه داد: «در سال ۹۳، ۲۳ درصد کاهش سوانح ریلی داشتیم و عوامل انسانی در سوانح ۴۰ درصد کاهش یافت. همچنین با بهره برداری از سیستم کنترل اتوماتیک قطار که از چهارشنبه آخر سال راه اندازی می شود ظرفیت های ریلی افزایش می یابند.»

وی در ادامه گفت: «این سیستم اجازه نمی‌دهد که هیچ لوکوموتیورانی از سرعت مجاز تجاوز کند. همچنین از طریق این سیستم در هر ۵ کیلومتر قطارها پشت سر هم حرکت می‌کنند و به این ترتیب ظرفیت خطوط ریلی دو برابر افزایش خواهد داشت.»

سفرهای ساحلی و افزایش ایمنی
محمد سعید نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و همچنین مدیرعامل شرکت بنادر و کشتیرانی نیز که در نشست خبری اسفندماه ۹۳ برای سفرهای نوروزی سال جدید شرکت داشت با بیان عملکرد این حوزه به تشریح جزییات این سازمان پرداخت. وی در بخشی از صبحت های خود با اشاره به افزایش ایمنی در سفرهای ساحلی و دریایی گفت: «در نوروز ۹۳ به رغم افزایش سفرها از امنیت خوبی برخوردار بودیم که این مساله برای نوروز ۹۴ نیز خوشبختانه با افزایش بیشتری روبه روست.»

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بخش سفرهای دریایی این شرکت با ۳ حوزه آبراه ها، شناورهای مسافربری و شناورهای حمل خوردرو روبه روست گفت: « در مسیری آبراهی شناورهای مسافربری دریایی استاندارد شده اند و مکلف اند به طول کامل در کنترل سازمان باشند.»

وی در ادامه افزود: «امکانات زیادی به این حوزه افزوده شده و تجهیزات الکترونیکی ای که وجود دارند با تعیین موقعیت شناورها مصونیت آبراه ها را بررسی می کنند. همچنین محل هایی که صانحه خیز هستند مشخص شده اند.»

به گفته این مقام مسوول؛ مردم در صورتیکه با مساله ای روبه رو باشند می توانند از هر کجای کشور با شماره تلفن ۱۵۵۰ موارد، پیشنهادات و مسایل خود را با مسوولان در میان بگذارند.

وی همچنین ضمن اشاره به نو و تازه بودن شناورها به ارایه آمار در این زمینه پرداخت. سعیدنژاد گفت: «ما در حال حاضر ۷۵ شناور مسافربری داریم که همه آنها توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده‌اند. سال گذشته ۶۵ دستگاه داشتیم و در مورد شناورها ما افزایش ۱۶ درصدی داشته‌ایم.»

وی همچنین با اشاره به شناورهای حمل خودرو که با استقبال خوبی از سوی مردم به خصوص در مناطق آزاد روبه رو شده، گفت: «در سال جاری ۳۱ دستگاه مورد استفاده قرار گرفتند که نسبت به سال گذشته در مورد شناورهای حمل خودرو افزایش ۳۵ درصدی داشته ایم.» به گفته وی؛ ظرفیت هرکدام از شناورها هزار و ۷ صد و ۵۰ خوردروست.

بر طبق آماری که وی ارایه کرد: «سال گذشته بیش از ۷ میلیون نفر مسافر جابه جا شده اند و پیش بینی ما برای نوروز ۹۴، بیش از ۸ میلیون مسافر است.»

وی همچنین تجهیزات و پایانه ‌های مسافربری دریایی را متناسب با سفرها عنوان کرد و از بهبود کیفیت آنها سخن گفت.

بلیت اضافه هواپیما نمی فروشیم
علیرضا جهانگیریان رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با اشاره به افزایش نظارت در فروش اضافه بر ظرفیت بلیت هواپیما تاکید کرد که ۳۰ تا ۳۵ درصد تاخیرها ناشی از مسایل فنی است و در مقایسه با کشوری مانند آمریکا که آنها نیز تاخیری در حدود ۲۱ درصد دارند ایران جایگاه چندان نامناسبی ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل هوایی با ارایه عملکرد ۱۱ ماهه سازمان هواپیمایی کشوری گفت: « در ۱۱ ماهه سال ۹۳ ما در حمل و نقل مسافر داخلی ۱۷ میلیون مسافر و ۱۰ میلیون مسافر بین المللی را جابه جا کرده ایم که این مساله با احتساب مسافران حج و عتبات است.»

وی با اشاره به راه اندازی ایرلاین آلمانی در ایران، راه اندازی دوباره ایرلاین اتریش و پرتقال از افزایش تعداد ایرلاین ها در این حوزه خبر داد. جهانگیریان در مورد برنامه ریزی های این سازمان در مورد سفرهای نوروری گفت: «افزایش ۴ درصدی را در این حوزه داشته ایم.»

وی همچنین تصریح کرد: «در پروازهای بین المللی امسال ۲۲ درصد افزایش مجوز داشتیم که در مجموع پروازهای نوروز شامل پروازهای برنامه ای و فوق العاده حدود ۶ تا ۷درصد نسبت به سال قبل بوده است.»

جهانگیریان با اشاره به اینکه سال گذشته نزدیک به ۳ میلیون مسافر جابه جا شده اند گفت: «امسال با ۷ تا ۱۰درصد افزایش به بالای ۳ میلیون مسافر می رسیم.»

رییس سازمان هواپیمایی کشوری پروازهای چارتری و مشکلات آنها را اجنتاب ناپذیر خواند و اعلام کرد: «آیین نامه جدیدی به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شده است و پیش بینی می شود شرکت های هواپیمایی ۱۰ تا ۱۵ درصد پروازها را چارتر کنند.»

به گفته جهانگیریان ، ایران ایر و ماهان کمتر از ۱۰ درصد پرواز چارتری داشته اند و برخی ایرلاین ها نیز تعداد زیادی از پروازهایشان را چارتر می کنند. مهلت این سازمان برای شرکت ها پایان نوروز ۹۴ است. وی در خصوص تاخیرات پروازی ضمن اشاره به این مساله در همه دنیا گفته است: «تاخیر در هیچ کجای دنیا صفر نیست حتی در کشورهایی مانند آمریکا ۲۱ درصد تاخیر در پرواز طبیعی است و این با امکاناتی که ایران و آمریکا در اختیار دارند برای ایران طبیعی است.»

وی در پایان گفت که ۶۰ درصد تاخیرها ناشی از مسایل فنی، ۲۰ درصد آب و هوایی و ۲۰ درصد به عوامل دیگر بستگی دارد.