جامع نیوز:صادق دهقان با انتقاد از شرایط مهاجران افغان گفت: ما مهاجران هم به اندازه همسایه ایرانی مان در آداب و رسوم و دردها و شادیها شریک بوده ایم. به گزارش جامع نیوزاز حوزه هنری، پنجمین روایت همدلی با همکاری خانه ادبیات افغانستان و مرکز آفرینش های ادبی، دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳ در تالار مهر […]

جامع نیوز:صادق دهقان با انتقاد از شرایط مهاجران افغان گفت: ما مهاجران هم به اندازه همسایه ایرانی مان در آداب و رسوم و دردها و شادیها شریک بوده ایم.

به گزارش جامع نیوزاز حوزه هنری، پنجمین روایت همدلی با همکاری خانه ادبیات افغانستان و مرکز آفرینش های ادبی، دوشنبه ۱۸ اسفند ۹۳ در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد. این مراسم که استادان دانشگاه، دانشجویان، هنرمندان و نویسندگان افغانستان در آن حضور داشتند، بخشهای زیادی داشت ازجمله سخنرانی دکتر محمدسرور مولایی، سخنرانی جواد محقق، نکوداشت دو دهه تلاش هنری و ادبی عارف جعفری، شعرخوانی شاعران افغانستان و ایران، رونمایی آلبوم قند پارسی و اجرای موسیقی هنرمندان کشورهای ایران و افغانستان.

در ابتدای این مراسم، صادق دهقان، مدیر خانه ادبیات افغانستان با انتقاد نسبت به برخی شرایط مهاجران افغان از جمله وضعیت تحصیل و اشتغال آنها گفت: ممکن است عده ای بگویند در شرایطی که این وضعیت نامساعد برای افغانها وجود دارد، برگزاری شعرخوانی کاری لوکس است که نمیتواند مشکلی از مشکلات این مهاجران کم کند، در حالی که دغدغه ما فرهنگ سازی است و «روایت همدلی» و مراسمی از این قبیل برگزار میشود تا تلنگری باشد به نهادهای میزبان تا برای پیگیری مشکلات مهاجران تلاش کنند.

وی ادامه داد: تا وقتی چنین همایشهایی نباشد، صدای ما به گوش دیگران نمی رسد. ما به اندازه خودمان تلاش می کنیم این صدا را منعکس کنیم. خانه ادبیات افغانستان سعی کرده این شمع را روشن نگه دارد و در گزندبادها آن را حفظ کند و باز هم در این راه خواهد کوشید.

دهقان بیان داشت: ما مهاجران هم به اندازه همسایه ایرانی مان در آداب و رسوم و دردها و شادیها شریک بوده ایم، در جنگ هشت ساله ایران و عراق ما هم زیر بمبارانها بودیم، گرانی و شرایط سخت اقتصادی را با هم تجربه کردیم، ما هم شهید داده ایم و با هم درد مشترک داریم.

مدیر خانه ادبیات افغانستان سپس به سوء تفاهم های اجتماعی که وجود دارد اشاره و اظهار کرد: این سوءتفاهم های اجتماعی از کتابهای درسی نشات می گیرد و از کتابهای دبستان در ذهن کودکان نهادینه می کنیم که افغانها قوم اشغالگری بودند که به ایران حمله کردند. این در حالی است که واقعیت اینطور نیست، قوم افغان برای دادخواهی در برابر ظلمهای حاکمشان به سوی شاه صفوی آمده بودند، اما آنها را پشت دروازه ها نگه داشتند و به آنها اجازه ورود ندادند تا این که شورش رخ داد. جا دارد در رسانه ها چهره ما از یک مجرم بالفطره تغییر پیدا کند و فعالان فرهنگ و علم افغانستان معرفی شوند.