جامع نیوز:در مراسم تقدیر از عوامل فیلم «مزارشریف» که صبح امروز سه شنبه ۵ اسفندماه در حوزه هنری برگزار شد، رئیس حوزه هنری گفت: نباید فراموش کنیم فیلم «مزارشریف» با پشتیبانی خون شهدا ساخته شده است. به گزارش جامع نیوزازحوزه هنری، امروز سه شنبه ۵ اسفندماه ۱۳۹۳ با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، […]

جامع نیوز:در مراسم تقدیر از عوامل فیلم «مزارشریف» که صبح امروز سه شنبه ۵ اسفندماه در حوزه هنری برگزار شد، رئیس حوزه هنری گفت: نباید فراموش کنیم فیلم «مزارشریف» با پشتیبانی خون شهدا ساخته شده است.

به گزارش جامع نیوزازحوزه هنری، امروز سه شنبه ۵ اسفندماه ۱۳۹۳ با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا معینی بخش معاون اداری – مالی، محمد حمزه زاده معاونت هنری حوزه هنری، هادی مولوی دوست مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل، سهیل جهان بیگلری مدیر سازمان توسعه سینمایی سوره و عبدالحسن برزیده کارگردان، منوچهر شاهسواری تهیه کننده، حسن زاهدی صدابردار، علیرضا زرین دست مدیر فیلم برداری، امیررضا معتمدی، حسین یاری و مهتاب کرامتی بازیگر طی نشستی از عوامل فیلم «مزارشریف»، تقدیر به عمل آمد.

مومنی شریف: فیلم «مزارشریف» با پشتیبانی خون شهدا ساخته شده است
در این نشست، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری گفت: بسیار خرسندم که چنین نشستی هم زمان با یک روز بزرگ چون ولادت حضرت زینب (س) برگزار شده است، زیرا ایشان نماد مقاومت و رساندن پیام عاشورا با همان بلاغت و فصاحت زبانی خاص خویش به کوفیان، شامیان، رسوایی خاندان بنی امیه و ادامه رسالت کربلا هستند و شخصیتی مهم در تاریخ بشر محسوب می شوند. هنرمندان متعهد نیز از ایشان الگو می گیرند و قدم به میدانی می گذارند که هرگز آثار تولید شده هنری شان از اذهان پاک نخواهد شد و همواره شعار ظلم ستیزی و حمایت از مظلوم را از مهم ترین وظایف خویش به حساب خواهند آورد.
وی ادامه داد: بسیار خوشحالم آن هایی که «مزارشریف» را دیده اند، این فیلم را به عنوان اثری با ارزش های فنی و محتوایی غنی دوست داشته اند و از آن لذت برده اند. امید دارم سینمای ما قدر فیلم هایی چون «مزارشریف» را بداند، زیرا این فیلم پیام مظلومیت مردم افغانستان، ایران، دیپلمات های شهید و از همه مهم تر اسلام عزیز است و از ارزش های اسلام ناب که با تفکرات خشک و بی منطق گروه های تکفیری ساخته شده دفاع می کند و حساب پیامبر مهربان و مردم دین دار ما را از این گروه های افراطی جدا کرده و پیام مهر و دوستی آن ها رابه گوش جهانیان می رساند.
رئیس حوزه هنری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساخت فیلم «مزارشریف» و دفاع از منافع ملی، تصریح کرد: این فیلم از ملت، اقتدار و منافع ملی دفاع کرده است و آن را به صورت هوشمند و با پیام های غیر مستقیم به همگان نشان می دهد. عوامل این فیلم با انگیزه بالا و دفاع از ساخت آن وارد حیطه آن شده اند که جای بسی تقدیر دارد. از تمامی این دوستان متشکرم و نباید فراموش کنیم فیلم «مزارشریف» با پشتیبانی خون شهدا ساخته شده است.
وی در پایان گفت: خدا را شاکرم که با وجود تمام مضیقه های مالی، تمامی مدیران حوزه هنری تلاش کردند تا این فیلم ارزشمند به نحو احسن ساخته شود، و شاید یکی از دلایل ساخته نشدن فیلم های پرمحتوا و خوب همین مضیقه های مالی موجود باشد. نکته بسیار ارزشمند رضایت عوام و خواص، شوق و شعف خانواده های بازماندگان دیپلمات های شهید درخصوص ساخت این فیلم است که خود اجر بزرگی محسوب خواهد شد.
جهان بیگلری: «مزارشریف» فیلمی است که در آینده عظمت حقیقی آن آشکار خواهد شد
در ادامه این نشست سهیل جهان بیگلری، مدیر سازمان توسعه سینمایی سوره درخصوص ساخت فیلم «مزارشریف» گفت: از تمامی عوامل فیلم که امروز در این نشست حضور دارند، کمال تشکر را دارم. انتخاب سوژه این اثر و عوامل ساخت آن نتیجه مدیریت هوشمند مسئولان حوزه هنری است که نتیجه آن، در فیلم «مزارشریف» به خوبی قابل مشاهده است و باید بدانیم این انتخاب ها به صورت اتفاقی نبوده است و بر روی آن ها تفکر شده است.
وی ادامه داد: به لحاظ مضمونی و فنی، «مزار شریف» فیلمی است که به ندرت در تاریخ سینمای ایران اتفاق افتاده است و عوامل این فیلم مسیر سختی را برای رسیدن به اهداف خود در پیش داشتند. حوزه هنری همواره نشان داده است از مرحله نخست تا پایان ساخت یک اثر در کنار انتخاب های خود حضور دارد و از آن ها حمایتی تام و تمام انجام می دهد. امید دارم باز هم از این گونه اتفاقات شکل بگیرد و این فیلم یک حضور بین المللی قوی و اکران داخلی خوب را با خود همراه داشته باشد.
مدیر سازمان توسعه سینمایی سوره در پایان گفت: فیلم «مزارشریف» آنقدر خوب ساخته شده است که جشنواره فیلم فجر نتوانست از نمایش آن به عنوان فیلم اختتامیه این دوره از جشنواره خود چشم پوشی کند. از حوزه هنری بسیار متشکرم که باعث ساخت فیلمی شده است که جایگاه واقعی، عظمت حقیقی و سختی های ساخت آن، در سال های آینده آشکار خواهد شد.

علیرضا زرین‌دست فیلمبردار این پروژه در سخنانی کوتاه گفت: این پروژه پروژه‌ای دشوار بود. همه گروه همچون اعضای زنجیر به هم وصل بودند و با همدلی و احساس مسئولیت همکاری کردند و نتیجه کارشان در اثر مشهود و قابل روئیت است.

حسن زاهدی ضمن تشکر از عبدالحسن برزیده و تیم تولید این پروژه گفت: زمانی که فیلم را دیدم آن را دوست داشتم و خوشبختانه نتیجه همدلی و علاقه‌ای که به پروژه داشتیم در فیلم دیده می‌شود. خوشحالم که در «مزار شریف» به شهدایی ادای دین شد که سال‌ها درباره سرنوشت آنها و غم خانواده‌هایشان سکوت شده. در مراسم اختتامیه و با دیدن خانواده‌های این شهیدان حس رضایت و افتخار داشتم که با این فیلم، دل این خانواده‌ها را شاد کرده‌ایم.

مشکین مهرگان گفت: من به همکاری در «مزار شریف» افتخار می‌کنم. مهمترین دلیلش این است که فیلم درباره موضوعی مهم صحبت می‌کند که جهان امروز به آن مبتلا است. «مزار شریف» باعث شد سینمای ایران از نظر دستاوردهای فنی و هنری یک قدم جلوتر برود. گروه سازنده این فیلم، بزرگان سینما هستند و من عضوی کوچک از این گروه صمیمی و همدل هستم.

وی ادامه داد: باعث افتخار است که حوزه هنری فیلمی تولید کرده که چراغ سینمای استاندارد را در سینمای ایران روشن نگه داشته است. امیدوارم باز هم چنین تولیداتی در این نهاد ساخته شود.

امیررضا معتمدی گفت: این گروه با همدلی، احساس تعهد و وظیفه در این پروژه حضور داشتند و هر کس به سهم خود در موفقیت «مزار شریف» و انجام وظیفه‌اش نسبت به کار تلاش کرد. موضوع فیلم مظلومیت است، مفهومی عظیم و انسانی که قابل تقدیر است. این موضوع همه ما را بر آن می‌داشت تا برای خلق اثری شایسته تلاش کنیم. حضور در جلسه امروز نشان می‌دهد که نتیجه تلاش ما برای حوزه هنری محترم بوده و دیده شده. این برایم باارزش است.

وی ادامه داد: برای انجام یک کار بزرگ، شما باید سختی بکشید، به حوزه‌های تازه وارد شوید و تجربه کنید. در «مزار شریف» این اتفاق افتاد و بابت نتیجه آن خوشحالم.

مهتاب کرامتی بازیگر این فیلم گفت: من آخر این پروژه به دوستانم در «مزار شریف» ملحق شدم اما شاهد تلاش آنها بودم. فیلم مسیری طولانی و پویا در پیش دارد. امیدوارم فیلم دیده، درک و پیام آن فهمیده شود.

برزیده: تقدیر خانواده بازماندگان حادثه مزارشریف از ۱۰۰ سیمرغ بلورین برایم ارزنده تر است
در ادامه این نشست، عبدالحسن برزیده کارگردان فیلم «مزارشریف» درخصوص تولید این اثر سینمایی گفت: در طول ساخت این فیلم با دوستانی آشنا شدم و دوستی هایی شکل گرفته است که نظیر آن را تنها می توان در دوستی های دوران جنگ پیدا کنیم.
وی ادامه داد: لحظه لحظه فیلم سازی برای من عبادت است و زمانی که در حال ساخت یک اثر سینمایی هستم، گویی در یک معبد و در حال مناجات هستم. نقاطی در کار وجود دارد که تنها باید توکل کرد و این یک شعار نیست. به طور واقعی هیچ هنری شکل نمی گیرد مگر خدواند متعال یاری گر آن باشد. خدواند را شاکرم که به من توفیق همکاری با تک تک دوستانی را نصیب کرد که هر یک خلوص و معرفتی خاص خویش دارند و مرا در این مسیر سخت بسیار کمک کردند.
برزیده به تشکر ویژه از فیلم «مزارشریف» آن هم توسط انسان هایی که مهجور واقع شده اند اشاره و تصریح کرد: در این مدت زمانی که از شهادت این دیپلمات ها می گذرد، خانواده های آن ها که نسبت اعتقادی، فکری و هم وطنی با من دارند مورد بی مهری قرار گرفته اند و در اصل همواره مجهور بوده اند، تشکر آن ها از من و عوامل فیلم درخصوص ساخت آن، از ۱۰۰ سیمرغ بلورین برایم ارزشمندتر و ارزنده تر است.
وی ادامه داد: ارزش و قدردانی خانواده بازماندگان حادثه مزارشریف و نسل جوانی که تشنه حقیقت هستند از این فیلم، خود بسیار قابل تأمل است و در پایان از زحمات و حمایت های بی دریغ مادی و معنوی حوزه هنری از ساخت فیلم «مزارشریف» کمال تشکر و قدردانی خود را ابراز می کنم.

همچنین امروز محسن مومنی شریف از رضا سعیدی‌پور، امیرهوشنگ پاسبانیان و حسین کشاری مدیران سینماهای آزادی، استقلال و سپیده از سینماهای حوزه هنری که در جشنواره فیلم فجر عملکرد قابل قبول داشتند تقدیر کرد.