جامع نیوز: معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: با اختصاص گاز تولیدی فازهای جدید پارس جنوبی به جای سوخت مایع از مصرف ١٢٠ میلیون لیتر در روز مازوت جلوگیری شده و این مهم فرصت خوبی برای صادرات این محصول فراهم کرده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران […]

جامع نیوز: معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش گفت: با اختصاص گاز تولیدی فازهای جدید پارس جنوبی به جای سوخت مایع از مصرف ١٢٠ میلیون لیتر در روز مازوت جلوگیری شده و این مهم فرصت خوبی برای صادرات این محصول فراهم کرده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست خبری در حاشیه چهارمین روز بیستمین نمایشگاه نفت افزود: با توجه به این مقدار فرآورده نفتی (مازوت) هم اکنون در حال بازاریابی برای صادرات آن به بازارهای جهانی هستیم.
عباس کاظمی درباره دیگر فعالیتهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اظهار داشت: پیش بینی برای افزایش چهار هزار کیلومتری خطوط لوله انتقال فرآورده از دیگر برنامه های مهم به شمار می رود که این شرکت در دستور کار خود قرار داده است.
به گفته وی، هم اکنون از طریق ١۴ هزار کیلومتر خط لوله، انتقال نفت خام و دیگر فرآورده های نفتی را به مبادی مصرف انجام می شود و با احداث چهار هزار کیلومتر خط لوله جدید مجموع خطوط لوله حامل انتقال فرآورده های نفتی نفت خام به بیش از ١٨ هزار کیلومتر افزایش می یابد.
جذب ٧٠٠ میلیون دلار برای طرح تثبیت پالایشگاه آبادان
کاظمی همچنین به فاز سوم پالایشگاه آبادان اشاره کرد و گف​ت: طرح تثبیت ظرفیت این پالایشگاه با جذب ٧٠٠ میلیون دلار در مرحله نخست شتاب می گیرد.
وی با اشاره به فعالیتهای این شرکت در ایجاد LC تصریح کرد: انتظار داریم طرح تفصیلی این پروژه امسال آغاز شود.
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوره های نفتی ایران تصریح کرد: با اجرای این طرح محصولات تولید شده در پالایشگاه آبادان کاملا کیفی خواهد شد.
استفاده بهینه از قانون رفع موانع تولید
کاظمی با بیان این که سال گذشته بند «ق» از سوی مجلس شورای اسلامی تبیین شده بود، افزود: این بند امسال به صورت یک قانون دائمی و با نام رفع موانع تولید اجرا خواهد شد.
وی افزود: سرمایه گذاران می توانند برای طرحهایی چون کاهش شدت انرژی، کیفیت محصولات و … از فرصتهای این قانون استفاده و تا سقف ١٠٠ میلیارد دلار و ۵٠ هزار میلیارد تومان بهره مند شوند.
پالایشگاه آناهیتا در سراشیبی اجرا
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به سهم ٢٠ درصدی این شرکت در ساخت پالایشگاه آناهیتا گفت: اقدامات خوبی در زمینه طراحی اولیه واخذ لایسنس انجام شده و به محض اخذ منابع مالی عملیات اجرایی فوری آغاز خواهد شد.
کاظمی گفت: در نشستهایی که با نماینده کرمانشاه برگزار کرده ایم قول اخذ ٨۵ درصد از تامین مالی این طرح را از صندوق توسعه ملی گرفته ایم.
وی همچنین به پالایشگاه نفت پارس در شیراز و سهم ٢٠ درصدی پالایش و پخش در این شرکت اشاره کرد و گفت: کلنگ زنی این پالایشگاه با حضور رئیس جمهور انجام شده است و امیدواریم عملیات اجرایی این طرح امسال کلید بخورد.
صرف ١٠٠٠ میلیارد ریال منابع داخلی برای ساخت داخل در خطوط لوله
کاظمی با بیان این که در زمینه ساخت داخل به رشد چشمگیری دست یافته ایم گفت: تنها در شرکت خطوط لوله و مخابرات هزار میلیارد ریال از منابع داخلی صرف ساخت داخل شده است.
معاون وزیر نفت افزود: عمده تجهیزات این شرکت از جمله قطعات تلمبه خانه ها از ساخت داخل استفاده می شود.
استقبال کشورهای خارجی از سرمایه گذاری ایران و تامین نفت خام
وی به دو کشور برزیل و هند به عنوان درخواست کنندگان همکاری با ایران در زمینه پالایشگاهی اشاره کرد و گفت: به همین منظور در حال مذاکره برای انجام طرحهای بهساز ی و توسعه ای در کشورهای مذکور هستیم.
کاظمی، افزود: برزیل برای انجام طرح اصلاح و نوسازی چندین پالایشگاه خود اظهار تمایل کرده است و همچنین پالایشگاه آسار هند نیز یکی از طرحهای مورد مذاکره است.
وی گفت: در صورت اخذ نتیجه نفت خام این پالایشگاهها از ایران تامین خواهد شد.
نوساز یو بهسازی پالایشگاههای کلید خورده است
مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر مهلت پنج ساله به پالایشگاهها جهت نوسازی گفت: به منظور تعادل بازار سرمایه و ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی این مصوبه از سوی دولت اعلام شده است.
کاظمی با تاکید بر این که شرکت ملی پالایش و پخش اجرا کننده مصوبات دولت است، افزود: در برخی از پالایشگاههای موجود طرحهای نوسازی کلید خورده است و در حال مجاب کردن دیگر پالایشگاهها برای اجرای پروژه های کیفی سازی هستیم.
وی با بیان این که در پالایشگاه اصفهان نیمی از پروژه های بهینه سازی انجام شده است، افزود: درپالایشگاههای نفت لاوان و بندرعباس نیز طرحهایی که از گذشته آغاز شده بود، در دست پیگیری و به انجام رساندن آن هستیم.
معاون وزیر نفت با بیان این که می بایست برای پالایشگاه بندرعباس به منظور کاهش مازوت یک واحد RFCC تعریف شود، افزود: امیدواریم تمام پالایشگاهها برای افزایش سوددهی شرکت خود به طرحهای کیفی سازی روی بیاورند.
کاظمی، گفت: در صورتی که شرکتهای پالایشی طرحهای کیفی سازی خود را انجام ندهند از نظر امنیت تولید با مشکل مواجه می شوند؛ چرا که مصرف مازوت در ایران و دنیا به شدت رو به کاهش است و این پالایشگاهها باید تولید مازوت خود را به حداقل کاهش دهند.
استقبال از سرمایه گذاران در ساخت جایگاه تک تلمبه ای
در این نشست همچنین ناصر سجادی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: تا کنون ٧٠ قطعه زمین کوچک با مشارکت شهرداری در حال تحصیل است که قرار است از طریق شرکت سرمایه گذاری صنعت نفت و تحت برند این شرکت در تهران احداث شود.
سجادی با اشاره به استقبال این شرکت از سرمایه گذاران در این بخش گفت: با توجه به بازدیدی که از نمایشگاه انجام دادیم، با شرکتهایی مواجه شدیم که سازنده جایگاههای سیار تک تلمبه هستند.
وی گفت: این جایگاهها برای مواقع خاص در زمان اوج سفرهای مردمی، ایجاد بحران و … مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما ساخت جایگاههای ثابت تک تلمبه مدنظر این شرکت است.
هدف گذاری برای افزایش بانکرینگ در کشور
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از رشد بیش از ٢۵ درصدی بانکرینگ در سال گذشته نام برد و گفت: در نظر داریم بانکرینگ (سوخترسانی به کشتی ها) را در سال جاری نیز افزایش بخشیم.
وی با بیان اینکه به همین منظور برای بخش خصوصی تخفیفهایی را قائل شده ایم، گفت: بانکرینگ مجموعه ای از عملیات مختلف است و تا بخشی که به این شرکت و ارائه سوخت مربوط می شود، سعی می کنیم به نحو احسن آن را انجام و تمهیدات لازم را فراهم کنیم.
افزایش ۵۶ درصدی فروش فرآورده از طریق باک پر
سجادی با بیان اینکه بخشی از قاچاق فرآورده ها از طریق مرزهای کشور انجام می شود، افزود: با توسعه عملیات باک پر می توان از این قاچاق جلوگیری کرد.
وی افزود: سال ٩٢ فروش ما از طریق باک پر ١۴۴ میلیون لیتر بوده که در سال ٩٣ به ٢٢۵ میلیون لیتر افزایش یافته است.
به گفته سجادی این امر نشان از ۵۶ درصد رشد از طریق باک پر داشته است.