جامع نیوز:مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از افزایش ٧٠٠ هزار بشکه ای ظرفیت تولید نفت کشور با سرمایه گذاری ٢٠ میلیارد دلاری تا پایان سال ٩۶ خبرداد. به گزارش جامع نیوز، رکن الدین جوادی در یک نشست خبری با تاکید بر این که تا پایان سال ٩۶ بیش از ٧٠٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید […]

جامع نیوز:مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از افزایش ٧٠٠ هزار بشکه ای ظرفیت تولید نفت کشور با سرمایه گذاری ٢٠ میلیارد دلاری تا پایان سال ٩۶ خبرداد.
به گزارش جامع نیوز، رکن الدین جوادی در یک نشست خبری با تاکید بر این که تا پایان سال ٩۶ بیش از ٧٠٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت ایران افزوده می شود، گفت: این میزان تولید با سرمایه گذاری ٢٠ میلیارد دلاری در میدانهای حوزه نفتی غرب کارون به صورت بیع متقابل و استفاده از منابع مالی بند «ق» انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این که ذخیره سازیهای نفت خام ایران روی آب در حد عملیاتی است و حجم آن زیاد بالا نیست، گفت: هم اکنون صادرات نفت ایران بر اساس آمارهای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است.

وی در باره وضع تهیه و ارسال مدل تازه قراردادهای نفتی ایران برای دولت گفت: این کار هنوز به صورت رسمی انجام نشده است، اما برای داشتن دیدگاه فنی و حقوقی سازمانهای ذیربط، این قرارداد به این سازمانها ارسال شده است.

هدفگذاری تولید روزانه ۵ میلیون بشکه نفت تا پایان برنامه ششم

جوادی در گزارشی از برنامه های سال ٩۴ و اولویتهای مجموعه نفت در برنامه ششم توسعه گفت: هدفگذاری شرکت ملی نفت رسیدن به سطح تولید روزانه پنج میلیون بشکه تا پایان برنامه ششم توسعه و یک میلیون بشکه میعانات گازی در روز است، به این ترتیب تا پایان برنامه ششم باید در مجموع به حدود روزانه ۶ میلیون بشکه تولید نفت و میعانات گازی برسیم.

وی در باره تولید گاز غنی تا پایان برنامه ششم توسعه نیز گفت: حجم تولید گاز غنی باید به روزانه یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون مترمکعب برسد که این میزان حدود ٢ برابر سال ٩٣ خواهد بود.

ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان امسال باید به ٣,٩۴ میلیون بشکه برسد

جوادی با تاکید بر این که تعهدهای شرکت ملی نفت در سال پایانی برنامه پنجم باید محقق شود، گفت: طبق این برنامه ظرفیت بالقوه تولید نفت خام در سال ٩٣ به سه میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه رسید و این رقم باید در پایان سال ٩۴ به سه میلیون و ٩۶٠ هزار بشکه در روز برسد، این میزان ظرفیت بالقوه با توجه به افت طبیعی تولید میدان و ضرورت افزایش تولید صورت می گیرد.

وی در عین حال از به کارگیری ٨٠ دکل حفاری در خشکی و ۴٠ دکل دریایی خبر داد و گفت: این ١٢٠ دکل دریایی و خشکی برای توسعه و نگهداشت میدانهای دریایی و توسعه میدانهای خشکی پیش بینی شده و امیدواریم موانع مالی مشکلی برای اجرای این برنامه ریزی و رسیدن به اهداف تولید ایجاد نکند. ضمن این که در سال ٩۴ پیش بینی حفاری ١٨٠ حلقه چاه تازه و تعمیر ٢۵۶ حلقه چاه برای پیوستگی به افزایش تولید صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که برای رسیدن به افزایش تولید، برنامه ریزی هایی در میدانهای کنونی صورت گرفته است که از جمله آنها می توان به توسعه میدانهای نفتی غرب کارون اشاره کرد، تصریح کرد: فاز نخست میدان آزادگان شمالی، باقیمانده فاز نخست میدان یادآوران و بخشهایی از میدان یاران جنوبی در سال ٩۴ به تولید می رسند و امیدواریم تا پایان سال ٩۴ تولید کنونی در میدانهای غرب کارون از رقم کنونی ١٠٠ هزار بشکه در روز به روزانه ٢۵٠ هزار بشکه برسد.

جوادی، پارس جنوبی را یکی از اولویتهای مهم توسعه سرمایه گذاری در وزارت نفت و کشور برشمرد و گفت: اهداف تعیین شده در سال ٩٣ برای پارس جنوبی محقق شد و به هدفگذاری رشد ١٠٠ میلیون مترمکعبی رسیدیم و امیدواریم در سال ٩۴ نیز با افتتاح فازهای ١۵ و ١۶ در نیمه نخست سال به صورت رسمی و فازهای ١٧ و ١٨ به طور رسمی در نیمه دوم سال و نیز بخشهایی از فازهای ١٩ و ٢١ تا پایان سال هدف افزایش ١٠٠ میلیون مترمکعبی سال ٩۴ نیز محقق شود.

پیشنهاد مپنا برای اجرای بخشهایی از فاز ١١ در حال بررسی است

جوادی از مذاکره برای واگذاری بخشهایی از فاز ١١ پارس جنوبی به مپنا خبر داد و گفت: این شرکت اعلام کرده است که توانایی تامین مالی اجرای بخشی از پروژه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی را دارد و بدون شک در نیمه نخست امسال واگذاری بخشهایی از این پروژه و انتخاب پیمانکار آن انجام و عملیات اجرایی آغاز می شود.

وی با اشاره به ظرفیت تولید گاز در مناطق مرکزی گفت: ظرفیت تولید در مناطق مرکزی در سال ٩٣، یک میلیارد مترمکعب بیشتر از پارسال بوده که طبق برنامه قرار است همین تولید در سال ٩۴ نیز ادامه داشته باشد.

عملیاتی کردن پروژه های بند «ق» مهمترین برنامه امسال شرکت ملی نفت

جوادی تصریح کرد که مهمترین برنامه شرکت ملی نفت در سال ٩۴ عملیاتی کردن پروژه های نفت از محل بند «ق» است و افزود: سهم نفت از محل بند «ق» ١٠٠ میلیون دلار بود که پارسال ٩٨ میلیون دلار پروژه برای این محل تعریف شد و گزارشهای مربوط به تعیین و تکلیف آن ارائه شده است، تاکنون برای ۶۵ میلیون دلار این مبلغ مصوبه شورای اقتصاد گرفته ایم و برای ١۵ میلیون دلار دیگر تصویب خواهی صورت گرفته است و به این ترتیب می توان گفت که به طور قطعی برای ٨٠ میلیون دلار از محل بند «ق» مصوبه های قانونی اخذ و مراحل قانونی طی شده است و به طور حتم برای باقیمانده این مبلغ مراحل اجرایی طی می شود.

وی با بیان این که پیش بینی های خوبی در دولت و مجلس برای تامین اعتبار پروژه های نفت صورت گرفته است، اما ساختار روابط میان نفت با بانکها و دیگر ارگانهای دولتی بسیار سخت، پیچیده و زمانبر است، افزود: همه تلاش خودمان را می کنیم تا پروژه های تامین اعتبار شده در سال ٩٣ از محل بند «ق» اجرایی شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در سال ٩٣، ٢١ میلیارد دلار پیش بینی سرمایه گذاری در نفت بوده است که پنج میلیارد دلار از این مبلغ داخلی بوده و این رقم در سال ٩۴، ٢٢ میلیارد دلار شده است که هیچ بخشی از آن داخلی نیست و با توجه به افت قیمت جهانی نفت خام و دشواری شرایط تامین داخلی، امکان سرمایه گذاری در نفت وجود ندارد.

تولید میعانات گازی امسال ١۵٠ هزار بشکه افزایش می یابد

جوادی از افزایش ١۵٠ هزار بشکه ای تولید میعانات گازی در سال ٩۴ خبر داد و گفت: به این ترتیب مقدار میعانات گازی به ۶٣٠ هزار بشکه در روز می رسد.

وی با اشاره به برنامه افزایش تولید نفت ایران طبق تاکید وزیر نفت گفت: پارسال تمهیداتی پیش بینی شد تا با رفع تحریمها توان عملیاتی تولید پاسخگوی سریع رسیدن به بازار پیش از تحریم باشد به همین دلیل از پارسال بازبینی بسیاری از میدانها و آزمایش آنها آغاز شد و هم اکنون با اطمینان خاطر می توان گفت که می توانیم ظرف مدت کوتاهی یعنی حداکثر سه ماه با رفع کاهش تکلیفی به تولید پیش از تحریم برسیم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه از فعال کردن فاز دوم لایه نفتی پارس جنوبی در سال ٩۴ خبر داد و گفت: کارهای تکمیلی اکتشاف در این میدان بزودی آغاز می شود و در عین حال برنامه ساخت شناور پالایشی (FPSO) در حال پیگیری است و نصب جکت آن نیز از مدتی پیش، پس از حمل به دریا آغاز شده است و امیدواریم تا پایان بهار امسال تکمیل شود.

امیدواری نسبت به تولید روزانه ٣۵ هزار بشکه نفت از فاز اول لایه نفتی پارس جنوبی

جوادی اظهار امیدواری کرد که لایه نفتی پارس جنوبی در سال ٩۵، به تولید روزانه ٣۵ هزار بشکه نفت در فاز نخست برسد و طبق برنامه ششم توسعه بلافاصله تولید فازهای دوم و سوم این میدان آغاز شود.

وی همچنین در ادامه از اجرایی شدن چند میدان گازی دیگر از جمله فرزاد A و فرزاد B خبر داد و گفت: امسال با تدابیر صورت گرفته طبق برنامه ششم توسعه، برنامه تولید یک میلیون و ٣٠٠ هزار مترمکعب گاز محقق می شود.

معاون وزیر نفت همچنین در باره تقویت آموزشهای مبتنی بر نیاز و نیز مدیریت پروژه در سطوح مختلف و برنامه های آتی در همین باره توضیح داد و گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته آیین نامه ها، روشها و مقررات نفت دچار فطرت شده و نیاز است که این موارد روزآمد شود تا زمینه تسهیل کار و اصلاح فرآیندها فراهم شود.

جوادی در ادامه در باره برنامه شرکت ملی نفت همسو با جلوگیری از سوختن گازهای همراه توضیح داد و گفت: به طور معمول میدانهای نفت و گاز ما به دلایل مختلفی دچار گازسوزی می شوند که یکی از مهمترین موارد آنها انجام نشدن مراحل تکمیلی میدانهای نفت است، یا واحد ان جی ال ندارند و یا با محدودیتهای مالی و ناهماهنگی در روند توسعه روبرو می شوند، مورد دیگر نیز نداشتن دانش و فناوری و بروزرسانی بوده که پس از رسیدن به تولید هیچگاه صورت نگرفته است.

ابراز امیدواری نسبت به تعیین تکلیف مزایده فروش گازهای همراه در ٣ میدان

جوادی با اشاره به برگزاری مزایده فروش گازهای همراه نفت از پارسال گفت: پیشنهادهای خوبی را به بخش خصوصی ارائه کردیم و تا کنون ٩ شرکت پیشنهادهای خود را ارائه دادند، هم اکنون ارزیابی های فنی تمام شده است و امیدواریم تا اوایل خرداد برای سه میدان در مناطق نفتخیز جنوب، مناطق مرکزی و فلات قاره تعیین تکلیف صورت گیرد.

وی با بیان این که یکی از موارد جلوگیری از گازسوزی مربوط به پارس جنوبی است که در فازهای اولیه برنامه ریزی برای جلوگیری از این روش پیش بینی نشده است، گفت: قرارداد این پروژه نیز امسال کلید می خورد و به این ترتیب تجربه این پروژه در باره فازهای بعدی تکرار می شود؛ واقعیت این است که در فازهای اولیه پارس جنوبی تفکیک گوگرد بر مبنای ٩٧ درصد پیش بینی شده بود و باقیمانده گاز می سوخت، اما در فازهای تازه این تفکیک گوگرد بر مبنای ٩٩,۶ پیش بینی شده است و دیگر مشکل پیشین را نداریم.

تکمیل اکتشاف در خزر از الویتهای سال ٩۴ است

جوادی یکی دیگر از اولویتهای سال ٩۴ را تکمیل اکتشاف در خزر اعلام کرد و گفت: پیش از این اکتشاف در بلوک ٨,١ انجام شده است و در نیمه دوم امسال نیز کارهای اکتشافی پس از سرویس کامل سکوی ایران امیرکبیر آغاز می شود.

وی اعلام کرد که این اکتشاف در بخش دیگری از خزر انجام می شود که به طور عمده در موارد اختلافی است، اما نمی توان محل دقیق آن را اعلام کرد.

مشارکت بخش خصوصی و دولتی در ساخت پایانه نفتی جاسک

جوادی همچنین از مطالعه پایانه تازه صادراتی نفت خام در جاسک خبر داد و گفت: مطالعه این پروژه امسال آغاز شده است و امیدواریم با پیگیری های دولت برای سال آینده عملیات آن اجرایی شود این پروژه نیز جزء مواردی است که با همکاری مشترک دولت و بخش خصوصی اجرایی می شود و برای یک میلیون بشکه در روز پیش بینی شده است.

وی همچنین در باره اجرای پروژه ساخت ١٠ گروه کالایی ساخت داخل صنعت نفت خبر داد و گفت: پارسال ساخت مته های حفاری قطعی شد و قرارداد آن تا اردیبهشت امسال امضا می شود و امیدوارم تا پایان امسال ۶ یا ٧ مورد کالای دیگر نیز ساختشان قطعی و قرارداد آنها امضا شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در عین حال از تکمیل ١٠ پروژه بیمارستانی امسال خبر داد و گفت: امیدواریم امسال کلنگ ساخت بیمارستان فوق تخصصی مرکزی نفت بر زمین خورد و برنامه ریزی آن اجرایی شود.

معاون وزیر نفت در پاسخ به پرسشی در باره ارائه مدل تازه قراردادهای نفتی ایران به دولت گفت: طبق گفته وزیر نفت، این قراردادها هنوز به دولت ارائه نشده است، اما برای کسب نظر فنی و حقوقی زیرمجموعه های دولت به تعدادی از آنها ارسال کرده ایم و پس از تایید نهایی برای دولت ارسال می شود.

ذخیره سازی نفت خام ایران روی آب زیاد نیست

جوادی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ در باره مقدار تولید کنونی نفت خام ایران و ذخیره سازیهای نفت خام ایران روی آب، گفت: مقدار تولید ما همان رقم اعلام شده در اوپک است که البته گاه کم و زیاد می شود، ضمن این که هم اکنون نفت خام زیادی روی آب نداریم و در حد عملیاتی است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در باره تعهد افزایش تولید طبق تاکید وزیر و این که این مقدار از کدام یک از میدانها تامین می شود، گفت: همه این پیش بینی از غرب کارون است و طبق تعهد باید در سال ٩۶، ٧٠٠ هزار بشکه تولید نفت در غرب کارون داشته باشیم، بخشی از قراردادهای غرب کارون به صورت بیع متقابل و بخشی از آنها سرمایه گذاری مستقیم و تامین مالی از طریق بند «ق» است که مبلغ آن حدود ٢٠ میلیارد دلار می شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به سوالی در باره امضای قرارداد با کشورهای خارجی در چند ماه اخیر گفت: تا کنون هیچ یک از مذاکرات به مرحله قرارداد و سرمایه گذاری جدی نرسیده و افق رفع تحریم در صنعت نفت افقی تازه است که اثرهای آن نیاز به زمان دارد.

جوادی در باره سپردن پروژه های نفت به پیمانکاران اصلی فعال در این عرصه گفت: هر پیمانکار و شرکتی که بتواند تامین مالی کند، بدون شک ما با آنها مذاکره و همکاری می کنیم، بعضی از آنها سابقه خوبی دارند و ما بدون شک با خیال راحت تری آنها را انتخاب می کنیم، اما مسئله این است که این شرکتها به طور عمومی بنیه مالی ندارند.

برنامه برای ساخت واحدهای ال ان جی کوچک و متوسط

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در پاسخ به سوال دیگری در باره افق صنعت ال ان جی نیز گفت: به دلیل وجود تحریمها برای ورود به این بازار مشکلات زیادی داریم و درست به همین دلیل سرمایه گذاریها نیز متوقف مانده است البته در همین مدت اقدامهای موازی برای اجرایی شدن ال ان جی های کوچک و متوسط را در دستور کار داریم که در صورت اجرایی شدن این موارد به نتایج قابل قبولی می رسیم.

جوادی در پاسخ به سوالی در باره با پرداخت یارانه از محل درآمدهای نفت و فشاری که به مجموعه نفت وارد شده است توضیح داد: پیش از این نفت پول خود را از صادرات بر می داشت و باقیمانده را به خزانه واریز می کرد. پس از آن در سالهایی پول به خزانه می رفت و متناسب با نیاز نفت تامین مالی صورت می گرفت و در این شرایط نیز نحوه فروش نفت تاثیری در روابط نفت نداشت، اما از زمان اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه ها، بودجه نفت تنها همان ١۴,۵ درصدی است که از محل صادرات نفت واریز می شود که این مبلغ بدون محقق شدن درآمدهای دیگر برای نفت به هیچ وجه کافی نیست.

وی تصریح کرد: متاسفانه نگاه بودجه ریزی برای نفت اشکال دارد و همه فکر می کنند درآمدهای نفت، درآمدهای صادرات است، اما در شرایطی که صادرات نفت از ٢,٢ میلیون بشکه کاهش یافته و قیمت نفت نیز افت داشته، صنعت نفت با مشکل روبرو شده است، ضمن این که در این میان تعهد مجموعه نفت برای تامین پالایشگاهها در داخل و دیگر منابع داخلی در نظر گرفته نمی شود.

جوادی افزود: در واقع مجموعه نفت معادل هفت میلیون بشکه نفت را به بازار مصرف داخل و خارج عرضه می کند، اما تنها همان ١۴,۵ درصد را دریافت می کند، ضمن این که در نظر داشته باشید این میزان ١۴.۵ درصد در زمان صادرات ٢.۵ میلیون بشکه ای و قیمت نفت ١٠٠ دلار چه قدر بوده و اکنون چه مقدار است؟

جوادی تاکید کرد که به دلیل همین کمبود منابع مالی به شکل جدی در بخش نگهداشت و نوسازی با مشکلات اساسی روبرو هستیم حتی در بخشهایی از قسمتهای تولید و بهره برداری نفت مجبور به بازسازی کامل هستیم، اما به دلیل کمبود منابع مالی این برنامه ها عقب افتاده است.

معاون وزیر نفت با بیان این که مجلس تا کنون چند تصمیم خوب گرفته اما راهکارهای پیچیده ای برای آن در نظر گرفته است، افزود: استفاده از بند «ق» مسائل مهمی را برای تامین مالی اولیه پیش بینی کرده و طبق قانون ابتدا باید تامین مالی اولیه صورت گیرد و پس از محل فروش محصول بازپرداخت صورت گیرد به همین دلیل ما هم اکنون پیمانکار یا شرکتی را نمی شناسیم که بتواند این تامین مالی اولیه را انجام دهد و مجبوریم از منابع همین محل بند «ق» کارمان را پیش ببریم. این روند، روندی بروکراتیک و زمانبر است و ما را حداقل چند ماه عقب می اندازد.

وی در پاسخ به سوالی در باره توان شرکتهای عملیاتی برای قبول پروژه های تازه در کنفرانس لندن گفت: هم اکنون برآورد ما از توانمندی این شرکتها این است که چنین توانی وجود دارد و نیازی به نگرانی در این باره نیست، اما در صورتی که تعداد پروژه ها و شرایط موجود پس از تحریم ایجاب کند، می توانیم یک شرکت مجزای دیگر نظیر شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) ایجاد کنیم تا پروژه های تازه را به آنها بسپاریم این اتفاق پیش تر نیز در باره صنعت نفت رخ داده و شکل گیری شرکتهای تازه با همین هدف صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین در پاسخ به سوالی در باره تعیین تکلیف برخی پروژه های بخش فراساحلی که معطل مانده اند، گفت: این پروژه ها از نظر من تعیین تکلیف شده هستند، اما پیمانکاران مربوطه به تکلیفشان عمل نکردند البته در باره برخی از آنها که عملکرد بهتری دارند یا کمک خواهیم کرد و یا بخشی از کار را به آنها واگذار می کنیم.

آماده از سرگیری سواپ نفت هستیم

جوادی در پاسخ به سوالی در باره هدفگذاری از سرگیری سوآپ گفت: ما آمادگی از سر گیری سوآپ را داریم اما به دلیل محدودیت تحریم، موانعی قابل توجه پیش رویمان است ضمن این که مجموعه نفت یک بار به تعهدهای خود در قراردادهای بین المللی به شکل بدی عمل کرده و این موضوع شرایط را برای ما سخت کرده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره حداقل قیمت سوآپ نیز گفت: باید دید که مسیر سوآپ از کجا خواهد بود ضمن اینکه نمی توان قیمتی را تاکنون اعلام کرد.

معاون وزیر نفت در پاسخ به سوالی در باره برخی خبرها در مورد لغو صادرات گاز ایران به اروپا گفت: با توجه به افت قیمت گاز در اروپا ممکن است صرفه اقتصادی این پروژه کم شده باشد ضمن این که سهم بازار تک محموله و ال ان جی رشد کرده است و بدون شک اقتصاد پروژه صادرات گاز به اروپا ضعیف شده است و از اولویت خارج شده است، اما هنوز مذاکره ای را لغو نکرده ایم.