جامع نیوز::مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: توانایی طراحی، نگهداری و ایجاد شبکه‌های گازرسانی در خارج کشور را داریم و می‌توانیم خدمات فنی را صادر کنیم. به گزازش جامع نیورحمیدرضا عراقی امروز در نشستی خبری در حاشیه سومین روز از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی […]

جامع نیوز::مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: توانایی طراحی، نگهداری و ایجاد شبکه‌های گازرسانی در خارج کشور را داریم و می‌توانیم خدمات فنی را صادر کنیم.
به گزازش جامع نیورحمیدرضا عراقی امروز در نشستی خبری در حاشیه سومین روز از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی ایران با اشاره به پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز، میزان مصرف گاز در کشور را روزانه ۶٠٠ میلیون متر مکعب اعلام و خاطرنشان کرد: میزان تولید طبق برنامه ریزی ها به یک میلیارد مترمکعب می رسد و باعث افتخار است که این میزان یک و نیم برابر اروپا است اما باید برای مصرف آن برنامه ریزی کنیم همه این گاز نباید در داخل کشور مصرف شود.
معاون وزیر نفت اظهار کرد: از نظر زمانی هدف کشور این بوده که تولید نفت داشته باشد و صادر کند و همزمان چیزی کنار نفت در حال استخراج بود که در واقع گاز بوده و آن را می‌سوزاندیم.
وی با اشاره به اینکه روسیه پیشنهاد داد که این گاز سوزانده نشود، گفت: بخشی از آن گاز به روسیه می‌رود و مابقی به ذوب آهن داده می‌شود.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بعد از انقلاب تاکید بر این بوده که گاز، جایگزین سوخت میان تقطیر شود، خاطرنشان کرد: همه عزمشان را جزم کردند تا همه کشور تحت پوشش گاز قرار بگیرد و این حجم کار عظیم در شرایطی انجام شده که سازنده داخلی نداشتیم.
معاون وزیر نفت با تشریح جزییات انجام شده در زمینه ایجاد تجهیزات مورد نیاز صنعت گاز کشور، خاطرنشان کرد: شرکت ملی گاز در جهت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و بومی سازی و ایجاد خودکفایی کالا اقدامات بسیاری انجام داده است.
عراقی با بیان اینکه به هیچ وجه در زمینه گاز رسانی از مرحله ایستگاه تقویت فشار به بعد به خارجی‌ها نیاز نداریم، گفت: خوشحالیم که در پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی گاز بگوییم ١٠٠ درصد اقلام مورد نیاز در زمینه گاز رسانی در داخل کشور تولید می‌شود.
وی افزود: قابلیت طراحی، نگهداری و ایجاد شبکه های گاز رسانی در خارج کشور را داریم و می توانیم خدمات فنی را صادر کنیم.
عراقی با اشاره به اتکاء اقتصاد به نفت خاطرنشان کرد: باید صنایع کشور مبتنی بر گاز باشد.
حمیدرضا عراقی افزود: با افزایش گازرسانی به نیروگاه ها از مصرف همین مقدار سوخت میان تقطیر جلوگیری و علاوه بر صرفه جویی شش میلیارد دلاری منجر به کاهش آلودگی و حفاظت از محیط زیست شد.
وی با تاکید بر طراحی و ساخت ١٠٠ درصدی تجهیزات و اقلام گازرسانی در شرکت ملی گاز ایران، گفت: بحث خودکفایی کالا و استفاده از تجهیزات ساخت داخل با هدف حمایت از سازندگان داخلی در بخش صنایع، همواره از جمله اولویتهای این شرکت بوده است.
معاون وزیر نفت یادآور شد: امروز بیش از ٢٠ میلیون خانوار شهری و روستایی در سراسر کشور تحت پوشش خدمات گازرسانی شرکت ملی گاز ایران قرار دارند.
وی با اشاره به تامین ٧٠ درصدی سبد انرژی کشور از طریق گاز طبیعی گفت: پارسال روزانه بیش از ۶٠٠ میلیون مترمکعب گاز در کشور مصرف شده است.
به گفته وی، در قالب بند «ق» قانون بودجه به دولت اختیار داده شد تا از محل صرفه جویی سوختهای میان تقطیر ١٠٠ میلیارد دلار به شرکت ملی گاز ایران اختصاص یابد.
عراقی افزود: این پروژه ها مصوبه شورای اقتصاد را نیز دریافت کرده است. به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ۴,٧ میلیارد دلار برای انجام پروژه های گازرسانی به شهرها و روستاهایی که از نعمت گاز طبیعی محروم هستند، در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر نفت با بیان این که تراز صادرات گاز مثبت است در رابطه با برنامه صادرات گاز در سال ٩۴، توضیح داد: صادرات گاز به عراق با ارسال روزانه پنج تا هفت ٧ میلیون مترمکعب آغاز می شود و در مورد ترکیه نیز روزانه بصورت میانگین ٣٠ میلیون مترمکعب گاز صادر می کنیم.
عراقی اظهار کرد: واردات گاز نیز از ترکمنستان مطابق سالهای گذشته ٢٠ تا ۴٠ میلیون مترمکعب خواهد بود.