جامع نیوز: نشست خبری اعضای هلدینگ گروه سرمایه گذاری توسعه ترابر ایرانیان با حضور مدیران عامل شرکت های ایریکو، نورالرضا و مهتاب سیر جم برگزار شد. به گزارش جامع نیوز در این نشست ابتدا مسعود سالاری مدیرعامل شرکت ایریکو با اشاره به فرسودگی و عمر بالای واگن‌های دارای فعالیت در شبکه ریلی گفت: بازسازی و […]

جامع نیوز: نشست خبری اعضای هلدینگ گروه سرمایه گذاری توسعه ترابر ایرانیان با حضور مدیران عامل شرکت های ایریکو، نورالرضا و مهتاب سیر جم برگزار شد.

به گزارش جامع نیوز در این نشست ابتدا مسعود سالاری مدیرعامل شرکت ایریکو با اشاره به فرسودگی و عمر بالای واگن‌های دارای فعالیت در شبکه ریلی گفت: بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی از ضرورت‌های استراتژیک شبکه حمل و نقل به شمار می‌رود. وی با بیان این که در ساخت و تولید واگن با وقفه‌ای مواجه شدیم گفت: تلاش کردیم با قدرت زیاد به عرصه بازسازی و نوسازی انواع واگن وارد شویم.
مدیرعامل شرکت ایریکو اظهارداشت: تبدیل واگن‌های مسافری به واگن ۳ تخته VIP از فعالیتهای این شرکت بود که مورد استقبال مسافران واقع شد. وی ادامه داد: با نوسازی و بازسازی ناوگان فرسوده ریلی می‌توان تقاضای صنعت را پاسخ داد. وی افزود: قرارداد تولید ۱۵۰ دستگاه ریل‌باس داریم که در حال حاضر ۵۰ دستگاه آن فعال شده است و اوایل تیرماه نیز سری جدید ریل‌باس وارد ناوگان می کنیم.
مدیرعامل شرکت ایریکو با بیان اینکه تولید انواع ناوگان توانایی ایریکو وجود دارد، گفت: پس از پروژه ریل‌باس، تولید واگن‌های مترو را اجرا کردیم که متروی شیراز و متروی کرج جزء قراردادهای ما است. سالاری اظهار داشت: در حال مذاکره هستیم تا تولید ریل‌باس‌ها افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت ایریکو بیان کرد: هر ست ریل‌باس شامل ۴ دستگاه واگن حدود ۴۵ هزار یورو هزینه دارد، در فاز اول ظرفیت تولید سالانه ۴۰ واگن و سالهای بعد ظرفیت تولید واگن به ۸۰ دستگاه افزایش می‌یابد. وی ظرفیت اسمی کارخانه را تولید ۱۰۰ دستگاه ریل باس ذکر و اضافه کرد: قرارداد تولید واگن باری نیز در این سیستم اجرا می‌شود، در حال حاضر قرارداد تولید ۳۰ دستگاه واگن لبه کوتاه با شرکت ذوب‌آهن منعقد شده است که ۱۴ دستگاه آن تحویل داده شده است؛ همچنین ۱۰۰ دستگاه واگن لبه بلند آماده داریم.
در ادامه این نشست محمدرضا صبری مدیرعامل شرکت ریلی نورالرضا با بیان اینکه دولت باید از سازندگان و متخصصان داخلی در عرصه ریلی حمایت کند، گفت: ۲۰ هزار کیلومتر خط آهن علاوه بر خطوط موجود نیاز داریم که با هدف ساخت سالانه ۳۰۰ کیلومتر ریل به این زودی‌ها محقق نمی‌شود.
محمدرضا صبری در نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر ۶۴ دستگاه واگن مسافری شامل ۵ رام قطار در ناوگان شرکت ریلی مسافری نورالرضا فعال است و در برخی شرایط تعداد قطارهای ما به ۶ رام افزایش می‌یابد.مدیرعامل شرکت ریلی نورالرضا با بیان اینکه واگن‌ها از کشور چین خریداری شده است، اظهار داشت: تلاش کردیم در قالب مهندسی معکوس روی واگن‌های آلمانی، چرخ‌ها، محورها و ترمزها را از این طریق تهیه کنیم اما همه قطعات در کشور چین مونتاژ شده است‌ اما مایل هستیم واگن‌های خود را از تولیدات داخلی تهیه کنیم.
وی با بیان اینکه شرکت ریلی نورالرضا گران‌ترین نرخ بلیت قطارهای مسافری را دارد، اظهار داشت: به دلیل کیفیت بالای واگن‌ها تقاضای استفاده از ناوگان ما زیاد است و در شرایطی که پیک سفر نباشد و ضریب اشغال ناوگان بقیه شرکت‌های ریلی حدود ۶۴ درصد است، ضریب اشغال ناوگان نورالرضا تا ۹۰ درصد است. مدیرعامل شرکت ریلی نورالرضا گفت: ۲۰ هزار کیلومتر خط آهن علاوه بر خطوط موجود نیاز داریم و این هدف با ساخت سالانه ۳۰۰ کیلومتر ریل به این زودی‌ها محقق نمی‌شود.
در پایان این نشست یاوری مدیرعامل شرکت ریلی مهتاب سیرجم نیز گفت: قراردادی با شرکت ایریکو منعقد کرده‌ایم مبنی بر اینکه ۵۰ دستگاه از واگن‌های پارسی توسط این شرکت بازسازی شود. وی گفت:‌همچنین راهبری شرکت ریلی نورالرضا و موارد فنی این شرکت برعهده مهتاب‌سیر است. وی سیرجم افزود: قراردادی با شرکت اریکو منعقد کرد‌ایم تا ۵۰ دستگاه انواع واگن‌های پارسی خود را بازسازی کنیم؛ همچنین ۱۲ دستگاه واگن آلمانی این شرکت در قالب بازسازی به واگن‌های سه تخته تبدیل شد.
یاوری اظهار داشت: از تولیدات داخلی رضایت کامل داریم به عنوان مثال واگن‌های شرکت واگن‌پارس جزو بهترین هستند؛ بازسازی‌های داخلی هم مناسب است که در تأیید این ادعا به استقبال فراوان از واگن‌های سه تخته تولید داخل باید اشاره کرد. وی اظهار داشت: شرکت مهتاب‌سیر در سال گذشته یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مسافر ریلی جابه‌جا کرد.
مدیرعامل شرکت ریلی مهتاب سیرجم با بیان اینکه ضریب اشغال صندلی ناوگان در فصول مختلف متفاوت است، گفت: تلاش می‌کنیم در راستای جذب مسافر بیشتر در ایام کم‌تقاضا نسبت به اعمال تخفیف در بلیت‌ها اعمال کنیم؛ در همین راستا تا پایان اردیبهشت ماه امسال ۳۰ درصد تخفیف در قیمت بلیت قطارهای تهران – مشهد اعمال کرده‌ایم.