جامع نیوز:سعید بیابانکی گفت: امسال برای جبران آسیب سال های گذشته جشنواره شعر و داستان جوان سوره در نظر داریم رقابت مادی را به رقابت اعتباری تبدیل کنیم. به گزارش جامع نیوزنشست مطبوعاتی سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری با حضور سعید بیابانکی دبیر هنری و محمد کرم […]

جامع نیوز:سعید بیابانکی گفت: امسال برای جبران آسیب سال های گذشته جشنواره شعر و داستان جوان سوره در نظر داریم رقابت مادی را به رقابت اعتباری تبدیل کنیم.

به گزارش جامع نیوزنشست مطبوعاتی سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری با حضور سعید بیابانکی دبیر هنری و محمد کرم اللهی دبیر اجرایی و رئیس حوزه هنری استان قزوین برگزار شد.

سعید بیابانکی با اشاره به سابقه جشنواره شعر و داستان جوان سوره و اهداف آن گفت: این جشنواره یکی از شاخص ترین جشنواره های ادبی کشور به شمار می رود که تا به حال سیزده دور از آن برگزار شده و من توفیق داشتم دو سال دبیر هنری جشنواره باشم.

وی افزود: این جشنواره ادبی چند ویژگی مهم دارد که می توان از جمله تفاوت های آن را با سایر جشنواره ها به شرط سنی زیر سی سال و همین طور به نحوه برگزاری چرخشی اشاره کرد که هر سال در یکی از استان های کشور برگزار می شود. همین طور می باید توجه داشت که این جشنواره در راستای کشف و پرورش استعدادهای ادبی و نیز در راستای اهداف حوزه هنری که هر چه بارورتر کردن ادبیات و هنر انقلاب اسلامی است برگزار می شود.

دبیر هنری سیزدهمین جشنواره شعر و داستان سوره از تغییرات عمده در نحوه برگزاری جشنواره خبر داد و در این باره تصریح کرد: جشنواره شعر وداستان سوره با توجه به وظیفه و کارکردش که همان کشف و پرورش استعداد های هنری و ادبی است در گذشته ایراد مهمی داشت که ما سعی کردیم آن را برطرف کنیم. با توجه به جوایز مادی که در هر رشته تقدیم منتخبین می شد عده ای از شرکت کنندگان فرمول جشنواره را به دست می آوردند و برای رسیدن به آن جایزه مادی آثار منطبق با معیار های جشنواره را تولید و ارسال می کردند که این مسئله با اهداف جشنواره شعر و داستان سوره در تضاد بود.

بیابانکی به لزوم رفع این آسیب جشنواره اشاره کرد و گفت: اما امسال سعی کرده ایم که این ایراد را برطرف کنیم. در طرح جدید سعی شده که شرکت کننده ها به جای تلاش برای رسیدن به جایزه مادی، برای کسب اعتبار تلاش کنند. به عبارتی رقابت مادی را به رقابت اعتباری تبدیل کرده ایم.

وی افزود: بنابراین تمام کسانی که به مرحله نهایی راه یافته اند یعنی به همه ۸۴ نفر برگزیده ۵۰۰ هزار تومان به عنوان حق التالیف مختصر و ۲۰۰ هزار تومان هم هزینه رفت و آمد به جشنواره تقدیم خواهد شد.

دبیر هنری جشنواره درباره جایزه اعتباری جشنواره نیز گفت: اما در این جشنواره ما شرایط را طوری فراهم خواهیم کرد که برگزیدگان جشنواره بتوانند در طول یک سال بدون نوبت اثر خود را از طریق انتشارات سوره مهر منتشر کنند که البته این امر در مورد هر کتاب پس از تایید مرکز آفرینش های ادبی صورت خواهد گرفت.

وی درباره تعداد آثار ارسالی به جشنواره نیز توضیح داد: در مجموع ۲۱۱۴ اثر در این جشنواره شرکت کرده که در بخش ترانه سرود ۲۴۶ اثر، در بخش داستان کوتاه بزرگ سال ۳۲۵ اثر، در بخش شعر کلاسیک ۸۲۰ اثر، در بخش شعر کودک ۱۰۶ اثر، در بخش شعر نو و آزاد نیز ۵۲۶ به رقابت پرداخته اند.

بیابانکی با اشاره به نحوه انتخاب آثار از مجموع آثار ارسالی گفت: با توجه به تعداد نفرات شرکت کننده و آثار ارسالی که به ازای هر نفر سه اثر بوده انتخاب آثار مطابق فراوانی آثار در هر بخش صورت گرفته است که در بخش شعر و ترانه ۲۱ نفر، در بخش داستان کوتاه بزرگسال ۱۹ نفر، در بخش داستان کوتاه کودک ۱۰ نفر، در بخش سعر کلاسیک ۳۴ نفر، شعر کودک و نوجوان ۸ نفر، شعر نو ۳۵ نفر، برگزیده شدند که در مجموع ۳۶ نفر آنها زن و ۴۳ نفر مرد بوده اند.

در این میان در بخش ترانه و سرود ۲ نفر، در بخش داستان کوتاه بزرگ‌سال ۳ نفر در بخش داستان کوتاه کودک و نوجوان ۱ اثر، در بخش شعر کلاسیک ۳ اثر در بخش شعر کودک و نوجوان ۱ اثر و در بخش شعر نو و آزاد نیز ۲ نفر به عنوان برگزیده اعتباری برای چاپ اثرشان در انتشارت سوره مهر خواهند شد.

به گفته بیابانکی به دلیل برگزاری جشنواره ها و مسابقه های رمان متعدد در حوزه هنری و کشور این بخش از جشنواره شعر و داستان جوان سوره حذف شده است.

سعید بیابانکی درباره اسامی هیئت داوران هر بخش از جشنواره شعر و داستان جوان سوره گفت: در برخی از رشته ها به دلیل فراوان بودن آثار ارسالی مرحله داوری به دو بخش بازخوانی و داوری تقسیم شد. هیئت بازخوانی شعر کلاسیک فریبا یوسفی و علیرضا رجبعلی زاده، هیئت بازخوانی شعر نو و آزاد مهدی مظفری ساوجی و محمدعلی مودب، هیئت بازخوانی ترانه و سرود فریبا یوسفی و علیرضا رجبعلی زاده و اهورا ایمان بودند.

وی ادامه داد: هیئت داوران داستان کوتاه محسن پرویز، حمیدرضا شاه آبادی و احمد دهقان، هیئت داوران داستان کوتاه کودک و نوجوان حسین فتاحی، مجید راستی، هیئت داوران شعر کلاسیک دکتر بهرامیان، فاضل نظری و ناصر فیض، هیئت داوران شعر کودک و نوجوان رودابه حمزه ای، بابک نیک طلب و مهدی مردانی و هیئت داوران بخش شعر نو و آزاد علی هوشمند، حمیدرضا شکارسری و عبدالحمید ضیایی بودند.

سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره از فردا ۲۸ اردیبهشت ماه به مدت دو روز و با معرفی برگزیدگان در قزوین برگزار می شود.