جامع نیوز:با حمایت ستاد بازسازی عتبات عالیات و مشارکت پژوهشگاه مواد و انرژی، خطوط تولید کارگاه ساخت گوی و ماسوره درب و ضریح‌های اعتاب مقدس صبح امروز در مشکین دشت کرج گشایش یافت. به گزارش جامع نیوزاز ستاد بازسازی عتبات عالیات، در مراسم گشایش این کارگاه، ‌جمشید گودرزی مدیر صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات […]

جامع نیوز:با حمایت ستاد بازسازی عتبات عالیات و مشارکت پژوهشگاه مواد و انرژی، خطوط تولید کارگاه ساخت گوی و ماسوره درب و ضریح‌های اعتاب مقدس صبح امروز در مشکین دشت کرج گشایش یافت.

به گزارش جامع نیوزاز ستاد بازسازی عتبات عالیات، در مراسم گشایش این کارگاه، ‌جمشید گودرزی مدیر صنعتی و هنری ستاد بازسازی عتبات گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی عراق نقره جات به‌کار رفته در ضریح و درب‌های حرم‌ها و مقامات در فاصله زمانی اندکی سیاه و دچار خوردگی می‌شد.از این رو ستاد بازسازی عتبات با همکاری پژوهشگاه مواد و انرژی طرح مطالعاتی را برای تولید نوع جدیدی از آلیاژ نقره تعریف و اجرا کرد.

وی با بیان اینکه مهندسان ایرانی با دانش بومی در فاصله کوتاهی موفق به تولید نوع جدیدی از آلیاژ نقره و راه‌اندازی خطوط تولید گوی و ماسوره با قابلیت آنتی باکتریال و مقاوم در برابر خوردگی شده‌اند افزود: محصولات این کارگاه برای استفاده در درب‌ها و ضریح مقام‌ها و حرم‌های اعتاب مقدسه همچون ضریح‌های خیمه گاه، تل زینبیه و …استفاده خواهد شد.

وی درباره طرح‌های مهم در دست اجرای ستاد بازسازی عتبات گفت: هم اکنون پروژه‌های بزرگی مانند ساخت صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف، ساخت صحن عقیله بنی هاشم (س) در کربلا، طرح ترفیع گنبد امام حسین(ع) و تقلیل ستون‌های اطراف ضریح سید الشهدا در حال اجراست.

همچنین در این مراسم سید محمدمهدی هادوی رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی درباره ویژگی‌های فنی طرح تولید گوی و ماسوره ضریح و درب اعتبا مقدسه گفت: امروز ۴ خط تولید ساخت گوی، ماسوره و نیم گوی با آلیاژ جدید نقره،‌ خط نورد ورق با آلیاژ جدید، خط آبکاری نقره روی مس و خط پولیش‌کاری به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه اعتبار تحقیقاتی این طرح با کمک ستاد بازسازی عتبات تامین شده است افزود: آلیاژهای نقره در محیط‌های دارای سولفور و خورنده مانند شرایط آب و هوایی عراق، واکنش انجام داده و تغییر رنگ می‌دهند از این رو بعد از مدت زمانی کدر و سیاه رنگ می‌شوند اما این نوع آلیاژهای جدید نقره ساخته شده توسط محققان پژوهشگاه، در برابر خورندگی مقاوم است.

هادوی با اشاره به کاربردهای آلیاژ جدید نقره گفت: این نوع آلیاژ نقره به صورت گوی، نیم گوی و ماسوره برای ضریح امامان معصوم علیهم السلام به کار گرفته می‌شوند، از این رو باید علاوه بر حفظ استحکام خود، با بدن انسان سازگاری داشته و حالت سمی و مخربی نداشته باشند.

هادوی افزود: موادی که برای ساخت خیمه‌گاه حضرت عباس (ع) تحت نظر ستاد بازسازی عتبات عالیات بوشهر استفاده شده است، از این نوع آلیاژ فناور شده و پیشرفته است.

وی با بیان اینکه در فروردین ماه این محموله در ستاد بازسازی عتبات عالیات برای ساخت خیمه‌گاه حضرت عباس(ع) به بوشهر تحویل داده شد، افزود: محموله دوم ساخت این پروژه نیز به بوشهر ارسال شد که با تحویل این محموله ساخت این پروژه به پایان رسید.

هادوی اظهار کرد: آمادگی داریم این آلیاژ جدید که با همکاری هنرمندان اصفهانی قلمکاری شده است را در کربلا نصب کنیم.

رئیس پژوهشگاه مواد انرژی خاطرنشان کرد: در هفته آینده تیم پژوهشگاه مواد و انرژی به کربلا اعزام واین آلیاژ در حرم مسلم بن عقیل (ع) نصب خواهد شد.