جامع نیوز:مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: همه انرژی مدیران و کارکنان تأمین اجتماعی برای اجرای مأموریت‌های این سازمان صرف می‌شود و ما برای برطرف کردن مشکلاتی که در ایجاد آنها دخیل نبوده‌ایم، تلاش می‌کنیم. برای رفع مشکلاتی تلاش می‌کنیم که در ایجاد آنها دخیل نبوده‌ایم به گزارش جامع نیوزاز سازمان تأمین اجتماعی، دکتر سیدتقی نوربخش […]

جامع نیوز:مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: همه انرژی مدیران و کارکنان تأمین اجتماعی برای اجرای مأموریت‌های این سازمان صرف می‌شود و ما برای برطرف کردن مشکلاتی که در ایجاد آنها دخیل نبوده‌ایم، تلاش می‌کنیم.
برای رفع مشکلاتی تلاش می‌کنیم که در ایجاد آنها دخیل نبوده‌ایم

به گزارش جامع نیوزاز سازمان تأمین اجتماعی، دکتر سیدتقی نوربخش در جلسه‌ای با اعضای جدید هیأت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی اظهار داشت: در یک سال اخیر به خاطر تحریم‌های ظالمانه‌ای که در اوج خود قرار دارد و از ابتدای انقلاب تا کنون بی‌نظیر است و همچنین کاهش قیمت نفت شاهد فشارهای فراوان بر اقتصاد کشور هستیم.
وی افزود: به دلیل اهتمام و توجه دولت به کاهش تورم، کمبود نقدینگی در اقتصاد کشور وجود دارد و کاهش نقدینگی بر منابع سازمان اثر مستقیم دارد.
دکتر نوربخش با بیان اینکه در اردیبهشت و خرداد سال جاری ماهیانه ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان مستمری و ۱۴۰ میلیارد تومان مقرری بگیران بیمه بیکاری توسط سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شده است، اظهار داشت: در مجموع ماهیانه۲ هزارو ۷۸۰ میلیارد تومان مستمری از سوی سازمان تأمین اجتماعی پرداخت می شود.
وی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی در خرداد ماه برای انجام تعهدات بیمه ای و درمانی ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده است و در مجموع از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی به بیمه شدگان و بازنشستگان تأمین اجتماعی هزینه شده است.

مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: کل منابعی که از سوی دولت برای تمامی دستگاه‌های دولتی تخصیص یافته است، حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است و این مقایسه به خوبی اهمیت و جایگاه سازمان تأمین اجتماعی را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه طی سال های گذشته شاهد افزایش شدید هزینه های سازمان تأمین اجتماعی هستیم، افزود: این افزایش‌ها روند عادی و طبیعی نداشته و نتیجه آن افزایش تعداد بازنشستگان سازمان است که به صورت غیر معقول به تعداد آنان افزوده شده است.
دکتر نوربخش تعداد بازنشستگان تأمین اجتماعی را در سال ۸۴ یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: در حال حاضر این تعداد به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده است، به این معنی که تعداد بازنشستگان طی ۱۰ سال اخیر نسبت به تمام دوره فعالیت سازمان از ابتدای تشکیل در سال ۵۴ تا سال ۸۴ نزدیک به دو و نیم برابر شده است.
وی با بیان اینکه مواردی که برای دولت هزینه ایجاد می‌شد و به عنوان بدهی دولت به تأمین اجتماعی مطرح بود تا قبل از سال ۸۴ شامل ۳ آیتم بود، تصریح کرد: ۳ درصد سهم دولت برای تمامی بیمه شدگان، تقبل حق کارفرمایی برای کارگاه‌های زیر ۵ نفر و مشاغل سخت و زیان آور که آن هم بر اساس قوانین مشخص و به صورت محدود انجام می‌شد، تنها تعهدات دولت نسبت به سازمان تأمین اجتماعی بود اما بعد از سال ۸۴ موارد تعهدات دولت نسبت به سازمان به ۲۱ آیتم رسید و در نتیجه آن بدهی دولت به سازمان نیز روند تصاعدی بسیار شدیدی را طی کرد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: با توجه به عدم پرداخت بدهی دولت به تأمین اجتماعی طی این سال‌ها، هزینه مربوط به ارائه خدمات به بیمه شدگان حمایتی و افرادی که پیش از موعد طبیعی بازنشسته شده‌اند از محل منابع سایر بیمه‌شدگان تأمین می‌شود.
وی افزود: اجرای قانون همسان‌سازی تا کنون ۷ هزار میلیارد تومان برای سازمان تأمین اجتماعی هزینه داشته است اما در سال گذشته برای اولین بار تنها ۱۰ میلیارد تومان از محل اجرای این قانون به سازمان پرداخت شده است.

دکتر نوربخش با بیان اینکه در سال ۷۷ از سوی سازمان تأمین اجتماعی گزارشی تهیه و به مبادی قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری کشور ارسال شد، اظهار داشت: در آن گزارش پیش‌بینی شده بود که سازمان تأمین اجتماعی طی مدت ۱۰ سال از نقطه سر به سری منابع و مصارف خواهد گذشت و باید با اتخاذ راهکارهای مناسب از رسیدن به این نقطه جلوگیری شود ولی متأسفانه شاهد بودیم که این اتفاق طی ۷ سال رخ داد.
وی تصریح کرد: در سال ۹۲ ما سازمان را با ۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه تحویل گرفتیم که معادل ۲۰ درصد بودجه سالانه سازمان بود، علاوه بر آن ۴۲۰ میلیارد تومان نیز به کارکنان سازمان بدهی داشتیم و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای پرداخت عیدی مستمری‌بگیران در سال ۹۱ وام بانکی دریافت شده بود که این بدهی نیز اخیراً همراه با ۱۵۰ میلیارد تومان سود مربوطه پرداخت شده است.
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سال گذشته میانگین وصول حق بیمه ماهیانه ۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان بوده است و میانگین مستمری پرداختی در هر ماه نیز ۲ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان بوده است.
وی ادامه داد: ۳۷۰ میلیارد تومان نیز هزینه‌های جاری سازمان بوده است و علاوه بر آن در حوزه درمان غیر مستقیم ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به بیمارستان ها و مراکز درمانی طرف قرار داد سازمان پرداخت شده است.
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی اجرای دقیق قانون و عمل به تعهدات این سازمان را از مهمترین اولویت‌ها برشمرد و اظهار داشت: برای اجاری دقیق قانون و خدمت رسانی بهتر به مستمری‌بگیران سازمان ۳ روز بعد از ابلاغ میزان افزایش حقوق بازنشستگان در سال جاری این قانون را اجرا کردیم و افزایش حقوق سال جاری از اردیبهشت ماه اعمال شد، مابه‌التفاوت حقوق فروردین ماه نیز از هفتم ماه جاری در حال پرداخت است.
دکتر نوربخش اجرای مناسب تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه شدگان و بازنشستگان را مستلزم دریافت به موقع حق بیمه و مطالبات معوق تأمین اجتماعی از کارفرمایان دانست و گفت: در حال حاضر بدهی قطعی کارفرمایان به سازمان تأمین اجتماعی ۶ هزار میلیارد تومان است که حدود یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به نهادهای دولتی است. مابقی بدهی ها که ۴۵۰۰میلیارد تومان است مربوط به اشخاص حقیقی است.
وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی برای وصول بدهی‌های حق بیمه تعداد زیادی از املاک را نیز توقیف کرده است که این املاک در اختیار بدهکاران است و آنها تنها اجازه فروش ملک را ندارند و ساماندهی این املاک نیز از اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی است.
وی با بیان اینکه قانون تأمین اجتماعی از قوی ترین قوانین در کشور است و این قوانین به سازمان اجازه می‌دهد حقوق کارگران را حفظ کنیم، اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی پتانسیل‌های قدرتمندی برای احقاق حقوق بیمه شدگان دارد.
دکتر نوربخش به حضور فعال سازمان تأمین اجتماعی در تهیه قانون برنامه ششم توسعه کشور و سیاست های کلی تأمین اجتماعی اشاره و اظهار امیدواری کرد: سیاست های مقام معظم رهبری در حوزه های بیمه های اجتماعی که در حال تدوین است تا پایان سال نهایی شود.
مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه می‌دانیم مستمری دریافتی بسیاری از بازنشستگان تأمین اجتماعی پاسخگوی مخارج زندگی آنها نیست، گفت: همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا در حد مقدورات مشکلات بازنشستگان رفع شود و تشویش خاطری برای آنها بوجود نیاید.
وی برقراری بیمه تکمیلی و بیمه عمر و ارتقای خدمات درمانی را از برنامه های اجرا شده ویژه بازنشستگان عنوان کرد و افزود: در بخش پرداختی به مراکز درمانی طرف قرارداد نیز سعی کرده ایم مطالبات آنها را در اسرع وقت پرداخت کنیم.
دکتر نوربخش اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی نیازمند تعامل موثر و سازنده با ذینفعان است و از آن استقبال می کند و از مخاطبان نیز انتظار می رود آنها نیز شرایط سازمان را درک کنند و یاریگر ما باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی نیز در این نشست از آغاز به کار دبیرخانه شرکای اجتماعی از هفته آینده خبر داد و گفت: این تشکیلات زمینه ساز ارتقای ارتباطات سازمان با تشکل‌های بازنشستگان، کارگران و کارفرمایان است.
دکتر منصور اعتصامی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی از همکاری و همراهی کانون‌های کارگری و بازنشستگی حمایت می‌کند، اظهار داشت: تمامی برنامه‌های ارائه شده به بیمه شدگان و بازنشستگان برای خدمت و کسب رضایتمندی آنهاست.
وی به اعزام بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی به مشهد مقدس اشاره و تصریح کرد: اجرای این برنامه را افتخار خدمت رسانی می داند و با تمامی محدودیت ها، نسبت به اجرای خواسته های آنها اقدام می کند.
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی نیز در این جلسه با اشاره به فراهم شدن امکان دریافت غیرحضوری فیش حقوقی مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی از اواخر سال ۹۳ اظهار داشت: طی ماه‌های اخیر شاهد استقبال مستمری‌بگیران از این سامانه بودیم و طی چند روز اخیر خواسته دیگر این عزیزان مبنی بر دریافت احکام مستمری آنان نیز اجرایی شده است.
محمدحسن زدا با بیان اینکه ارائه خدمات غیرحضوری به بازنشستگان و مستمری‌بگیران زمینه‌ساز آسایش و راحتی بیشتر برای آنان است، گفت: با گسترش خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی، دیگر نیازی به تردد و حضور در واحدهای اجرایی سازمان نخواهد بود و بازنشستگان عزیز می‌توانند فیش حقوقی و احکام بازنشستگی خود را از طریق پایگاه اطلاع رسانی تأمین به نشانی www.tamin.ir در قسمت فیش حقوقی دریافت و چاپ کنند.