جامع نیوز:رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی مبنی بر جایگزینی قیر امولسیونی با قیر محلولی، از کاهش مصرف قیر محلولی (MC) به ۱۵۰ هزار تن خبر داد. به گزارش خبرنگارجامع نیوز، محمد شکرچی زاده در مراسم رونمایی از چندین سامانه تحقیقاتی در این مرکز، با بیان […]

جامع نیوز:رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی مبنی بر جایگزینی قیر امولسیونی با قیر محلولی، از کاهش مصرف قیر محلولی (MC) به ۱۵۰ هزار تن خبر داد.

به گزارش خبرنگارجامع نیوز، محمد شکرچی زاده در مراسم رونمایی از چندین سامانه تحقیقاتی در این مرکز، با بیان اینکه تدوین مقررات ملی ساختمان برعهده این مرکز قرار گرفته است، اظهار داشت: این شورا به تازگی در وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده که رئیس آن وزیر و قائم مقام آن رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است که بودجه قابل توجهی هم به آن اختصاص یافت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه قیر و آسفالت اظهار داشت: حدود ۸۵ درصد قیر مصرفی کشور در وزارت راه و شهرسازی استفاده می شود. همچنین ۳۰ درصد هزینه ساخت راه مربوط به قیر است.شکرچی زاده با بیان اینکه” سالانه شاهد مصرف ۵۰۰ هزار تن قیر محلولی(MC) در کشور هستیم” تصریح کرد: با حرکت به سمت استفاده از قیر امولسیونی در نظر داریم تا پایان سال جاری مصرف قیر محلولی به ۱۵۰ هزار تن کاهش یابد.

تانکرهای حمل قیر دو جداره می شوند

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه از برنامه وزارت راه و شهرسازی برای دو جداره شدن تانکرهای حمل قیر خبر داد و گفت: سرد شدن قیر در تانکر، تاثیر مستقیم بر کیفیت و افزایش هزینه برای آماده سازی آن می شود. لذا با همت مرکز تحقیقات در جهت حرکت به سمت دوجداره کردن تانکرهای حمل قیر به آمارهای خوبی دست پیدا کرده ایم.

ضرر ۳۷ هزار میلیارد دلاری استفاده از تانکرهای حمل قیر معمولی

وی در ادامه با بیان اینکه” حمل قیر با تانکرهای معمولی سالانه ۳۷ هزار میلیارد دلار به کشور ضرر وارد می کند” تصریح کرد: طبق برنامه سه هزار و ۲۰۰ تانکر حمل قیر تا پایان سال جاری دو جداره خواهد شد که تا کنون بر روی ۳۸۰ تانکر انجام گرفته است.

صرفه ۴۵۰ میلیارد تومانی استفاده از قیر امولسیونی
مدیر بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: با جایگزینی قیر امولسیون با قیر محلولی سالانه ۴۵۰ میلیارد تومان صرفه جویی مستقیم صورت خواهد گرفت. همچنین شهرداری ها قول همکاری برای کاهش مصرف قیر محلولی به ۵۰ هزار تن تا پایان سال جاری داده اند که کاهش مصرف این ماده تا پایان سال به ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید.

ثبت ۳۵۱ زلزله بالای ۵.۵ ریشتر/ سکونت یک میلیون نفر در بافت فرسوده

رئیس بخش زلزله شناسی و خطرپذیری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۳۵۱ زلزله بالای ۵.۵ ریشتر در کشور ثبت شده است، گفت: یک میلیون نفر از جمعیت تهران در بافت فرسوده سکونت دارند.

علی بیت اللهی با بیان اینکه از سال ۱۹۰۰ تا یکم تیر امسال حدود ۵۴ هزار و ۵۷ زلزله به ثبت رسیده است، گفت: در این مدت بیش از ۳۵۱ زلزله بالای ۵.۵ ریشتر داشتیم، این در حالی است که از حدود یک میلیون پلاک رسمی ساختمان، ۲۰۰ هزار وواحد در بافت فرسوده قرار دارد.وی در پاسخ به پرسش مهر با بیان اینکه از ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار جمعیت تهران، یک میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می کنند، اظهار داشت: از حدود ۲۰ میلیون ساختمان موجود در کشور ۱۱ میلیون ساختمان‌های بنایی هستند که اسکلت ندارند و مقاوم نیستند.

رئیس بخش زلزله شناسی و خطر پذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در این مدل ما علاوه بر ساختمان‌ها بافت‌های فرهنگی و مسایل اقتصادی را در نظرگرفتیم که مدل جامع و کاملی نسبت به مدل‌های موجود است.بیت اللهی با با اشاره به اینکه دستورالعمل مقاوم سازی در مقابل زلزله هم تهیه شده است، گفت: به دلیل اهمیت زلزله، این موضوع در دستور کار مرکز قرار دارد و در این رابطه سامانه بانک اطلاعات شبکه شتاب‌نگاری تهیه شده است که اطلاعات آماری و شبیه سازی زلزله ها در آن قابل دسترس است.همچنین ، سعید بختیاری معاون آموزشی و توسعه فناوری مرکز با اشاره به راه اندازی سایت مدیریت اطلاعات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: این سایت از بانک های اطلاعاتی مختلفی تشکیل شده است که بیش از ۱۰ میلیون رکورد آماری به روز شده در آن وجود دارد.وی با بیان اینکه سامانه جدید دیگر سامانه اطلاعات پژوهشی وزارت راه و شهرسازی است، افزود: یکی از نیازهای پیشرفت و توسعه در هرکشوری انجام پژوهش‌ها است در همین حال، پراکندگی پژوهش‌ها مشکل ایجاد می کند که خوشبختانه با توجه وزیر راه و شهرسازی، بانک اطلاعاتی پژوهش راه اندازی شده است

این گزارش حاکیست، در پایان این نشست از سامانه های بانک اطلاعات و آمار راه، مسکن و شهرسازی، سامانه بانک اطلاعات کارخانه های قیر و آسفالت، سامانه بانک اطلاعات شبکه شتاب نگاری، سامانه صدور گواهینامه های فنی و نظریه فنی، سامانه ثبت نامه دوره های آموزشی، سامانه آموزش مجازی، سامانه اطلاعات پژوهشی رونمایی شد