جامع نیوز:یک کتاب آشپزی ایرانی برای نخستین بار از میان بیست و شش هزار عنوان کتاب آشپزی برنده جایزه معتبر و بین‌المللی کتاب‌های آشپزی در جشنواره «گورمان» شد. به گزارش جامع نیوز، سمیرا جنت‌دوست، نویسنده کتاب آشپزی “پانیذ”، جایزه بهترین کتاب آشپزی را از میان بیست و شش هزار عنوان کتاب آشپزی در جشنواره «گورمان» […]

جامع نیوز:یک کتاب آشپزی ایرانی برای نخستین بار از میان بیست و شش هزار عنوان کتاب آشپزی برنده جایزه معتبر و بین‌المللی کتاب‌های آشپزی در جشنواره «گورمان» شد.

به گزارش جامع نیوز، سمیرا جنت‌دوست، نویسنده کتاب آشپزی “پانیذ”، جایزه بهترین کتاب آشپزی را از میان بیست و شش هزار عنوان کتاب آشپزی در جشنواره «گورمان» به دست آورد. هر سال صدها نویسنده و ناشر کتاب‌های آشپزی از سراسر جهان در این جشنواره شرکت می‌کنند. جشنواره بین‌المللی گورمان ۲۰۱۵، هفته گذشته در شهر یانتای چین برگزار شد. این جشنواره در سال ۱۹۹۵ به دست اِدوار کوانترو فرانسوی پایه‌گذاری شده و نام آن برگرفته از واژه فرانسوی گورمان (Gourmand) به معنی «خوش اشتها»ست.

آشپزی ایرانی در بسیاری از کشورهای جهان ناشناخته است زیرا تعداد کتاب‌ها و دستورهای طبخ آن در زبان‌های خارجی زیاد نیست. در شهرهای بزرگ اروپا، آمریکای شمالی، استرالیا، ژاپن، مالزی و کشورهای دیگری که پذیرای مهاجران ایرانی هستند، رستوران‌های ایرانی کمابیش وجود دارند. اما به طور کلی غذاهای ایرانی نسبت به غذاهای دیگر کشورهای صاحب سبک و سنت در آشپزی، کمتر شناخته شده‌اند.

سمیرا جنت‌دوست، نویسنده کتاب آشپزی “پانیذ”

گورماند بزرگ ترین مسابقه کتاب‌های آشپزی است که ۱۵ سال قدمت داشته و در کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رویداد در سال ۱۹۹۵ توسط ادوارد کوین‌ترو پایه‌گذاری شد و مسابقه‌ای با رقابت آزاد برای همه ناشران زبان‌های مختلف و همه کشورها است. صدها ناشر، نویسنده، سرآشپز و روزنامه نگار در این آیین شرکت می‌کنند.

این مسابقه با به چالش کشیدن فرهنگ‌های مختلف غذایی، معیارهایی نظیر ایده‌های نو در ارائه دستورهای غذایی، طراحی خلاقانه، کیفیت تولید و ترجمه آثار به زبان‌های دیگر را برای امتیازدهی مد نظر قرار می‌دهد.