جامع نیوز:ذوب آهن اصفهان از واردات قطعه حساس رینگ و مخروطی کنورتور بخش فولادسازی بی نیاز و در این زمینه خودکفا شد. به گزارش خبرنگار ما، به همت متخصـصان ذوب آهن و استفاده از توانمندی شرکتهای داخلی رینگ و قسمتی از مخروطی کنورتور شماره دو فولادسازی که در یکی از کارخانجات همجوار ساخته شده، پس […]

جامع نیوز:ذوب آهن اصفهان از واردات قطعه حساس رینگ و مخروطی کنورتور بخش
فولادسازی بی نیاز و در این زمینه خودکفا شد.
به گزارش خبرنگار ما، به همت متخصـصان ذوب آهن و استفاده از توانمندی
شرکتهای داخلی رینگ و قسمتی از مخروطی کنورتور شماره دو فولادسازی که در
یکی از کارخانجات همجوار ساخته شده، پس از طی مراحل مختلف ساخت و تست های
فنی، نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت.مدیر بخش فولادسازی این شرکت گفت
: قطعه حساس و مهم رینگ و قسمتی از مخروطی کنور تور شماره دو فولادسازی
نیاز به تعویض داشت که ازحدود ده ماه پیش توسط مکانیک کنورتور نسبت به
تهیه نقشه سفارش ساخت آن اقدام گردید.
مهندس خسرو جوادی افزود: این اقدام در راستای جلوگیری از توقف جداگانه
کنورتور ۲ و همزمان با تعمیرات و اجرای طرح زیست محیطی کنورتور شماره دو
برنامه ریزی گردیده و قطعه مذکور برای اولین بار در داخل کشور توسط شرکت
های توانمند داخلی (شرکت پارسیان سازه ایرانیان) ساخته شد که در مقایسه
با موارد مشابه از جنبه هزینه ای کاهش چشمگیری به دنبال داشته است.وی با
اشاره به اینکه قطعه قبلی از اوکراین و پس از طی پروسه دو ساله خریداری
شد ، تصریح کرد: این قطعه به خاطر محدودیت های ترانزیتی به صورت چهار تکه
ساخته می شد که طبیعتاً منجر به کاهش استحکام آن و تبعات ناشی از
جوشکاری چهار تکه به یکدیگر می شد، ضمن اینکه کارشناسان خارجی نیز باید
در بخش حضور پیدا کرده و با نظارت آنها طی حدود ۲۰ روز قطعات مذکور
مونتاژ می گردید. مضاعف بر آن فیت آپ کردن قطعه در محل کار نیز بسیار
سخت و زمان بر بود.وی با بیان اینکه وزن قطعه ۱۳ تن و قطر آن ۵ متر است
خاطرنشان کرد:این تعمیرات به صورت کامل با نظارت کارشناسان داخلی و با
موفقیت کامل انجام گرفته و صرفه جویی قابل توجهی نیز به همراه داشته
است.
مهندس جوادی با یادآوری تعویض قبلی این قطعه در سال ۸۳ گفت: در آن زمان
در کل کشور فراخوان ساخت این قطعه داده شد ولی به دلیل عدم توانایی ساخت
در داخل کشور مجبور به سفارش وخرید آن از کشور اوکراین شدیم ولی امروز
شرکت های همجوار کارخانه با توانمندی بالا و ساخت اینگونه قطعات قابلیت
سرویس دهی به شرکت های دیگر را دارا می باشند وی با اشاره به بحث اقتصاد
مقاومتی در کشور، این اقدام را نماد اقتصاد مقاومتی در ذوب آهن وطرح بومی
سازی شده در داخل کشور دانست و گفت: در مورد دو کنورتور دیگر بخش
فولادسازی نیز روش مشابه به کار گرفته خواهد شد. وی افزود: با همت و تلاش
متخصصین در داخل کشور می توان به طور کامل کنورتور ۱۳۰ تنی بخش فولادسازی
را از طریق مهندسی معکوس در ذوب آهن اصفهان طراحی کرد و ساخت آن را از
طریق شرکت های مجرب انجام داد.
تکنولوژی اصلی این کار متعلق به کشور ژاپن بود که از سال ۷۴ درکنورتورهای
کارخانه بکارگرفته شده است.