جامع نیوز:بیش از ۲۴ هزار خانه دارای سیستم تهویه مطبوع و حدود چهار هزار خانه در مناطق شمالی تهران دارای استخر هستند. به گزارش جامع نیوزاز اسکانو( وب‌سایت جستجوی هوشمند ملک) از بین ۳۰ هزار ملک قابل خرید یا اجاره در نقاط مختلف تهران که در چند روز اخیر در این سایت به ثبت رسیده‌اند […]

جامع نیوز:بیش از ۲۴ هزار خانه دارای سیستم تهویه مطبوع و حدود چهار هزار خانه در مناطق شمالی تهران دارای استخر هستند.
به گزارش جامع نیوزاز اسکانو( وب‌سایت جستجوی هوشمند ملک) از بین ۳۰ هزار ملک قابل خرید یا اجاره در نقاط مختلف تهران که در چند روز اخیر در این سایت به ثبت رسیده‌اند بیش از ۲۴ هزار ملک دارای سیستم تهویه مطبوع شامل کولر، چیلر یا اسپیلت است.

طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران، از سال ۱۳۴۵ تا سال ۱۳۹۰ بیش از دو میلیون و۶۱۲ هزر واحد مسکونی در شهر تهران ثبت شده است که از این تعداد بیش از ۹۷۷ هزار واحد یعنی تنها ۳۷ درصد دارای سیستم برودت مرکزی هستند. این آمار نشان می‌دهد که بیشتر منازل مسکونی در تهران همچنان از سیستم کولر آبی استفاده می‌کنند. هر کولر آبی طی ۱۰ ساعت حدود ۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند که از استاندارد سرانه مصرف آب برای یک نفر در ایران و اروپا بیشتر است. بنابراین می‌توان فرض کرد که هر خانوار (به طور متوسط چهار نفره) در صورتی که از یک کولر آبی استفاده کنند گویی به اندازه یک نفر به مصرف آب خانوار آنها افزوده شده است.

با آغاز فصل گرما مصرف انرژی برق و آب در کشور افزایش می‌یابد و گرچه سیاست‌های بازدارنده مختلفی از جمله قطع کردن آب مشترکان پرمصرف طی سال‌های اخیر تا حدی باعث صرفه‌جویی شده اما هنوز هم به گفته کارشناسان میزان مصرف آب در ایران دو برابر و میزان مصرف انرژی چهار برابر دیگر کشورهای دنیاست.

در برخی از مناطق تهران چون منطقه یک حدود ۴۲ درصد از ساختمان‌ها دارای استخر هستند. داشتن استخر به معنای مصرف بالای آب به ویژه در فصل تابستان است.

هرچند که در سال‌ ۱۳۹۴ هزینه آب افزایش نیافته است اما معاون درآمد و امور مشترکین آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده است: «مشترکانی که تا ۴۰مترمکعب آب مصرف کنند یعنی بیش از دو برابر الگوی مصرف؛ شناسایی شده‌اند و به محض اعلام نظر شورای اقتصاد، آب مصرفی‌شان قطع خواهد شد.»

طبق آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان آب و فاضلاب استان تهران حدود سه‌میلیون و هفتصد هزار مشترک آب در تهران وجود دارد که از این میان حدود سه‌میلیون مشترک خانگی‌اند و ۵۸ درصد مصرف این مشترکان صفر تا ۱۵ مترمکعب است ولی ۲۴ درصد دیگر مشترکان خانگی تهران ۱۵ تا ۲۰ مترمکعب آب مصرف می‌کنند و در مجموع ۸۲ درصد مشترکان خانگی کمتر از ۲۰ مترمکعب آب و بقیه بالای ۲۰ مترمکعب مصرف می‌کنند. الگوی مصرف آب برای یک خانوار چهارنفره اگر هر نفر روزی ۱۵۰ لیتر مصرف کنند، روزانه ۶۰۰ لیتر و در طول یک ماه ۱۸ مترمکعب است./