جامع نیوز: مدیرعامل شرکت مپنا گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله بصره با ظرفیت تولید ۳ هزار مگاوات برق بین دو کشور اسلامی ایران و عراق اجرایی می‌شود. به گزارش جامع نیوز ، عباس علی‌آبادی در نشست خبری اظهار داشت: به دنبال اجرای موفق نیروگاه گازی نجف و نیروگاه گازی الصدر بغداد قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی […]

جامع نیوز: مدیرعامل شرکت مپنا گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله بصره با ظرفیت تولید ۳ هزار مگاوات برق بین دو کشور اسلامی ایران و عراق اجرایی می‌شود.
به گزارش جامع نیوز ، عباس علی‌آبادی در نشست خبری اظهار داشت: به دنبال اجرای موفق نیروگاه گازی نجف و نیروگاه گازی الصدر بغداد قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله بصره نیز به گروه مپنا واگذار شد.

قرارداد گروه مپنا و شرکت اردنی – عراقی شامارا جهت احداث نیروگاه ۳ هزارمگاواتی سیکل ترکیبی رمیله در حومه شهر بصره عراق به تأیید دولت عراق رسید.

وی در ادامه اظهار داشت: بر اساس مفاد این قرارداد دولت عراق برای نخستین بار در تاریخ این کشور رأسا این قرارداد را تضمین نموده و گروه مپنا مسئولیت مهندسی تأمین تجهیزات و نصب را بر عهده دارد.

علی‌آبادی در خصوص ارزش این پروژه گفت: ارزش این پروژه بین‌المللی به جز بخش ساختمانی ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار است.

وی در ادامه افزود: این نیروگاه سیکل ترکیبی در چهار سال به انجام خواهد رسید همچنین این نیروگاه بزرگ حرارتی دارای ۱۲ واحد توربین گاز و ۶ واحد توربین بخار خواهد بود.

علی‌آبادی در ادامه به ویژگی‌های این پروژه اشاره و بیان داشت: از ویژگی‌های منحصر به فرد این پروژه می‌توان به حجم صادرات آن در مقیاس ملی اشاره کرد و همچنین بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی مهندسی کشور به حساب می‌آید و از نظر تجهیزات و فناروی به کار گرفت شده کاملا مطابق با فناوری‌های روز دنیا است مدیرعامل شرکت مپنا اذعان داشت: به طور قطع پروژه نیروگاه ۳ هزار مگاواتی رمیله تأثیر مثبتی بر روند اشتغال‌زایی دو کشور و درآمد ارزی خواهد داشت.

علی‌آبادی گفت: وزارت برق عراق در نتیجه کمبود مداوم برق و تأثیر آن بر اقتصاد این کشور در حال برنامه‌ریزی برای افزایش بیش از دو برابری ظرفیت کنونی از ۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات به ۲۰ هزار مگاوات تا سال ۲۰۱۶ است و نیروگاه سیکل ترکیبی ۳ هزار مگاواتی رمیله بصره تأثیر قابل توجهی در جبران کمبودهای برق کشور همسایه خواهد داشت.

گفتنی است، هزینه کمبود برق برای اقتصاد عراق حدود ۴۰ میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود.

علی‌آبادی گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی با راندمان بیش از ۵۰ درصد از جمله راه‌حل‌های کارآمد، انعطاف‌پذیر، قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای تولید برق محسوب می‌شود.

علی‌آبادی گفت: برای این پروژه بین‌المللی در حدود یک سال و نیم مذاکره سنگین با وزارت برق عراق و شرکت شامارا صورت گرفته که توانستیم با این قرارداد ۲۰ درصد ظرفیت برق عراق را افزایش دهیم.

وی افزود: این نیروگاه اسلامی که با تجهیزات ساخت ایران ساخته و تکمیل می‌شود یک فروش دفعی نیست بلکه سالیان سال برق تولید خواهد شد و از منافع آن هر دو کشور استفاده می‌کنند. ظرفیت تولید برق این نیروگاه در سال ۱۸ میلیارد کیلووات ساعت در سال است. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های این دو پروژه خصوصی بودن هر دو شرکت در این قرارداد است اما به طور کامل تحت حمایت دولت‌ها قرار می‌گیرد.

علی آبادی همچنین در خصوص پروژه‌های اقتصادی دیگر در کشورهای مختلف گفت: هم اکنون مذاکره در خصوص پروژه‌های جدید در کشور اردن مطالعه بر روی توربین بادی در کشور ایتالیا و پروژه‌های مختلف در کشور انگلستان هستیم همچنین دو واحد نیروگاهی در اندونزی به پایان رسیده و در کشورهای عمان،‌ الجزایر و کشورهای آفریقایی فعالیت‌های وسیعی داریم که شرایط با توجه به توافقنامه ۱+۵ برای همکاری با کشورهای دیگر گسترش پیدا کرده است.