جامع نیوز:شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در پی هجمه های تبلیغاتی توسط بعضی از خبرگزاری ها،سایت های خبری و جراید خاص وجود ترکیبات اکتان افزای حاوی فلزات سنگین در محموله های بنزین های وارداتی را تکذیب کرد. به گزارش جامع نیوزاز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این […]

جامع نیوز:شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در پی هجمه های تبلیغاتی توسط بعضی از خبرگزاری ها،سایت های خبری و جراید خاص وجود ترکیبات اکتان افزای حاوی فلزات سنگین در محموله های بنزین های وارداتی را تکذیب کرد.
به گزارش جامع نیوزاز شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در این تکذیبیه آمده است:
«طی روزهای اخیر هجمه تبلیغاتی هدفمند با استفاده از رفتارهای نامعقول ژورنالیستی در رابطه با وجود ترکیبات اکتان افزای حاوی فلزات سنگین همچون منگنز و آهن در بعضی از سایتهای خبری و جراید خاص بوجود آمده است.
این رسانه ها با استناد به نتایج کاربرگ های آزمایشگاهی، میزان “Mn Content” در محموله های آزمایش شده (کمتر از ۰.۲۵mg/lit و ۰.۸ و …) را دلیل وجود منگنز در محموله بنزین قلمداد نموده اند که نشان دهنده عدم اطلاع نگارنده موضوع بوده است.
اصولاً اعلام مقادیر کمتر از ۱mg/lit (یک جزء در میلیون ) به عنوان یک فرمت استاندارد برای نشان دادن عدم وجود آن مؤلفه در بنزین است که در مستندات ارائه شده همه ارقام اعلامی در رابطه با وجود منگنز کمتر از ۱ جزء در میلیون می باشد و دریک مورد که حدود ۱.۵ جزء در میلیون اعلام شده با آزمایش مجدد و تکرار آن، کمتر از یک بوده است.
این شرکت تکلیف هیات دولت از اردیبهشت ماه سال ۹۳ استاندارد بنزین یورو۴ را که مورد تایید استاندارد ملی کشور هم است مبنا قرار داده و از ۱۵ تیرماه همان سال تمام محموله های بنزین بر اساس استاندارد یورو ۴ وارد کشور شده است.
از ۱۵ تیر ماه ۹۳ حدود ۴۳ محموله بنزین وارد کشور شده است که از این میان فقط یک محموله که در گمرک بندرعباس وارد شده بود پس از بررسی و قبل از تخلیه مشخص شد که حاوی مواد فلزات سنگین منگنز بوده است که بلافاصله این محموله عودت داده شده و به هیچ عنوان در کشور استفاده نشده است.
لازم به ذکر است اگرچه بر اساس مصوبات صادره در سنوات گذشته (سال ۹۱ – ۸۹) بر اساس تحقیقات انجام شده پژوهشی و تأیید پژوهشگاه صنعت نفت با ایجاد تمهیدات لازم استفاده از اکتان افزای حاوی منگنز در حد ۱۸ جزء در میلیون مجاز بوده و مورد استفاده قرار گرفته است اما علیرغم این مجوز از سال ۹۲ بر اساس مصوبات ابلاغی جدید در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران استفاده از هرگونه اکتان افزای حاوی فلزات سنگین مانند منگنز ممنوع شده است .