جامع نیوز: رییس سازمان امور مالیاتی گفت: در صورت خواست حاکمیت، اطلاعات مودیان برای حذف یارانه پردرآمد‌ها برای اجرای قانون دراختیار نهاد حاکمیتی قرار داده می‌شود. به گزارش جامع نیوز، علی عسکری در مورد همکاری سازمان امور مالیاتی با دولت برای حذف یارانه پردرآمد‌ها اظهار کرد: دولت برای برخی وظایف خود نیاز به اطلاعاتی دارد […]

جامع نیوز: رییس سازمان امور مالیاتی گفت: در صورت خواست حاکمیت، اطلاعات مودیان برای حذف یارانه پردرآمد‌ها برای اجرای قانون دراختیار نهاد حاکمیتی قرار داده می‌شود.
به گزارش جامع نیوز، علی عسکری در مورد همکاری سازمان امور مالیاتی با دولت برای حذف یارانه پردرآمد‌ها اظهار کرد: دولت برای برخی وظایف خود نیاز به اطلاعاتی دارد که این امر هم طبیعی است و هم تکلیف قانونی است. هدفمندی یارانه‌ها نیز قرار است به گونه‌ای انجام شود که یارانه به افراد نیازمند برسد و افرادی که نیاز به دریافت آن ندارند حذف شوند.
عسکری افزود: دولت در گذشته این قانون را به این شکل اجرا نکرده است و اگر بخواهد حکم را اجرا کند باید افرادی را که نیازی به دریافت یارانه ندارند حذف کند، اما تا به حال برای این امر از سازمان امور مالیاتی اطلاعاتی درخواست نکرده است.
وی با تاکید بر اینکه تا به حال فرآیند حذف یارانه پردرآمد‌ها براساس اطلاعات ثبت شده در پایگاه هدفمندی صورت گرفته است، گفت: اگر زمانی حاکمیت برای فرآیند یارانه پردرآمد‌ها نیازی به اطلاعات سازمان امور مالیاتی باشد طبق قانون آن را در اختیار حاکمیت قرار خواهیم داد، اما من هیچ یک از اطلاعات مودیان را به هیچ وجه به فردی خارج از حاکمیت نخواهم داد.
رییس سازمان امور مالیاتی افزود: این امر بستگی به تصمیم دولت در فرآیند حذف دارد ولی من در کمیته مربوط به این امر نیستم و تا به حال نظری از من گرفته نشده است.
عسکری در ادامه با اظهار به این‌که سازمان امور مالیاتی طی چهار ماهه امسال ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار اظهارنامه دریافت کرده است، گفت: ۴۵ درصد مالیات‌های وصول شده تنها از ۱۵۰۰ شرکت بوده است و تهران به تنهایی ۵۵ درصد مالیات‌های وصولی کل ایران را می‌پردازد.
وی با تاکید بر این‌که اندازه فعالان اقتصادی برای پرداخت مالیات متفاوت است، ادامه داد: تهران، اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و فارس بیشترین سهم را در مالیات‌های وصولی کشور دارند.
کف فرار مالیاتی در سال ۱۴ هزار میلیارد تومان است
رییس سازمان امور مالیاتی در ادامه این نشست با اشاره به این‌که براساس آمارها تولید ناخالص داخلی ایران هزار میلیارد تومان است، گفت: ۲۰ درصد از این رقم یعنی معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان زیر چتر مالیات نیستند و این به معنای فرار مالیاتی نیست بلکه این میزان درآمد تحت کنترل ما برای دریافت مالیات نیستند.
عسکری با اشاره به این‌که حدود هفت درصد از تولید ناخالص ملی شامل مالیات می‌شود، گفت: بنابراین پیش‌بینی قانون بودجه برای مالیات امسال ۷۶ هزار میلیارد تومان است و پیش‌بینی سازمان تحقق ۷۰ هزار میلیارد تومان است.
به گفته وی براین اساس کف فرار مالیاتی در کشور برابر با ۱۴ هزار میلیارد تومان به صورت سالانه است.
عسکری در این باره عنوان کرد: اقتصاد ما ظرفیت گرفتن ۱۵ درصد مالیات واقعی از تولید ناخالص را دارد که در صورت تحقق این امر باید درآمد‌های مالیاتی سالانه به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برسد که با درنظر گرفتن این شاخص در آن صورت سالانه کف فرار مالیاتی ۲۸ هزار میلیارد تومان می‌شود که البته در حال حاضر ابزارها برای تحقق دریافت این میزان مالیات محقق نیست.
رییس سازمان امور مالیاتی با تاکید بر این‌که در کشور‌های پیشرفته فرار مالیاتی ۱۰ درصدی وجود دارد، گفت: ما در حال حاضر ۲۰ درصد فرار مالیاتی داریم که باید ۱۰ تا ۱۵ درصد از آن کم شود و یکی از اهداف ما شناسایی و تشخیص همین فرار‌های مالیاتی است.
عسکری همچنین از هماهنگی‌های سازمان امور مالیاتی و نیروی انتظامی برای مقابله با فرار مالیاتی خبر داد و افزود: از نیروی انتظامی خواسته‌ایم که با استفاده از ابزارهای خود در شناسایی کسانی که فرار مالیاتی می‌کنند ما را کمک کنند. این همکاری بیشتر در زمینه‌ی فاکتورسازی و صدور فاکتورهای صوری است.
به گفته وی، قرار است نیروی انتظامی در جرائم مربوط به فرار مالیاتی، پولشویی و قاچاق کالا وارد عمل شود.
رییس سازمان امور مالیاتی همچنین درباره‌ی طرح سازمان امور مالیاتی در مورد ایجاد بازرس ویژه مالیاتی اظهار کرد: در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم پیش‌بینی شده است که سازمان امور مالیاتی مامورانی را با عنوان بازرسان ویژه مالیاتی داشته باشد که اینها همان حکم پلیس را دارند و هدف ما از این بازرسان بررسی عملکرد اصناف در مورد نصب صندوق‌های فروش و استفاده از آنها است.
عسکری افزود: همچنین در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم قرار است فرار مالیاتی جرم‌انگاری شود و ما در این مورد منتظر ابلاغ قانون جدید هستیم.
وی همچنین با اشاره به این‌که مالیات لیزینگ‌ها مالیاتی است که از عملکرد آنها گرفته می‌شود، گفت: بنابراین این امر با مالیاتی که خودروسازان برای فروش خودرو می‌پردازند تفاوت دارد.
وی درباره‌ی مالیات اتباع بیگانه و گردشگران عنوان کرد: اتباع بیگانه چند دسته‌اند آن دسته از اتباع خارجی که در قالب شرکت‌ها و یا فعالیت‌های ساخت‌وساز هستند مالیات‌شان به‌طور کامل دریافت می‌شود، اما اگر فعالیت متفرقه داشته باشند قابل شناسایی نیستند و ممکن است مانند اتباع ایرانی از آنها مالیات گرفته نشود که البته این رقم ارزش چندانی ندارد و فرار مالیاتی از سوی ما در جای دیگری است.
به گفته عسکری آژانس‌هایی که گردشگران خارجی را به کشور می‌آورند به میزان تعداد این گردشگران مشمول معافیت خواهند شد.