جامع نیوز: دکتر عبدالناصر همتی مدیر عامل بانک ملی ایران در مراسم پاسداشت روز خبرنگار که امروز با حضور بیش از ۲۰۰ خبرنگار در ادارات مرکزی این بانک برگزار شد، ضمن تبریک این روز فرخنده به تمامی اصحاب رسانه به بیان برخی از چالش‌های نظام بانکی که بر اثر مشکلات مدیریتی و تحریم‌ها در دهه […]

جامع نیوز: دکتر عبدالناصر همتی مدیر عامل بانک ملی ایران در مراسم پاسداشت روز خبرنگار که امروز با حضور بیش از ۲۰۰ خبرنگار در ادارات مرکزی این بانک برگزار شد، ضمن تبریک این روز فرخنده به تمامی اصحاب رسانه به بیان برخی از چالش‌های نظام بانکی که بر اثر مشکلات مدیریتی و تحریم‌ها در دهه گذشته ایجاد شده بود اشاره کرد و اظهار داشت: این گونه مشکلات باعث عدم ورود و جابه‌جایی صحیح منابع در کشور شد و به تعبیری فشار بیشتری به سیستم بانکی کشور وارد گردید.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد تامین مالی طرح‌ها توسط بانک‌ها صورت می‌گیرد گفت: در اکثر کشورها سهمی که بانک‌ها دارند نسبت به بازارهایی نظیر بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری خارجی به مراتب کمتر از کشور ماست. مدیر عامل بانک ملی ایران با اشاره به لزوم افزایش سرمایه بانک‌ها را ضروری دانست و بیان داشت: عموماً بانک‌های دولتی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش سرمایه داده‌اند که بهتر است برای افزایش توان بانک‌ها این رویه تغییر کند.
وی مجموع نقدینگی کشور را ۸۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حالی که کل سپرده‌های بانکی کشور ۷۵۰ هزار میلیارد تومان است، سرمایه بانک‌ها حدود ۱۰ درصد آن است که عمدتا تاثیرش از تجدید ارزیابی هاست، با این حال بانک‌ها ۹۰ درصد از تامین مالی کشور را بر دوش می‌کشند که این نسبت‌ها باید اصلاح شود.
دکتر همتی افزود: از سپرده‌های نزد بانک‌ها، ۵۰ درصد نیز به دلیل معوقات بانکی، بدهی دولت به بانک‌ها، سپرده‌های قانونی نزد بانک مرکزی و سایر کسورات و… قفل شده و قدرت اجرایی ندارد؛ به عبارتی فقط می‌توان ۵۰ درصد منابع را مصرف کرد.
وی بیان داشت: با این اوصاف نباید به بانک‌ها بی‌مهری شود و بگوییم بانک‌ها همکاری نمی‌کنند و تسهیلات نمی‌دهند در حالی که بانک‌ها با تمام توان به وظایف خود عمل می‌کنند.
دکتر همتی به هدایت صحیح نقدینگی در کشور به سمت تولید و فعالیت‌های مولد اشاره کرد و بیان داشت: افزایش تولید به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور کمک کرده و سمت و سوی تسهیلات بانکی نیز تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است.
وی درخصوص تقاضای بالای نقدینگی در بازار و تنها مرجع پاسخگویی به نیازها که بانک هستند نیز گفت: اکثر طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ کشور از جمله سدها، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، بزرگراه‌ها و… توسط بانک به سرانجام رسیده و بخش اعظمی از منابع بانکی را به خود اختصاص داده است.
وی علاقه‌مندی بانک‌ها برای رشد و توسعه اقتصادی کشور را محرز خواند و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و رونق بازار سرمایه را منجر به ارائه بیشتر و بهتر تسهیلات کوتاه مدت عنوان کرد.
دکتر همتی ضمن ابراز امیدواری نسبت به روزهای بهتر با توجه به توافق اخیر و نقش فعال‌تر بانک‌ها در آینده خواستار درک بهتر و بیشتر خبرنگاران از شرایط سیستم بانکی شد.
دکتر همتی در ابتدای این مراسم با اشاره به تجربه ۱۳ ساله کار خبری خود بیان داشت: پوشش انواع خبرها در رسانه‌های جمعی در جامعه اطلاعاتی با تکنولوژی‌های پیشرفته امروزی کار بسیار دشواری است و خبرنگاران کار سخت و حساسی انجام می‌دهند، لذا تولید انتشار و پالایش این اخبار از میان انبوهی از خبرها نیاز به مدیریت و هوش بالایی دارد.
وی رسالت اصلی اصحاب رسانه را وحدت ملی و انسجام کشور و کمک به توسعه همه جانبه آن عنوان کرد و افزود: تفکیک خبرهای حساس و غیر حساسی که بتواند به وحدت و انسجام ملی کمک کند و موجب جلوگیری از تفرقه در کشور شود از مهم‌ترین رسالت‌های رسانه‌هاست.